Nekromanti Tålighet hus fordon och förmål

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
finns det några bra riktlinjer för tålig het hus fordon , skepp och föremål och sådant? Håller nämligen på att designa luftskepp.

PS: Är det någon som vet om det fins någon formel som duger åt att gööra ett Skepp/ fordon flygan med magi?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad ska man säga, om jag inte missminner mig så har väll en dörr en styrka på ~22... Så om man ska ge sig på ett hus så får man nog mångdubbla det för att förstöra det hela. Samma sak med andra fordon..
Sedan så kanske man får räkna in i vilken kondition husen är i åxå.

Angående att få dem att flyga.
Vad sägs om nnå levitationsformel & sedan lägga permanens nexus på den ??
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Jag brukar ge fönster ett KP-värde på 10-15 och dörrar på 20-40 och får man hugga på dörren tills den ger vika.. Kofot ger [det tärningen visar när man slår STY-slag] i skada.. Nåväl, ett skepp..? Tja.. Äh, jag får rådfråga böckerna.. Orkar inte gissa.. Gigant hade regler för sådant, men de är så dumma så jag har inte orkat komma ihåg dem..

*en bra stund senare*

Jag försökte kolla i Kopparhavets Kapare och tänkte förklara stridsreglerna där.. Saken är den att jag aldrig har läst dem (har inte läst mycket i Kopparhavets Kapare, utan kollat mest på bilderna och tyckt ankskeppsbilden i slutet varit helgrym), för jag har alltid tyckt de varit krångliga.. Mestadels brukar jag improvisera alla sorters fältslagsregler, även dem till havs.. Tja.. Om du är riktigt nyfiken så får du läsa boken själv, för ärligt talat så kan du komma på bättre regler efter en kvarts tänkande.. :gremsmile:

Nåväl.. Enligt Gigants regler så har material paperingsvärde.. För varje slag så ska man slå det antal tärningar som pareringsvärdet säger för det givna materialet.. Om det är över BV så sänks BV för vapnet med 1.. Alla material har även ett abs-värde..

Material[ Abs ], [ Parera ]
Halm 4 2T4
Trä 6 2T8
Tegel 8 2T10
Sten 10 2T12
Metall 12 2T20

Sedan finns det lite finemangtabeller som jag aldrig använt..

Detalj, KP/m² , Tjocklek (cm)
Port
trä (ek), 70, 5
metall (järn), 150, 2
Golv
träplank på
bjälkar (ek), 40, 2,5
Tak
halm, 10, 10
tegelpannor, 15, 5
skiffer, 20, 5
Dörr
furu, 30, 2,5
ek, 80, 5,0
brons, 90, 1,5
järn, 110, 1,5

Tja, då kan du få en aning om hur mycket KP ett skepp har..?

Murbräcka gör 4T6+20 i skada
Ballista, 4T4+10
Blida, 4T6+6
Katapult, 4T10+10
Trebuchet, 8T10+20

Ja, just det.. LYFT skulle jag väl använda för att göra något flygande.. Å andra sidan så kräver det en sjuhelvetes Effektgrad.. Jag kommer inte ihåg hur FLYGA funkade men det är väl bara kraftfull LYFT, om jag inte missminner mig.. Frammana SYLF kan väl kanske funka också, men om LYFT krävde en sjuhelvetes E så kräver nog den här besvärjelsen femtioelvahelvetes E.. :gremsmile: Detta i kombo med Permanens och Nexus, precis som Johan skrev..

/Han som har förlagt magiböckerna för närvarande
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag kommer inte ihåg hur FLYGA funkade men det är väl bara kraftfull LYFT, om jag inte missminner mig..
Om jag inte missminner mig fungerar flyga på 20 STO per E, vilket verkar fungera alldeles utmärkt på ett luftskepp, i förhållande till en drake som kan ha STO 100. Ökad hastighet kan man väl få med extra segel?
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Just det ja...har för mig att du kör med flyga som tyngdlöshet...jau då fungerar det ju...orginalversione har en inbyg speed på F=5*e (minus de e som går till sto då)...skall man då få skaplig hastighet måste man jobba en del)
 
Top