Nekromanti T10-systemet - ond, bråd död

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Klockan var visst en del, men jag slänger ur mig en liten fråga innan insomnandet. Den är riktad till de som är insatta i Krille's T10-system.

I T10-systemet är ju alla karaktärer rätt så stryktåliga (exempelvis så är stödet för dödliga skador en frivillig regel). Men även med införandet av kritiska och dödliga skador så tål man ju fortfarande ett rejält antal proppar innan man kastar in handuken. Det jag undrar är om någon modifierat reglerna så att spelet är mer dödligt, eller om ni har några förslag på hur man gör det? Givetvis har man en del idéer på andra skadesystem, men det grundläggande skadesystemet är ju en av de få saker som skall vara intakta för att ett nytt spel skall få bära T10-logon. Går det att göra systemet 'gritty', samtidigt som det fortfarande är kompatibelt med övriga T10-produkter?

Shoot, och god natt.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
För att förtydliga - det jag inte gillar är att man kan få i princip hur många lätta och allvarliga skador som helst. Även om man får minusmodifikationer för dessa så är döden knappast en överhängande risk. De regler som presenteras för kritiska och dödliga skador är dock helfestliga, eftersom man svävar mellan liv och död. Vägen dit är däremot kantad av mängder med småsår, fram tills dess att man har så mycket negativa modifikationer att man helt enkelt inte kan slå ett bra stryktålighetsslag. Man nöter ut sin motståndare.

Jag får dock erkänna att jag inte hittat hur man slår ett 'stryktålighetsslag', förmodligen pga att inga attribut eller färdigheter presenteras (möjligen kan det vara för att jag är blind eller nåt). Vet någon vad ett stryktålighetsslag innebär, om man utgår ifrån de exempelattribut som nämns?

Alla ovanstående reflektioner är min bedömning från att ha läst T10 2.5, har aldrig spelat något T10-spel.

Hmm, vid närmare eftertanke så kan ju bygga ett dödligare system och göra det till en valfri regel - på så sätt finns det plats för både actionorienterat och gritty spel..

P.S Krille: tror att sista ordet i tredje stycket, sidan sju, skall vara "utmattning" och inte "omtöckning" (T10 2.5) D.S
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tkullander said:
För att förtydliga - det jag inte gillar är att man kan få i princip hur många lätta och allvarliga skador som helst. Även om man får minusmodifikationer för dessa så är döden knappast en överhängande risk. De regler som presenteras för kritiska och dödliga skador är dock helfestliga, eftersom man svävar mellan liv och död.
Normalt får man ett skitlass Lätta skador och en (1) Allvarlig skada (om man förlorar striden), eller bara ett skitlass Lätta skador (om man vinner).

Det som krävs för att ha ihjäl någon på stört är ett tokbra anfallsslag samtidigt som ett dåligt försvarsslag och stryktålighetsslag från en oskadad försvarare, alternativt ett tokbra anfallsslag samtidigt som ett normalt försvarsslag och stryktålighetsslag när försvararen är skadad, eller ett hyfsat anfallsslag samtidigt som ett dåligt försvarsslag och stryktålighetsslag när försvararen är skadad.

Det gör att sannolikheten för det där dödande slaget är rätt låg i stridens början, men ökar allt eftersom.

Oftare slutar dock striderna med att en person är utslagen. Det är mycket lättare att få en Allvarlig skada och bli utslagen och sängliggande i sex veckor än att bli Kritiskt eller Dödligt skadad. Vid en Allvarlig skada är rollpersonen ute i sex veckor, så spelar man inte kampanjspel så är det i praktiken samma sak som Död.

Tkullander said:
Jag får dock erkänna att jag inte hittat hur man slår ett 'stryktålighetsslag', förmodligen pga att inga attribut eller färdigheter presenteras (möjligen kan det vara för att jag är blind eller nåt). Vet någon vad ett stryktålighetsslag innebär, om man utgår ifrån de exempelattribut som nämns?
Ett stryktålighetsslag är ett slag för det attribut som passar. Vanligen skulle jag använda Kraft eller Själ.

Tkullander said:
Hmm, vid närmare eftertanke så kan ju bygga ett dödligare system och göra det till en valfri regel - på så sätt finns det plats för både actionorienterat och gritty spel..
Gör gärna det, och presentera din lösning här. Jag sätter gärna in alternativa regler i dokumentet.

Tkullander said:
P.S Krille: tror att sista ordet i tredje stycket, sidan sju, skall vara "utmattning" och inte "omtöckning" (T10 2.5) D.S
Tack för hjälpen!
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Krille said:
Oftare slutar dock striderna med att en person är utslagen. Det är mycket lättare att få en Allvarlig skada och bli utslagen och sängliggande i sex veckor än att bli Kritiskt eller Dödligt skadad. Vid en Allvarlig skada är rollpersonen ute i sex veckor, så spelar man inte kampanjspel så är det i praktiken samma sak som Död.
Ja, det har du ju helt rätt i. Personen i fråga lär ju vara ganska illa däran. Men det är dem ju även vid en kritisk skada? Kanske är skadenivån 'allvarlig' skada bara ett onödigt steg om man använder sig av variationen 'kritiska och dödliga skador'? Det borde ju i så fall vara en väldigt liten och enkel modifikationen att genomföra för att öka dödligheten - ta bort 'allvarlig skada'. Med andra ord, om skadepotential blir 1 eller mer krävs ett stryktålightetsslag;
<ul style="list-style-type: disc">[*]Lyckas ett stryktålighetsslag tar man en lätt skada. Samma regler som tidigare gäller.
[*]Misslyckas ett stryktålighetsslag så får man istället en kritisk skada, som läks på samma tid som en allvarlig skada. Övriga regler för kritisk skada gäller (måste får sårvård, annars övergår det till dödlig skada etc).
[*]Misslyckas stryktålighetsslaget med 10 eller mer så får man en dödlig skada (regler som vanligt).[/list]Nu har jag ju återigen inte spelat det någon gång, men jag misstänker att ovan nämnda system blir lite lättare att hantera pga färre antal skadenivåer. Det ökar dödligheten, men om du inte slår en apdåligt stryktålighetsslag så är chansen ändå stor att man har någon timme på sig för sårvård innan man riskerar att bita i gräset.


Krille said:
Ett stryktålighetsslag är ett slag för det attribut som passar. Vanligen skulle jag använda Kraft eller Själ.
Endast (tärning + attribut)? Och den modifieras negativt med omtöckning och skador? Då kanske systemet är lite farligare än jag trodde. :gremgrin:


Krille said:
Gör gärna det, och presentera din lösning här.
Återkommer när jag har ett utkast.

Krille said:
Tack för hjälpen!
Noterade ytterligare en sak - på sidan 7, sista stycket om skador, står det att man läker lätta och allvarliga skador efter 6 dagar respektive 6 veckor. Men på sidan 27, stycket om skador och läkning, punkt 3, 4 och 5, så är läketiden 7 dagar respektive 7 veckor. Ta nu och bestäm dig för bövelen! :gremwink:

Tack för bra svar förresten!
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Du skulle kunna lösa det med att göra stridande SLPer mindre barmhärtiga. Om någon slås ut av en allvarlig skada så kommer SLPn att döda oskadliggjorda rollpersoner om inget hindrar dem. Det blir mer drama! Liksom, Singotetsu ligger blödande på marken och hans rival ska just stöta sitt svärd i hjärtat på honom! Dags att hoppa in och fäktas som fan så han kommer på andra tankar.
 
Top