Nekromanti Tålighet, Läkning och Helning - Husregel

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Pratat lite med mina spelare och diskuterat kring fördelar och nackdelar med systemet som finns idag. Det är ganska enkelt, snabbt och man kan känna pressen om man strider ofta eftersom man läker långsamt. Nackdelen är att så fort nån form av Livselexir eller Helbrädgagörelse eller Helig Aura kommer in så försvinner dom fördelarna. Och Medicus blir mest en fluff-förmåga. Så jag och spelarna diskuterade lite...

Efter en natts oavbruten vila så får man tillbaka all Tålighet.,
Om en attack går över Smärttröskeln så blir man Svårt Skadad.
Om man får 0 i Tålighet så börjar man förblöda och måste slå dödsslag. Om man överlever så är man sedan även Svårt Skadad.
Svårt Skadad innebär att man inte kan ha mer än halva Tålighet. Får man en till Svår Skada så läggs läketiden ihop.
Att läka en Svår Skada kan endast göras via Medicus och 3 lyckade slag mot detta. '
Man kan även behandla symptomen. Då kan man via ett lycket Medicus höja maximala Tåligheten med 1T6 under samma dag. Nästa dag krävs ett nytt slag.

Den är inte riktigt färdig. Jag är lite sugen på att lägga till istället en Kritisk Skadetabell, men det kan bli ännu bökigare. Men det är kul med fluffet :)
Vad tycker ni so far?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Jag gillar det! Detaljnivån känns som den passar resten av systemet, och som du säger så ger detta förslag något sorts existensberättigande till Medicus.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Jag har skrivit om mina tweaks förr har jag för mig?
Anyway, vi kör som följer:

LÄKNING:
ingen vila/forcerad march: ingen läkning
dåliga omständigheter (typ fängslade, sover i en dungeon i mörka davokar) läker 1/dag om lyckas med [stark]
normala omständigheter: 1/dag
optimala omständigheter (omhändertagen, sover på värdshus): 2/dag

SKADA:
- Om den skada som tog en till 0 tålighet dessutom gav skada motsvarande ens smärtgräns: ALLVARLIGT SKADAD. När man läks upp till 0 igen är man fortsatt utslagen scenen ut och därefter omtöcknad med -2 på alla slag tills man läkt upp till halva sin tålighet, och minst nästa scen.

- om den träff som knockar en hade tagit en till en negativ modifikation motsvarande hela ens tålighet: DJUP/DÖDLIG SKADA (exempel, RP med tålighet 11 har bara 1 tålighet kvar. Får en smäll som ger 12 i skada. Hade man räknat med negativ tålighet hade detta blivit 1-12= -11. Dvs en neg mod motsvarande hela ens tålighet = dödlig skada). En djup/dödlig skada ger +1 på dödslag och man är medvetslös tills man läkt upp till halva sin tålighet. En sådan skada ger också ett permanent ärr/lyte som SL väljer.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Platon;n283041 said:
Jag har skrivit om mina tweaks förr har jag för mig?
I så fall har jag missat dom :)

Jag gillar mycket av det. Kommer nog sno dom delar jag gillar. Framförallt Dödlig Skada grejerna.
 
Top