Nekromanti T20

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
1. Hur funkar T20 systemet?

2. Funkar det bra?

3. Är Gemini bra?

4. Finns det någon handling i spelet? Vad?

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
hmmm..

t20 - funkar utmärkt, man tar en av sin lämpliga grundegenskap för sin handling (styrka, smidighet, karisma......) Man modifierar denna egenskap (som oftast ligger mellan 3-15) med sin färdighet (man har olika nivåer typ 0.75, x1, +2, +4 osv) och slår sedan under med en t20, effektern är differansen. Man får plus 20 i effekt om man slår en etta. Den rikigt bra delen i reglerna är stridssystemet, (här komer klychorna igen) snabbt, smidigt och mycket roligt. Magin däremot är bara hyffsad, men det filar man till själv lite snyggt.

Gemini bra - Gemini är ett välgjort, mörkt fantasy spel. En väldokumenterad historia och målande beskrivning av världen, allt har sin platts. Det är helt klart lite smalare än Drakar&Demoner, men är mer inspirerande än EON (min smak). Spelet har en ganska stor prägel av medeltiden, Roms fall, inehåller mycket religiösa konflikten utan att ta udden av fantasy känslan. Ribban på allvarhet lägger man själv, spelet isig kan uppfattas som lite väl mörkt och ensidigt, men de flesta konventsäventyr bevisar en stor potential att blanda in humor och klassiska Grim sagor i det hela, utan att man behöver hänga upp sig på världen.

Handlingar - Spelet är överdrösat med konflikter, och har stor potential att utveckla sig både politiskt, religiöst, ideologiskt, filosofiskt, metafilosofiskt.....osv. Men grunden kvarstår ändå i det mest framgångsrika av alla konflikter, ondskan mot godheten. Men spelet är lite skruvat då det är lite svårt ibland att veta vad som är gott och ont, nyckel konceptet i spelet är att spelarna skall komma underfund med det själva OCH kommer att påverkas av det. Man blir inte serverad med någon klassisk fantasy prägel av moral, "de är onda, vi är goda, nu dödar vi dom"

hoppas du har fått lite upplysning...köp det NU!!!



Can you say kuh-THOO-loo?
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
"Man får plus 20 i effekt om man slår en etta."
Hum hum hum... +10 är det väl ändå? Spelar väl kanske inte så stor roll, man är stendöd om man får in en perfekt träff på sig, rustning eller ej...

"Magin däremot är bara hyffsad, men det filar man till själv lite snyggt."
Jag är lite osäker själv hur jag ställer mig i den frågan. Många verkar tycka att Geminis magisystem är det bästa med hela spelet. Själv saknar jag dock mer klassisk magi. Geminis magi är dödlig, men har mycket kort räckvidd, litet effektområde och kort varaktighet. Man kan säga att det är svårt att riva upp verklighetens väv, men när man gör det lämar man ingen utsatt oberörd.

Sen tänkte jag nämna någonting om intriger. Det finns en sorts grundintrig om man kan spinna vidare på om man vill beskriven i boken. Den innebär i korthet att två bröder har har blivit födda. Den ena av dem är den ende gudens utsända i världen. Den andra är mer besudlad av mörkret. De är för tillfället omhändertagna av en gammal vis munk, men ständigt jagade av järnalverna, så ingen vet hur det kan gå.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Nej t20 systemet är inget vidare. När man gör sin rollfigur så placerar man ut poäng på fyra egenskaper med begränsningar som gör att de alldeles färska karaktärerna får på tok för höga värden. När man sedan skall ta fram färdighetsvärdet får egenskaperna för stor påverkan. Dessutom är ju systemet med att multiplicera med 0,25 och 0,75 inge vidare heller.

Det värsta med reglerna är dock skadesystemet...

Världen är dock så pass bra att man kan tycka det vara värt att göra nya regler. Det tänker iaf jag göra när jag har tid.

Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Tjaà, det är ju oxo ett sätt att rekrytera nya spelare!!! och väldigt konkret....

Can you say kuh-THOO-loo?
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
+10, det stämmer nog, har inte boken framför mig....

Magin, som regelverk ett unikum...men aningen stämningslös. Inte stämningslös nog för att fixa till det själv, men allt annat i boken är såpass välbeskrivet så att det känns som att magin blir lite färglös i jämförelse. Men magi boken, vad den nu heter (typ mörka konsten eller nått) är mysig, lite känslan av Call Of Cthulhu...Allt i världen (utom magin) är starkt kopplad till något existerande historiskt: kyrkan, politiken, folket, historian det mesta alltså. Magin däremot är lite löst, lite ytligt en blandning av häxkonster och annat som kan uppfatttas som heretiskt. Kyrkans krafter är mycket bra gjorda till skillnad.

hmmm..

