Nekromanti Törnetronens fjärde del

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Vi är på slutet av slocknad stjärna. Vi har en del fristående äventyr och avhandla och så ska spelarna fortsätta sina försök att ta över Yndaros undre värld så vi har nog rätt mycket spel kvar. Men i alla fall, finns det ett preliminärt släppdatum för den fjärde delen i kampanjen?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Tidigare har de släppts med ett års mellanrum. Yndaros kom i början av 2018 har jag för mig, så skulle gissa att "Symbar.." kommer i början på 2019, dvs om 4-6 månader.

Kul att ni kommit så långt. Själva drar vi igång session 17 av häxhammaren om cirka 10d. Vi är väl cirka 80% igenom den.

Berätta lite om Yndaros. Hur tycker du den varit jmfr med de tidigare? Något du hade gjort annorlunda med facit i hand? Andra tankar? Alltid kul att höra!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Platon;n291240 said:
Jag gissar fortfarande på januari-februari 2019 :wink:
Jag gissar på att du gissar rätt :-D

Järnringen har flaggat upp för en Kickstarter till hösten, men inte avslöjat vad den kommer att avse. Jag funderar på om de kanske kör Symbar på samma sätt som Monsterkodexen, dvs. svensk och engelsk version samtidigt. Då är det väldigt rimligt att tro på leverans av den svenska i början av nästa år och den engelska någon månad senare.
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Jag tror också början på nästa år. Just nu sitter dom nog där uppe i Umeå och skriver fingrarna av sig :)
 

Moridin

Veteran
Joined
9 Jul 2017
Messages
17
Nu kommer Mutant Hindenburg på
kickstarter den 25 januari!
Får vi se en kickstarter på Mörkrets moder i slutet av mars då?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Moridin;n305872 said:
Nu kommer Mutant Hindenburg på
kickstarter den 25 januari!
Får vi se en kickstarter på Mörkrets moder i slutet av mars då?
Om tidsplanen håller ja. Har för mig att de sa i samband med sammanslagningen att den skulle bli försenad till första kvartalet 2019.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Om jag inte missminner mig ska Fria ligan ha ett internt planeringsmöte någon gång nu i januari. Efter det får vi förhoppningsvis veta mer om planen för Symbaroum framöver.

Personligen är jag lite, lite orolig för att utgivningstakten kommer att mattas av, såvida inte fler av ligisterna blir inblandade i skrivandet. Det är rätt sårbart att ha en enda äventyrsskribent som dessutom kommer att jobba på andra FL-produktlinjer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Rangertheman;n305878 said:
Personligen är jag lite, lite orolig för att utgivningstakten kommer att mattas av, såvida inte fler av ligisterna blir inblandade i skrivandet. Det är rätt sårbart att ha en enda äventyrsskribent som dessutom kommer att jobba på andra FL-produktlinjer.
Det är en farhåga, även om just SMM sannolikt är mer eller mindre klar. Men framöver kan det ju påverka.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Rangertheman;n305878 said:
Personligen är jag lite, lite orolig för att utgivningstakten kommer att mattas av, såvida inte fler av ligisterna blir inblandade i skrivandet. Det är rätt sårbart att ha en enda äventyrsskribent som dessutom kommer att jobba på andra FL-produktlinjer.
Jag tror tyvärr du har rätt. Mer snabba grunda spel från Fria Ligan som dränker den enda kvaliteprodukten de har. Kvantitet över kvalitet. Spelet känns tyvärr som det är döende.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Skulle gissa att de tänker vänta in den engelska utgivningen så att den och den svenska är synkade. Framåt kommer de antagligen köra dubbelspråkiga kickstarters som de gjorde med Monsterkodexen och som Fria Ligan gör med de andra spelen.

Men det skulle inte förvåna mig om det blir lite längre uppehåll mellan Törnetronendelarna. Däremot kan sammanslagningen kanske leda till att andra äventyr skrivs av nya författare.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Paal;n305888 said:
Däremot kan sammanslagningen kanske leda till att andra äventyr skrivs av nya författare.
Jag hoppas det men upplever inte att resten av FL är så väldigt intresserade av Symbaroum. Möjligen skulle intresset vara större om Symbaroum blev en setting till Svärdets sång, vilket i mina ögon vore en katastrof.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Spelaroll;n305885 said:
Jag tror tyvärr du har rätt. Mer snabba grunda spel från Fria Ligan som dränker den enda kvaliteprodukten de har. Kvantitet över kvalitet. Spelet känns tyvärr som det är döende.
Även om man givetvis får tycka vad man vill så är det där onödigt hårda ord. Jag anser att Ligans produkter genomgående håller en lika hög kvalitet som Symbaroum. Eftersom jag läser och spelleder både Symbaroum och Ligans övriga produkter så vill jag snarare påstå att Symbaroum ofta gör längre (och enligt mig ibland onödigt långa) beskrivningar och för resonemang i texten medan Fria Ligans andra produktlinjer ofta lägger tid på att koka ner motsvarande beskrivningar/resonemang till sin kärna, vilket jag personligen uppskattar (less is more), men jag är fortfarande med på att det där är en smaksak.

