Sannolikhetskurvor
"Den största nackdelen är samma som man får med 1T20 - det finns ingen sannolikhetskurva, så slumpen kommer att ha väldigt stor betydelse för hur rollpersonen klarar sig. Med 2T10 eller någon annan adderad tärningskombination blir det vanligare att man slår ett medelbra slag än att man slår väldigt dåligt eller väldigt bra, men med T100 är det precis lika stor chans att slå 02 som att slå 50 som att slå 98.
Fast det där har ju bara en effekt när det gäller hur man gagnar erfarenhet och blir bättre. att slå 50 eller under med en T100 är precis lika lätt som att slå 10 eller under med 3T6, och att slå 4 eller under med 2T6 är likt förbannat samma sak som att ha 25% chans att lyckas med något, oavsett hur sannolikhetskurvan ser ut.
Däremot har system med flera tärningar större "hopp" när man avancerar runt de där resultaten som tärningarna oftast ger. I det fiktiva tvåtärningssystemet "2T6 + FV, får man 10 eller mer har man lyckats" så är det viktigaste steget i ens karriär att nå över toppen på FV 3, som så att säga "skiljer agnarna från vetet".
Men om man använde ett "entärningssystem" där man lät rollpersonernas FV stiga i snabbare takt runt några mellanvärden skulle man nå precis samma effekt, fast snyggare. Då skulle man låta spelsystemet fokusera på de intressanta värdena, medan de klumpade ihop låga och höga värden inom stora sjok av EP. Hajjar ni? Såhär:
Ponera att vi kör med T20 och ska köpa FV enligt denna tabell:
FV 01 = 15 EP
FV 02 = 29 EP
FV 03 = 42 EP
FV 04 = 54 EP
FV 05 = 65 EP
FV 06 = 75 EP
FV 07 = 84 EP
FV 08 = 92 EP
FV 09 = 99 EP
FV 10 = 105 EP
FV 11 = 110 EP
FV 12 = 116 EP
FV 13 = 123 EP
FV 14 = 131 EP
FV 15 = 140 EP
FV 16 = 150 EP
FV 17 = 161 EP
FV 18 = 173 EP
FV 19 = 186 EP
FV 20 = 200 EP
osv... Där vänder man på erfarenhetsskalan, så att istället för att man skall utvecklas i stora hopp runt de viktigaste talen, så skulle man alltså utvecklas OFTARE runt de intressanta talen. Skulle man sätta upp en kurva med sannolikhet i förhållande med BP-kostnaden för varje FV skulle diagrammen se väldigt likadana ut. (Det skulle vara en kulle i mitten)
Så dra inte förhastade slutsatser om "entärningssystem" kontra "flertärnings"! Det finns mer bakom kulisserna som spelar roll än antalet plastbitar du rullar runt över spelbordet.
/Rising