t6, T6 eller ᴛ6?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Självklart ska det vara med t. Anledningen är att initialförkortningar skrivs med stora bokstäver fram tills den dag då de är vardagsmat och används i språkbruket på ett sätt som inte skiljer dem nämnvärt från andra ord så mycket, ex. tv eller cd.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Självklart ska det vara med t. Anledningen är att initialförkortningar skrivs med stora bokstäver fram tills den dag då de är vardagsmat och används i språkbruket på ett sätt som inte skiljer dem nämnvärt från andra ord så mycket, ex. tv eller cd.
Jag tänkte först säga t6, med undantaget för T6 när det inleder en mening (men jag skulle nog i det sammanhanget formulera om meningen), tills några här gjorde mig uppmärksam på att Äventyrsspel faktiskt skrev T6. Jag är mycket förtjust i kapitäler varför jag ofta använder det. Diskussionen här har fått mig att helt vända upp och ned på det hela och kommentaren ovan är ju helt briljant.

Sammanfattningsvis: Äventyrsspel gjorde rätt som skrev T6, men eftersom förkortningen nu är så etablerad föreskriver Svenska Skrivregler (§10.6.1, fjärde upplagan) att det nu i regel skall skrivs t6. Kapitäler är snyggt om det använda typsnittet har sanna kapitäler, falska kapitäler tycker jag skall undvikas, men eftersom det är relativt ovanligt i svenska texter med kapitäler tror jag det är lämpligt att undvika dem helt (tyvärr).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,832
Location
Stockholm
Jag tänker vara pragmatisk och hävda kapitäler tillsammans med gemena siffror (T16) och versaler tillsammans med versala siffror (T16).

Dvs. olika beroende på typsnitt.
 
Top