Can you say kuh-THOO-loo?
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Jag tycker ärligt talat att t20 systemet som finns i Gemini är en frisk fläkt och bra omväxling från alla jobbiga tärningskoder.

(Exempel: Ett trolls skada i DoD 5: 2T10-1 +1T4 +1T2)

I am the Voice
I decide who lives
or Dies
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
hoppas du har fått lite upplysning...köp det NU!!!

Jag har fått tillräckligt med upplysningar...Tack så mycket...

Ni är dessutom övertygande...jag tar nog och lånar det av Douggie...

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Archer har ju gjort ett alternativt regelsystem. Finns på hans hemsida Rustningskammaren. Har du kikat på det?

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Magin är tuff och så, men jag tycker att den är något luddig... Om man t.ex använder påverka Orbis på en sten t.ex och formar den till... öåt oss säga en fallos. När varaktigheten löpt ut är den fortfarnade en fallos eller återgår den till grundstadie med ett "POFF" och ett rökmoln?

Återigen vill jag tipsa om KULTs ritualmagi om man vill få in lite perverterade ritualer i Gemini. Jag tycker ritualer är astuffa och Gemini har en tydlig avsaknad av den prylen...

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Ah, Ond Bråd Död. Det var länge sen. Vi har saknat dig här på forumet!

Håller dock med om att spelarna får alldeles för höga attribut. I och för sig borde det väl bara vara att sänka poängen lite. Någon som har testat att göra gubbar av mindre poäng?

"Det värsta med reglerna är dock skadesystemet..."
Heh... Nu känner man igen dig :gremsmile: Faktum är dock att jag har funderat lite på stridssystemet, och jag tycker nog att för mycket styrs av slumpen, dvs vad tärningen visar. Jag menar, en vapenmästare (ungefär 5 pluppar i sitt vapen) borde ju enkelt spöa en bonde som tränar i närstrid nån gång ibland på den lokale slottsherrens bekostnad.
Ser man efter märker man dock följande:
Anta att mästaren har 13 i SMI och PER. Detta plus bonusen av 5 plippar (+6) blir ju 19. Han har alltså 19 i chans om han slåss med ett vapen som går under SMI+PER/2 (t ex alla lätta svärd)

Bonden, som vi säger svingar en klubba, har 14 i STY tack vare arbetet på gården. Detta plus hans kunskaper (kanske 2 pluppar) ger alltså 14 i chans.

Mellanskillnaden är endast 5! Det räcker alltså att vapenmästaren slår 15 eller under för att bonden ska ha stor chans att bulta in skallen på honom. Slår han 15 behöver bonden bara slå 9 eller under för att träffa.
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Ok. Fast +20 verkar ju lite mycket. Fast det kanske inte gör någon större skillnad. Slår man en 1:a får man ju förutom bonusen en saftig effekt.
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Fast å andra sidan är 14 i STY VÄLDIGT starkt, ngt man kanske kan förvänta sig av en tyngdlyftare e. dyl...

/Horus - RIP Blümchen
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Att egenskapen har ett så stort inflytande på huruvida man klarar ngt eller inte är mkt realistisk. Det går inte att komma ifrån att grundegenskapen faktiskt ibland har en större betydelse än tekniken man har.

T. ex. har en person som utvecklat en teknik i världsklass för att hitta saker, men med urusel syn, mindre chans att finna den där hemliga luckan än bonden Per som aldrig behövt leta mer än efter sin kratta, men som har en utmärkt syn.

/Horus - RIP Blümchen
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Jag håller inte alls med om vad du säger, ok ok det kanske är lite höga värden. Men jag tycker att T20 momentet är bra. Jag gillar speciellt (ingen aning om varför) träff tabellen. Jag tycker att det är as trist (som i DoD) att lså T10 på parad och T8 när den man attackerar inte parerar.


/Rach
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Jag tycker att det du skrev om magin stämmer in på hela "mörkret". Eftersom mycket av geminis värld är lik vår medeltid så blir mörkret väldigt diffust i jämförelse med t.ex. kyrkan. Mörkret har två sidor som jag tycker är svåra att få ihopp. Den är både en ateistisk väckelserörelse och ett gäng nekromatiker, svartkonstnärer, demoner och häxor. Lite svårt att få ihopp.

/Korp
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Nja. Med tanke på hur mycket poäng man får att göra RP med så är det inte alls mycket. En stark krigare kommer att ha 15 i STY, just därför att han måste göra av poängen någonstans.
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Fast det du talar om nu är extremfall. I mitt exempel hade ingen av personerna (tycker jag) orimliga egenskaper, men ändå ser man att vapenmästaren mycket väl kunde ha blivit potatismos. Med de oddsen är det inte roligt att vara soldat, år av vapenträning eller ej.

Enligt mig borde en skicklig svärdskämpe utan större svårigheter kunna nedgöra två halvtränade bönder på ett par SR.
 
Top