NYHET T2000 blir den mest framgångsrika svenska insamlingskampanjen någonsin

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att Vaesen inte nådde samma nivå tänker jag är för att det är ett relativt okänt varumärke (iaf i rollspelskretsar) på samma sätt som Forbidden Lands var helt okänt. Jag är väldigt imponerad av hur Fria Ligan lyckats etablera dessa helt okända varumärken på sådana nivåer.
Du kan ha rätt. Jag trodde, av erfarenheterna från Tales from the Loop, att det var koncept som sålde, och inte varumärken, och upplevde då att Vaesen hade ett starkare koncept än Twajjlajjt 2000. Men det kan vara så sorgligt att varumärket har mycket större vikt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är väll inte direkt nått mega fan av gun porn heller men jag kan tänka mig att den ganska nischade militär/vapennörd publik som spel som twl2000 tilltalar är just de personer som bryr sig om magasinet till en Kalashnikov väger 1kg och 236 gram oladdat eller 1'3 kg och vad omladningstiden är för ett SvD -dragunov prickskyttegevär är eller sprängradien på en grandat är 1,5 m eller 2 m osv osv
tror du det är en nischad grupp har du aldrig hängt i vapenkanalerna på youtube... jag vet människor som stör sig asmycket på att vi blandat ihop (eller snarare bakat samman i förenklingssyfte) 7.62x51mm NATO och 7.62x54mmR i nya Neotech...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
tror du det är en nischad grupp har du aldrig hängt i vapenkanalerna på youtube... jag vet människor som stör sig asmycket på att vi blandat ihop (eller snarare bakat samman i förenklingssyfte) 7.62x51mm NATO och 7.62x54mmR i nya Neotech...
Vad jag menar är att gemene man som typ tänker aha en k-pist den skjuter hmmm patroner , en sån person är kanske inte direkt intresserad av militär rollspel utan det är militärnördarna som kommer tilltalas av detta och dom kommer att sitta och grunka av sorg om en ammunitionslåda med 100st patroner 5.56x45mm NATO väger 2 gram för mycket eller för lite så frågan är om ligans ganska enkla stridsregler om man nu ska se till tidigare spel tilltalar den demografin.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Du kan ha rätt. Jag trodde, av erfarenheterna från Tales from the Loop, att det var koncept som sålde, och inte varumärken, och upplevde då att Vaesen hade ett starkare koncept än Twajjlajjt 2000. Men det kan vara så sorgligt att varumärket har mycket större vikt.
...och jag har ju såklart givetvis ingen aning :)

Att Tales from the Loop sålde som rollspel berodde (enligt mig) på att konstböckerna sålt väldigt bra internationellt tidigare (vilket i sin tur hade att göra med den uppmärksamhet Stålenhags bilder drog i internationell press).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad jag menar är att gemene man som typ tänker aha en k-pist den skjuter hmmm patroner , en sån person är kanske inte direkt intresserad av militär rollspel utan det är militärnördarna som kommer tilltalas av detta och dom kommer att sitta och grunka av sorg om en ammunitionslåda med 100st patroner 5.56x45mm NATO väger 2 gram för mycket eller för lite så frågan är om ligans ganska enkla stridsregler om man nu ska se till tidigare spel tilltalar den demografin.
Ja, jag är extremt nyfiken på om Fria Ligans regelmotor kan klara av Twilight 2000 eller inte. Alla mina instinkter skriker att den är helt groteskt fel, men Fria Ligan tycks alltid, alltid veta vad de sysslar med, så på något sätt jag inte riktigt kan förklara säger erfarenheten att de ändå kommer lyckas leverera. Den som lever får se helt enkelt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Aningen off mitt eget topic men jag tänker att det mest spännande blir hur man gör ett intressant spel om krig utan att fastna i att det handlar om att vara agera ut faktiska strider. Jag backade inte men lyckas Ligan med den balansgången vore det mycket intressant att prova i framtiden.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Vad jag menar är att gemene man som typ tänker aha en k-pist den skjuter hmmm patroner , en sån person är kanske inte direkt intresserad av militär rollspel utan det är militärnördarna som kommer tilltalas av detta och dom kommer att sitta och grunka av sorg om en ammunitionslåda med 100st patroner 5.56x45mm NATO väger 2 gram för mycket eller för lite så frågan är om ligans ganska enkla stridsregler om man nu ska se till tidigare spel tilltalar den demografin.
Vet inte hur mycket du läst av det Fria Ligan hittills annonserat kring spelet, men jag har läst någonstans att T2K kommer vara det spel som hittills gått längst ifrån standard-ÅrNoll-motorn. Det betyder dock fortfarande antagligen inte att man kommer ha trettioelva olika kaliber på patroner, men jag gissar att man kommer att hitta någon form av gyllene medelväg där spelet är tillräckligt detaljerat, utan att för den sakens skull köra fast i tunga konfliktregler.