Håller inte heller med om att en möjlig övergång till MYZ-motorn i Symbaroum vore en katastrof. Även om vissa i min spelgrupp har svårt för tärningspölarna (bristen i snabb överskådlighet kring chansen att lyckas) så innebär varje spelpass med Symbaroum att vi behöver repetera hur reglerna fungerar - Att man lyckas på 6:or är enklare att komma ihåg för mig.

Grunden i mitt resonemang är nog att jag håller med forumiten Krank i att "regler egentligen är mest i vägen" och där anser jag att MYZ-motorn är mindre i vägen än Symbaroum-motorn.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Förövrigt hoppas även jag att SMM är på gång snart (men helst inte innan min plånbok blivit återställd efter julledighetens utsvävningar) :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Den språkliga stilen är ju just en stil. Den har för och nackdelar. Utan att göra några kvalitetsjämförelser skulle jag sakna den om den försvann. Den representerar en ansats till världsbyggande som jag kan uppskatta, som tar ett grepp om helheten och säger ”här finns en tanke med allt”. Den modulära stilen i År noll m.fl spel är en annan grej och är bra på andra vis men förser mig som SL inte med innehåll på samma sätt.

Nu tror jag ju inte att de tänker ändra men vad gäller reglerna är jag mer inne på att det finns ett visst värde i beständighet, i så fall bättre att försöka göra en reviderad variant om man vill ändra än att ta in en annan motor. Även om inte heller jag är någon regelfantast så ser jag heller inget självändamål att ha samma regelmotor till allt, snarare tvärtom. Olika regler är en av sakerna som bidrar till spelupplevelsen.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
207
Henke;n305897 said:
Även om man givetvis får tycka vad man vill så är det där onödigt hårda ord. Jag anser att Ligans produkter genomgående håller en lika hög kvalitet som Symbaroum. Eftersom jag läser och spelleder både Symbaroum och Ligans övriga produkter så vill jag snarare påstå att Symbaroum ofta gör längre (och enligt mig ibland onödigt långa) beskrivningar och för resonemang i texten medan Fria Ligans andra produktlinjer ofta lägger tid på att koka ner motsvarande beskrivningar/resonemang till sin kärna, vilket jag personligen uppskattar (less is more), men jag är fortfarande med på att det där är en smaksak.

Håller inte heller med om att en möjlig övergång till MYZ-motorn i Symbaroum vore en katastrof. Även om vissa i min spelgrupp har svårt för tärningspölarna (bristen i snabb överskådlighet kring chansen att lyckas) så innebär varje spelpass med Symbaroum att vi behöver repetera hur reglerna fungerar - Att man lyckas på 6:or är enklare att komma ihåg för mig.

Grunden i mitt resonemang är nog att jag håller med forumiten Krank i att "regler egentligen är mest i vägen" och där anser jag att MYZ-motorn är mindre i vägen än Symbaroum-motorn.

Där håller jag verkligen med dig. Förra våren skulle jag konventsspela Symbaroum för första gången och jag har nog aldrig behövt bläddra så mycket som under det spelmötet. Någon vecka senare spelade jag Ur Varselklotet (YZ-motorn) och jag har aldrig behövt bläddra så lite, haha!

Diskussionen om huruvida Mutant: Hindenburg blir BRP eller YZ är jag splittrad i; på ett sätt känns det som att FL har etablerat en motor som håller i spelen (även om det spricker något i Mutantexpansionerna) och att de borde hålla sig till det systemet; på ett annat sätt känns det som att YZ inte skulle funka till alla spel.

Åter till ursprungsfrågan: YZ i Symbaroum skulle minst sagt få spelet att kännas som en del av FL:s produktlinje, visst, men det vore samtidigt att bortse från tanken (som jag misstänker) att det är Järnringens "om vi fått licensen till DoD"-epos, och därför ska det behålla det system som spelskaparna gav det.

Lång utvikning, men förhoppningsvis finns det ett svar någonstans i den.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Hej hallå!

Kort inspel här - Symbaroum är på intet sätt nedprioriterat eller döende. Regelverket kommer också att bibehållas. Det stämmer att vi siktar på att synka ihop svensk och engelsk utgivning (det gäller alla våra spel), och det är en av orsakerna till att del 4 i Törnetronen inte är släppt ännu. Datum för Kickstarter och släpp återkommer vi till inom kort! :)
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Henke;n305897 said:
Även om man givetvis får tycka vad man vill så är det där onödigt hårda ord.
Ja det är sant, ursäkta. Lite för hårda ord.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
TomasFriaLigan;n305905 said:
Hej hallå!

Kort inspel här - Symbaroum är på intet sätt nedprioriterat eller döende. Regelverket kommer också att bibehållas. Det stämmer att vi siktar på att synka ihop svensk och engelsk utgivning (det gäller alla våra spel), och det är en av orsakerna till att del 4 i Törnetronen inte är släppt ännu. Datum för Kickstarter och släpp återkommer vi till inom kort! :)
Man kanske skulle få önska sig en officiell Forbidden Lands hack för Symbaroum iaf :)
 
Top