Nekromanti Tågångare

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag ska skapa några folkslag som är tvåbenta tågångare, det vill säga har ben som är konstruerade som bakbenen på en hund eller katt. Jag tänker mig att de borde vara bättre på att hoppa eftersom de har fler långa muskler som kan användas för att ge kraft och att de kanske borde vara snabbare också. Men vad är nackdelarna för det måste ju finnas någon form av nackdel. Annars hade aldrig fötter som de vi har utvecklats. Sämre balans kanske på grund av mindre kontaktyta med marken. Någon som har några andra förslag?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,900
Location
Ludvika
Naturliga sprinters också, skulle jag gissa. Men just som du är inne på. sämre balans vid låga hastigheter, kanske rent av svårt att stå still utan måste kliva runt från tå till tå hela tiden.

Eventuellt svårt att sitta bekvämt också.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag tänkte "vadå tåg-ångare, det heter väl ånglok??" :grin:

Dina resonemang känns vettiga, och eftersom det inte finns några tågångare som går några längre sträckor på bakbenen i verkligheten, så skulle jag säga att det står dig ganska fritt att hitta på saker om konsekvenserna av deras tågående. Jag skulle nog dock personligen göra det till en rent kosmetisk skillnad, bara för att göra det enkelt för mig.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Spontant känns det som att en sådan tågångare borde ha svans för att hjälpa till med balansen. De skulle också kunna ha små händer eller kortare fingrar och/eller kanske lite längre armar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Skulle också tro på någon sorts svans som kompensation för balansen. Titta på en känguru, de är tvåbenta och har sådan fötter, även om de inte riktigt förflyttar sig som du beskrivit.

Våra fötter är (antagligen, enligt vissa teorier) byggda för att klara av långa sträckor, maraton och liknande, utan problem. Kanske något att tänkta på när de ska jämföras.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,852
Location
Stockholm
Jag läste helt nyligen en artikel (som jag såklart inte kan hitta nu när jag skulle vilja länka till den) som beskrev människans gångstil och ben-/fotkonstruktion som extremt energieffektiv över långa sträckor.

Så – som andra redan varit inne på – tågångare borde vara snabbare över kortare sträckor, kunna hoppa längre och högre – men samtidigt mindre uthålliga över långa sträckor då deras benkonstruktion gör att de förbrukar mer energi.

Eller nåt.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Tack för alla synpunkter. Tanke är att använda det för just kattfolk och vargfolk så jag ska inte mixtra allt för mycket med resten av deras kroppar. Men de har ju svans och nackdelen skulle mycket väl kunna vara dålig uthållighet då de ska färdas långt och svårighet att stå stilla. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att de förflyttar sig med hjälp av alla fyra ben ibland när de ska röra sig längre sträckor.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
De kan även vara sämre på att förflytta sig i sidled kanske? Mer framåtorienterade i all sin manövrering?
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Zadrith;n221151 said:
Tack för alla synpunkter. Tanke är att använda det för just kattfolk och vargfolk så jag ska inte mixtra allt för mycket med resten av deras kroppar. Men de har ju svans och nackdelen skulle mycket väl kunna vara dålig uthållighet då de ska färdas långt och svårighet att stå stilla. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att de förflyttar sig med hjälp av alla fyra ben ibland när de ska röra sig längre sträckor.

Jag skulle föreslå dålig uthållighet hos kattfolk, eftersom de flesta katter är sprinterpredatorer. Och "går ner på alla fyra ibland" för vargfolk, eftersom vargar likt oss människor är uthålliga - som jag fattat det brukar vargflockar oftast förfölja bytet tills det är utmattat innan de ger sig in i handgemäng. (Tassgemäng?)
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Små fötter gör det jättejobbigt att gå i djup snö, och att isen lättare brister under fötterna (större tryck per yta).
Skulle gissa att det är en nackdel på vissa andra underlag - fötterna sjunker lätt ned i små hålor, det går inte att trampa tvärs över en bunt kvistar utan att fastna.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Rymdhamster;n221130 said:
Eventuellt svårt att sitta bekvämt också.
Föreställer mig att de sätter i "hälarna" i marken när de sätter sig, som hundar och katter gör. Då har de bättre balans också, så i stället för att försöka stå still kanske de helt enkelt sätter sig om de inte ska gå.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,114
Zadrith;n221124 said:
Jag ska skapa några folkslag som är tvåbenta tågångare, det vill säga har ben som är konstruerade som bakbenen på en hund eller katt. Jag tänker mig att de borde vara bättre på att hoppa eftersom de har fler långa muskler som kan användas för att ge kraft och att de kanske borde vara snabbare också. Men vad är nackdelarna för det måste ju finnas någon form av nackdel. Annars hade aldrig fötter som de vi har utvecklats. Sämre balans kanske på grund av mindre kontaktyta med marken. Någon som har några andra förslag?
Hm, jag hade sagt att det ofta handlar om vad man "haft att jobba med" - våra egna ganska konstiga fötter ser ut som de gör eftersom våra förfäder hade fötter anpassade till klättring.

Antagligen skulle tågångare vara bättre på alla former av rörlighet på plan yta (vända snabbt, springa, accelerera, hoppa) men sakna vår allsidighet, och vara sämre på att simma, och för vissa typer (hästhovar t.ex.) vara sämre på att klättra.

Människofötter är egentligen inte så idealiska, liksom en hel del annat i vår kropp (vår trassliga nacke, svaga rygg, den dåliga upphängningen för inälvorna med risk för bråck/framfall, näsan som är ett näste för förkylningar men en fördel vid simning, etc).
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Fjodor Pollett;n221284 said:
Små fötter gör det jättejobbigt att gå i djup snö, och att isen lättare brister under fötterna (större tryck per yta).
Skulle gissa att det är en nackdel på vissa andra underlag - fötterna sjunker lätt ned i små hålor, det går inte att trampa tvärs över en bunt kvistar utan att fastna.
Det är korrekt. Dock så finns det tågångare med stora trampdynor av just denna anledning.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kattman, vargman och känguru har redan nämnts, men även faun/satyr räknas som tågångare.
Även fåglar (t.ex. struts) och tvåbenta dinosaurirer (t.ex. Tyrannosaurus Rex) räknas som tågångare - så ödleman och kenku/tengu borde passa in.
Jag hade för mig att främsta evolutionära skälet till att gå från fyrbent till tvåbent var att händerna kunde utvecklas och att man får bättre synfält (huvudet hamnar högre upp).
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Som arfert sa, energieffektiviteten är det absolut avgörande.
En människa i god form kan utan besvär "köra om" en häst om sträckan är lång nog.. Markant energisnålare vinner vi på.
Att hästen nu måste äta mer & längre av mer energifattig föda är ju också en grej.

Det men också av ett par till anledningar (evolutionärt sett):
Högre ögonhöjd ger markant bättre överblick, händerna kan bli mer kapabla till finmotorik då de inte behöver vara tåliga mot stötar..
Och den mest lustiga... -Vår evolutionärt mest riskabla chanstagning hjärnan; Ger oss nackdelarna att bli framtunga om på alla fyra, samt blodtrycket blir större.

Ang. fyrfotingar.. Underskatta inte de längre senornas fjädrande effekt.. => Större explosiv acceleration bara på det lilla.
(Man kan btw se hur 4-fotingar alltid tvärt "laddar" sina fjädrar innan acceleration/hopp mycket mer än 2-beningar.)
 
Top