Nekromanti Tävling!

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Tävlingen kostar dock 10kr + att man måste tipsa 10 pers. (dvs skicka spam till folk...) om tävlingen för att ha en chans.

Och seriöst...en full-size orc..? :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Nae, det är inte riktigt sant. Man måste tipsa 10 personer för att få en större chans, vilket innebär att man kan vinna ändå.

Och det ÄR en full-size orc!
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Ehhm, fråga... Ifall antalet deltagare i tävlingen är 5 personer och var och en av de 5 personerna vill öka sin vinstchans genom att tipsa 10 andra personer, hur mycket har man ökat sin vinstchans då? Antag att man dubblar sin ursprungliga vinstchans.

Ursprunglig vinstchans: 1 vinnare / 5 deltagare = 1/5
Dubblering ger 2/5 (vilket kan tolkas som att man vinner i 2 av de 5 fallen)

Efter att ytterligare 10 personer gett sig in i leken så är det alltså
2/15 vilket är mindre än 1/5.

/Seinet Wintermute - VET att det inte är matematiskt korrekt men lite rätt är det faktiskt.

OT:
Alla vet att trisslotter kan köpas via en "Guldrush-karta" va? Har ni tänkt på att hela den kartan räknas som en lott?
Hur stor är vinstchansen att vinna 100 kr på en sådan karta (alltså gå +/- 0 kr) jämfört med vinstchansen att vinna 25 kr på en vanlig trisslott?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag har ingen aning om hur mycket chansen ökar, men jag skulle tro att man ökar till dubbel chans om man fixar tio stycken, men för att få ett exakt svar får man nog fråga PCGamer.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Ok, men under ett visst antal deltagare så är det ju bara dumt att "ragga" fler tävlande.

/Seinet Wintermute - Sitter och lyssnar på TKU
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ja, om man ser det så så ökar ju inte chansen eftersom fler tävlande läggs tills. Helt riktigt. :gremsmile:

*Börjar bli osäker på om det här är OT... Vad säger Seinet om det?* :gremsmile:
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Då ett lotteri faktiskt är en form av spel med enormt enkla spelregler så tycker i alla fall jag det håller sig inom ramarna för forumet. Men man kanske inte skall gå för långt ut på grenen så att säga.

/Seinet Wintermute - Hade problem med flera noder i CAN Bus-systemet på laborationen idag
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Gnarp orania! Sieg hallelujah!

"Ok, men under ett visst antal deltagare så är det ju bara dumt att "ragga" fler tävlande."

Man kan ju också tänka som så att kanske någon eller rent av några av de personer man tippsar i sin tur kommer att tippsa ännu fler personer, som i sin tur tippsar nya, som i sin tur... o.s.v i all oändlighet (nästan). Men då trampar vi in på ren och skär kaosmatematik och allt vad det heter så åtminstone så slutar jag mina spekulationer med att det där antalet deltagare du talar om kan vara ganska högt.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Gnarp orania! Sieg hallelujah!

Jo visst...

jag har förresten kollat upp det där med penninglotteriets missledande kampanj med "Guldruschen"..

Chansen att vinna tillbaks det satsade beloppet på en vanlig trisslott är runt 10%, chansen att vinna tillbaks det satsade beloppet på en guldruschlott är 2%.

/Seinet Wintermute - Skall gå och skita nu
 
Top