Nekromanti T100 systemet, behöver hjälp

GarraGrind

Veteran
Joined
23 Dec 2005
Messages
64
Location
Åmål, Dalsland, VästraGötalandsLän
Jag filar på ett T100 rollspel, men minns inte riktigt hur man beräknar perfekt slag, har någon något tips?

Vad skulle vara det smidigaste sättet att lägga upp det hela med så få olika tärningar som möjligt?

Posta gärna svar. Jag behöver alla tips jag kan få!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan man inte tänka sig som såhär, att 01 är alltid perfekt. Oavsett vad, slaget går alltid in & måste blockas med ett perfekt slag. Slag 02-05 ger maxskada, men kan blockas. Resten är av skalan upp till 99 är anatgligen lyckat eller ej. 100 är fummel, sedan hur mycket man fummlar kan man ju göra som så att man slår mot fv igen & därigenom ser hur stort fummlet är.

Vad skulle vara det smidigaste sättet att lägga upp det hela med så få olika tärningar som möjligt?
Well, använd bara t10 i allt som beräknas i systemet som du tänker använda. Att alla beräkningar, skador, händelser & liknande utgår ifrån t10:an..

Hoppas att svaret mitt gav dig nått !
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Det är rätt elegant med perfekt är <= FV/20.
Då får man att de som är duktiga gör perfekt oftare och allt känns trovärdigt.
 

GarraGrind

Veteran
Joined
23 Dec 2005
Messages
64
Location
Åmål, Dalsland, VästraGötalandsLän
Jo, jag hade ju funderat på att ha 1-10 som perfekt (Har man en skill under 10 är 1 perfekt) och 90+ fummel (när man höjer en färdighet högre än 90 är 100 fummel).

Tänkte om det fanns något skujsigare ännu käckare. Läste i ett forum om den här varianten:

Alla slag under eller på värdet man har med slutsiffran 0 är exceptionellt bra. Och allt över med slutsiffran 0 är exceptionellt dåligt.

Större chans att fumla och större chans att få perfekt. Är det värt att våga sig på att lägga in det. Det blir ju garanterat mer spänning i alla fall.
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Större chans att fumla och större chans att få perfekt. Är det värt att våga sig på att lägga in det. Det blir ju garanterat mer spänning i alla fall.
Ja, våra kära fummel- och perfekt-resultat medför ju som bekant en hel del dramatik till spelet - ofta av positiv typ (i alla fall tycker man så när man ser tillbaka på äventyret :gremsmile:). Det gäller dock ändå att balansera det hela mellan dramatik och tjatighet . Det är kanske inte så roligt om en van krigare snubblar omkull och slår sina kompisar fem gånger under en strid. Jag hade en spelledare som experimenterade lite med detta och det blev till slut alldeles för mycket "dramatiska situationer" (som ofta krävde speciella regelsituationer - vilket slöade ner striden). Jag har för mig att han la fummel och perfekt på respektive 15 %.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Bara lite nyfiken, hur kommer det sig att du valt t100 och inte t ex t20? Anser du att t20 är för grovkornigt?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Alla slag under eller på värdet man har med slutsiffran 0 är exceptionellt bra. Och allt över med slutsiffran 0 är exceptionellt dåligt.
Det systemet används i Harn och funkar skitbra. Var tionde försök är en critical failure eller success. Det bästa med det hela är att man slipper alla former av uträkningar för att kolla vad procentsatsen X är av färdighetsvärdet Y.

/Anders
 

GarraGrind

Veteran
Joined
23 Dec 2005
Messages
64
Location
Åmål, Dalsland, VästraGötalandsLän
Jo, jag kan tänka mig att det blir lite tjatigt och nästan ologiskt att en van krigare fummlar så kraftigt i strid.
En idé är ju att man efter varje fummel får slå en till tärning delad 50/50, är det under 50 är det bara misslyckat slag, är det över 50 är det fummel.

Då matar man spelarna med perfekta slag istället, vilket alltid är kul att få.
 

Taranis

Veteran
Joined
2 Oct 2005
Messages
70
Location
Juneköping
Jo, jag kan tänka mig att det blir lite tjatigt och nästan ologiskt att en van krigare fummlar så kraftigt i strid.
En idé är ju att man efter varje fummel får slå en till tärning delad 50/50, är det under 50 är det bara misslyckat slag, är det över 50 är det fummel.
Jag har aldrig varit en anhängare till fummeltabeller. Detta låter som en förenklad version men den tillägger ändå ett nytt moment som jag tycker är ganska onödigt. Är det inte bättre att dela fummel 50/50 direkt istället för att slå extra för det? Alltså istället för att ha "10 % fummel - 50 % risk för fummel - 50 % chans för misslyckat" så kan du köra med "5 % fummel"?

Då matar man spelarna med perfekta slag istället, vilket alltid är kul att få.
Ja, perfekta slag är alltid roligt att få in. Men det är kanske för att det inte händer allt för ofta?

Samma spelledare som jag talade om innan ansåg att det var just "perfekta slag" (aka critical hits) som skulle vara ett dödande slag. Detta införde en ny form av livsfara för både spelare och spelledarpersoner. Vi hann dock inte spela system-modifikationen så pass länge att man kunde få någon ordentlig åsikt om den.
 
Top