Nekromanti T1 imorgon

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
ville bara påminna om att T1 kommer imorgon på SVT1
2100 tror jag är den aktuella tiden
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En ensidig tärning

Näe, det är förstås filmen The Terminator, med allas vår älskling Arnold Schwårztavad i skurkrollen, som senare fick uppföljaren Terminator 2 (T2), som vi talar om.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: GACK!

"Man e ju ingen terminator fan precis."

Är inte alla det?
Första filmen var rätt OK för sin tid, men andra känns väldigt gammal. Dessutom var skurkterminatorn mycket tuffare i tvåan, så man hejade hela tiden på den.

Nej, vill man ha mördarrobotar så är det Hardware som gäller!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Med risk för Terminator-talibaner...

Är inte alla det? :gremshocked:

Nej, inte jag iaf... Har vägrat se filmerna sen jag såg första... :gremsmirk:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Heja ettan!

Jag sällar mig till den minoritet som tycker att ettan är en bra och spännande action-thriller med sf-tema och en snygg tidsloop, medan tvåan är en hjärndöd actionfilm som gör slarvsylta av ettans fina logik och har en skurk som måste bete sig som en idiot för att filmen ska fungera, då de gjort honom alldeles för mäktig.

/tobias
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Re: Heja ettan!

Personligen tycker jag att tvåan lyckas helt underbart med att bygga vidare på den paradox som ettan startade. Dessutom finns det härliga paralleller och motsatser mellan de båda. En hel massa situationer och händelser upprepas i tvåan, fast den här gången är de lite annorlunda. De illustrerar fint den loop som tiden hamnat i och hur den försöker bryta sig ur det.

Jämför, till exempel, den gode tidsresenärens förhållande till John i de två filmerna. I ettan blir han hans pappa rent fysiskt, i tvåan blir han hans pappa rent känslomässigt. Eller se hur en tankbil spelar en viktig roll i inledningen av slutstriden i båda filmerna. Ena gången fylld med eld, andra gången med kyla. Och så vidare...

Det skall bli spännande att se om de lyckas hålla vid liv denna déjà vu-känsla även i trean.

/Mikael
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Kött och metall i tidsmaskiner

Något jag undrar över, med tanke på hur tidsmaskinen fungerar, är varför de inte tar ett supervapen från framtiden, packar in det i fläskkotletter och tar med det när de ska tillbaka i tiden och slåss med mördarrobotar. :gremconfused:

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Kött och metall i tidsmaskiner

Något jag undrar över, med tanke på hur tidsmaskinen fungerar, är varför de inte tar ett supervapen från framtiden, packar in det i fläskkotletter och tar med det när de ska tillbaka i tiden och slåss med mördarrobotar.
Exakt samma fråga diskuterade vi när vi såg filmen. Det enda svar vi kom fram till var att grisarna var utdöda och det därmed inte finns några fläskkotletter.

Däremot är det uppenbart varför de inte tar med sig ett supervapen genom att stoppa upp det i baken...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Heja Heja

Jag sällar mig till den minoritet(?) som inte sett ettan utan bara tvåan. Någonting jag tänkte ta tag i nu.

tvåan är en hjärndöd actionfilm

Ser du det som någonting negativt? :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kött och metall i tidsmaskiner

"Något jag undrar över, med tanke på hur tidsmaskinen fungerar, är varför de inte tar ett supervapen från framtiden, packar in det i fläskkotletter och tar med det när de ska tillbaka i tiden och slåss med mördarrobotar."

I en av Terminator-serietidningarna så tar robotarna med sig ett supervapen genom att sy in det i buken på en levande krigsfånge. Det är inte särskilt stort då, men tillräckligt förödande.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Kött och metall i tidsmaskiner

I en serie baserad på filmerna tvingar robotarna (som jagar huvudpersonerna bakåt i tiden) ned en mördar-pistol i magen på en tillfångatagen rebell. Sedan sliter de ut den ur honom när de landar.

Själv förstår jag inte varför de inte bygger in mördarvapnen I robotarna...

Erik
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Du är inte ensam !

Gillade åxå T1 himmlans mycket. Men jag gillar åxå de andra filmerna nästan lika bra ! Även om de kanske inte är lika bra som nr.1..
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Kött och metall i tidsmaskiner (X2 spoiler)

Själv förstår jag inte varför de inte bygger in mördarvapnen I robotarna...
En mycket bra fråga... De kanske skulle ta för stor plats? Eller helt enkelt inte vara estetiskt riktiga (Jag menar, hur lika skulle de vara människor med supervapen inbyggda i kroppen?)? :gremsmile:

I en serie baserad på filmerna tvingar robotarna (som jagar huvudpersonerna bakåt i tiden) ned en mördar-pistol i magen på en tillfångatagen rebell. Sedan sliter de ut den ur honom när de landar.
X2 spiler below, läs på egen risk
Vad mysigt! :gremsmile:
Fick mig genast att tänka på X2-scenen när magneto tar ut järnet ur kroppen på fångvaktar'n. :gremsmile:

/Balderk, som kanske spoilade en av de häftigaste scenerna i X2 för någon nu...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Kött och metall i tidsmaskiner

Eller helt enkelt inte vara estetiskt riktiga (Jag menar, hur lika skulle de vara människor med supervapen inbyggda i kroppen?)?
Tja, de kunde ju flytta några andra pinaler de har inbyggda. De har ju en sjujäkla kraft och måste ha batterier som inte är av denna världen. Notera också från ettan att den teknik man behärskar inkluderar någon sorts strålvapen.

I alla fall kunde man ge dem en 'köttficka' i magen - de behöver ju inga inälvor - och bara lägga in ett vapen där som de sedan helt behändigt plockar ut, typ en fet-pistol eller dylikt.

Erik, som iof inte har något emot nakna karlar på film, men ändå...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Kött och metall i tidsmaskiner

I alla fall kunde man ge dem en 'köttficka' i magen - de behöver ju inga inälvor - och bara lägga in ett vapen där som de sedan helt behändigt plockar ut, typ en fet-pistol eller dylikt
Du tycker inte att en terminator-känguru eller en terminator-koala hade varit aningen löjlig?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kött och metall i tidsmaskiner

"Du tycker inte att en terminator-känguru eller en terminator-koala hade varit aningen löjlig?"

Äh! Det hade bara givit oss skäl till att få in Steve Irwin i casten.

"These terminator wallabys, they really hate it when you pull them in the tail like this. Oh, look, he's really grumpy, really grumpy! They have these forty watt plasma lasers in their pouch, so you better keep your eyes on'em, they're really strong and really deadly. One mistake and you're history. But me dad, he taught me to respect these wallabys..."
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Kött och metall i tidsmaskiner

Du tycker inte att en terminator-känguru eller en terminator-koala hade varit aningen löjlig?
Haha! Det hade varit väldigt löjligt, ja. Men annars kan man ju ha nån fick som inte synd, med någe gångjärn eller nått som går att öpnna :gremwink:
Där hade han kunnat haft en häftig pistol från framtiden, det skulle ju varit skit häftigt ju! Fast filmen hade kanske inte blivit lika rolig då han nog skulle kunna haft ihjäl grabbens mamma rätt lätt med en über pistol. :gremsmile:
Men aningen mer logiskt hade det nog varit att han smugglade med sig ett vapen från sin egenb tid...

/Balderk, hade gärna sett ett köttvapen också (typ ett armborst av kött :gremsmile: )
 
Top