För egen del så passar det här mig som handen i handsken. Ett spel med en setting som jag redan på 90-talet tyckte verkade intressant, men var alldeles för regeltungt och omständigt blir nu förmodligen tillgänglig.

Har lite svårt att förstår varför alla som gillar vapen därmed också per automatik vill lägga halva spelpasset för att beräkna vilket finger skottet träffar. Det borde väl definitivt finnas dem som vill spela soldater med tunga vapen där striderna går nästan lika fort som i verkligheten?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vet inte hur mycket du läst av det Fria Ligan hittills annonserat kring spelet, men jag har läst någonstans att T2K kommer vara det spel som hittills gått längst ifrån standard-ÅrNoll-motorn. Det betyder dock fortfarande antagligen inte att man kommer ha trettioelva olika kaliber på patroner, men jag gissar att man kommer att hitta någon form av gyllene medelväg där spelet är tillräckligt detaljerat, utan att för den sakens skull köra fast i tunga konfliktregler.

För egen del så passar det här mig som handen i handsken. Ett spel med en setting som jag redan på 90-talet tyckte verkade intressant, men var alldeles för regeltungt och omständigt blir nu förmodligen tillgänglig.

Har lite svårt att förstår alla som gillar vapen därmed också per automatik vill lägga halva spelpasset för att beräkna vilket finger skottet träffar. Det borde väl definitivt finnas dem som vill spela soldater med tunga vapen där striderna går nästan lika fort som i verkligheten?
Tbh så har jag inte läst någonting om ligans twl2000 då jag inte är en ligan fanboy , jag är splittrad när det kommer till ligans spel . Mutant år 0 ,svärdets sång och mutant Hindenburg avskyr jag medans alien och ur varselklotet gillar jag så jag kan inte säga att jag lägger jättestor vikt vid deras spelsläpp .

Nu handlar det väll kanske lite om förväntningar och demografi ,jag är inget mega fan av original twl2000 så jag sitter inte med nostalgitårar i ögonen och gråter över att si och så inte kommer komma med i ligans version men jag kan förstå att när folk köper ligans twl2000 så finns det vissa förväntningar på att vissa saker skall vara med och av dom spel ligan släppt sen innan har jag väldigt svårt att se att dom kommer att kunna leva upp till det om dom nu inte totalt skrotar sin år 0 motor och bygger en helt ny spelmotor för twl2000 . ..
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det finns ju en post om strid i kickstartern:
Här
kanske är hjälpsamt.

Jag tror det här kan bli en grym version av Twilight/ År noll spel, men jag är också partisk eftersom jag är med på ett hörn och skriver.

Sen tycker jag att första versionen av Twilight (tunn liten regelbok, asbra stämningstexter och osr med ”influenser” av AW) är annorlunda och mycket bättre än tvåan och trean. Så beroende på vilken version man gillade kommer man kanske ha olika förväntningar, vad vet jag.

Här tycker jag om första versionen
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Tbh så har jag inte läst någonting om ligans twl2000 då jag inte är en ligan fanboy , jag är splittrad när det kommer till ligans spel . Mutant år 0 ,svärdets sång och mutant Hindenburg avskyr jag medans alien och ur varselklotet gillar jag så jag kan inte säga att jag lägger jättestor vikt vid deras spelsläpp .
Att avsky vissa varianter av samma motor låter märkligt för mig, men om du vill utveckla det så kanske det är bäst att göra det i en separat tråd. Hoppas inte du tog det jag skrev på fel sätt för vad jag var ute efter är att det generellt är bra att läsa på, så man slipper dra förhastade slutsatser.

