"
Vilka fördelar respektive nackdelar kan man rada upp i det nagelbitande valet mellan T20 och T100?"
Jag ser bara nackdelar med T100 jämtemot T20.. Den enda fördelen T100 har är om du har med perfekt slag- och fummelregler.. Då kan du reglera chansen för fummel och perfekta slag mycket lättare.. I T20-system så är det i regel bara 1 eller 20 som du kan ha fummel som.. Allt annat resulterar i för stora chanser att det blir extrema resultat..
Och så fråga 2: Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med effektsystem á la Kult"
Fördelar
Du får direkt att folk med högre FV kan prestera så mycket bättre än någon med lågt FV i samma färdighet, trots att de utför samma uppgift..
Du får en vägledning till hur handlingen kan beskrivas utifrån tärningsslaget.. Om du slår 1 eller 14 så borde det finnas en markant skillnad i hur handlingen ter sig.. Kan i viss mån stödja samberättande spelande..
Det tar ingen extra tid.. Detta, om du kör med att effekten blir det som tärningen visar.. Att räkna differens är bara dumt..
Du kan ta bort motståndstabellen.. Det räcker med ett slag mot färdigheten/grundegenskapen istället.. Högst vinner..
Nackdelar
Det blir väldigt ojämna prestationer utav de som har högt FV.. Ibland ligger de på gränsen att misslyckas och ibland så lyckas de hur bra som helst.. Detta är lite konstigt, då de borde vara
jämnare i sin förmåga än nybörjaren.. Jag löste det hela genom att dela in FV i nivåer, som kan beskriva vad utövaren klarar av utan att behöva göra ett tärningsslag..
40 färdigheter (71,3 kb) delade jag in i nivåer..
Svårt att uttolka små skillnader.. Vad skiljer en effekt på 4 mot en effekt på 7? Det finns olika tolkningar på detta och det ställer givetvis till det... om man vill vara petig, vill säga.. Jag skiter faktiskt i om något tolkas fel ibland.. Det är flytet man vill åt, inte detaljerna..
Effekt används inte konsekvent överallt.. Ska man ha effekt på färdigheter så ska det gälla
alla färdigheter och slag.. I mitt DoD så räknas effekten in i skadan under strid, medan för magiker så spelar det ingen roll om de slår 3 eller 11 för att frammana besvärjelser..
Motståndsslag kan bli kaotiska.. En med STY 2 kan vinna över en med STY 18.. Nej, det är inte så stor chans (1 på 400) men den finns.. För att minska detta så kör jag med att två individer måste slå mot sina färdigheter/grundegenskaper och addera alla (lyckade) slag tills de når effekten 20 eller högre.. Den som får det på minst slag vinner (och är det lika så avgörs den totalta effekt de har fått)..
Inte lika cineastiska/episka regler.. Fummel och perfekt är kul saker.. Även den minsta i världen kan få en betydelse, så länge denne har fått ödet med sig.. Detta kan inte ske med effekt..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har klurat på effektregler till BRP rätt länge