Nu handlar det väll kanske lite om förväntningar och demografi ,jag är inget mega fan av original twl2000 så jag sitter inte med nostalgitårar i ögonen och gråter över att si och så inte kommer komma med i ligans version men jag kan förstå att när folk köper ligans twl2000 så finns det vissa förväntningar på att vissa saker skall vara med och av dom spel ligan släppt sen innan har jag väldigt svårt att se att dom kommer att kunna leva upp till det om dom nu inte totalt skrotar sin år 0 motor och bygger en helt ny spelmotor för twl2000 . ..
Det finns säkert de som har förväntningar på en ny version med samma spelmotor. Det har Fria Ligan varit tydliga med att man inte kommer göra utan en variant på År Noll-motorn även om den kommer skilja sig ganska mycket från grundutförandet. Man är dock mån om den gamla fanbasen och hoppas kunna göra dem nöjda iaf genom dialog och möjlighet att ge input när alpha-versionen släpps till backers. Man har också om jag inte minns fel tagit in expertis från millitära personer för att ändå försöka hitta en vettig balans kring konfliktreglerna.

Visst är det säkert så att vissa kommer hata den nya versionen bara för att det inte är T2K från 1990, men de kanske inte heller är målgruppen för det här spelet. Några målgrupper skulle t.ex. kunna vara de som växt upp med den detaljfokuserade gamla versionen och (som mig) aldrig orkat sig på reglerna, eller de som spelade när de var yngre och vill kunna börja spela igen, trots att de nu är äldre och har ont om tid. Om År Noll-varianten gör spelet tillgängligt (enkelt att komma igång med) och lyckas hålla striderna tidsmässigt snabba, men ändå ger en hyffsad detaljnivå så tror jag det skulle tilltala dessa målgrupper.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Att avsky vissa varianter av samma motor låter märkligt för mig, men om du vill utveckla det så kanske det är bäst att göra det i en separat tråd. Hoppas inte du tog det jag skrev på fel sätt för vad jag var ute efter är att det generellt är bra att läsa på, så man slipper dra förhastade slutsatser.


Det finns säkert de som har förväntningar på en ny version med samma spelmotor. Det har Fria Ligan varit tydliga med att man inte kommer göra utan en variant på År Noll-motorn även om den kommer skilja sig ganska mycket från grundutförandet. Man är dock mån om den gamla fanbasen och hoppas kunna göra dem nöjda iaf genom dialog och möjlighet att ge input när alpha-versionen släpps till backers. Man har också om jag inte minns fel tagit in expertis från millitära personer för att ändå försöka hitta en vettig balans kring konfliktreglerna.

Visst är det säkert så att vissa kommer hata den nya versionen bara för att det inte är T2K från 1990, men de kanske inte heller är målgruppen för det här spelet. Några målgrupper skulle t.ex. kunna vara de som växt upp med den detaljfokuserade gamla versionen och (som mig) aldrig orkat sig på reglerna, eller de som spelade när de var yngre och vill kunna börja spela igen, trots att de nu är äldre och har ont om tid. Om År Noll-varianten gör spelet tillgängligt (enkelt att komma igång med) och lyckas hålla striderna tidsmässigt snabba, men ändå ger en hyffsad detaljnivå så tror jag det skulle tilltala dessa målgrupper.
För att inte bli allt för invecklad kring varför jag avskyr vissa av ligans spel men gillar andra så har det att göra med att jag avskyr basbyggandet , arken och verksamheten i hydran det är en mekanik som ligan älskar att implementera i sina spel och den mekaniken resonerar inte alls med mig och i alien och ur varselklotet finns inte den mekaniken med .


Sedan så skulle jag uppskatta en mer rules light version med mindre crunch och mindre vanpen runkande men jag tror inte att jag nödvändigtvis faller inom den generella kategorin som skulle tilltalas av TANKEN om ett nytt twl2000 utan den kategori som det vattnas i mungiporna på när dom hör att twl2000 ska gå i nytryck är just dom som älskar 20 sidor vapentabeller och 20 sidor olika ammunition och 10 sidor granattillsatser och 40 olika granater och avancerade detaljerade stridsregler med massa crunch och där TROR jag tyvärr att ligan inte är rätt spelföretag att designa det nya twl2000 men jag kan ha fel och det återstår att se efter spelet har gått i tryck och är ute hos backers och i spelbutiker
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,004
Location
Umeå
Framför allt är det ju väldigt enkelt att i t ex Svärdets sång inte använda basbyggarreglerna. Det är ju bara att rollpersonerna aldrig slår sig ner och börjar initiera dem. Reglerna hade lika gärna kunnat exkluderats ur grundboken och kommit i en senare modul.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Självklart kan man exkludera basbyggandet i svärdets sång men arken är en så essentiell del av mutant år 0 så det skulle inte bli mutant år 0 om man tog bort arken sen finns det mer saker jag inte gillar med dom två spelen förutom basbyggandet , jag tycker tex inte om hexcrawl
 
Top