Nekromanti Tärningsystem med Kraftpoäng som motor?

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Jag satt och åkte bil till Kalmar för någon vecka sedan, och funderade ut en spelsetting under den tiden, typ post-apocalypse, men utan mutanter och dyl. Men med någon form av magi eller övernaturligt som har släppts fri.

Regelmotorn i korta drag:
- När ett färdighetsslag ska rullas så slår spelaren det antalet tärningar som karaktären har i den aktuella färdigheten, och räknar ihop summan mot en svårighetsgrad. Om spelaren vill så får hen använda poäng från sin kraftpoängs pöl för att lägga till en tärning per spenderat poäng.
- När en karaktär har använt kraftpoäng så tar man bort det antalet kraftpoäng som hen använde, när karaktärens kraftpoäng går ner på noll så går de tillbaka upp till karaktärens max igen.
- Kraftpoäng används även vid bruk av magi och overnaturliga krafter.

Spelet fokuserar på detektivarbete och monsterslakt..
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
När en karaktär har använt kraftpoäng så tar man bort det antalet kraftpoäng som hen använde, när karaktärens kraftpoäng går ner på noll så går de tillbaka upp till karaktärens max igen.
Det är säkert något jag inte förstår här, men vad är meningen med kraftpoängen om man får tillbaka alla så fort man spenderat dem? Varför ska man då inte använda alla sina kraftpoäng för att få extratärningar varje gång man utför en handling?

/tobias
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
meningen är att det ska finnas en gräns för hur många du kan använda per färdighetsslag, men du kanske har rätt..

hmm.. får försöka komma på något annat sätt..
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Men då använder man ju alltid alla sina kraftpoäng i alla sina slag
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Semester-Vincent said:
Ta gärna en titt på Lady Blackbird, som använder sig av nåt liknande din idé. :gremsmile:
Lady Blackbirds poängekonomi är awesome. Att göra balla grejer driver fram rollgestaltningsscener, keys ger XP som ger nya keys eller att gamla byggs ut. Maskineriet bara rullar på och generar rollgestaltning.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Det jag funderar på är två tillägg:

För det första: Ett regemässigt ställe att få tillbaka sina Färdighetspoäng och tärningar. Slutet av scenen, när man går upp i level, när man utför en handling, tillåter något sorts elände att drabba karaktären, misslyckas med slag, förljer sitt öde, etc.
För det andra: En begränsning som gör att man inte kan använda alla sina tärningar på ett slag för att sen få tillbaka dom innan ban gör nästa slag.

Om du skriver några såna regler kan jag vara på.

Och så tycker jag att man borde ha en Dicepool med D8, bara för att jag nästan aldrig använder D8 i andra spel, så det vore trevligt att få användning för de små smurfarna.
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Hmm D8:or säger du.. ? Ska fundera på det.. det som är så bra med T10:or är dels att de går t.ex att köpa i tiopack, och dels det att de används i rätt så många andra spel.

Ska fundera på det ochså, vilket ger mig en ursäkt för att köpa med T8:or :gremwink:

Spelsettningen kommer att bli lite udda, vilket passar med de udda tärningarna, först tänkte jag göra en pöl med T12:or istället..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Vad vill du uppnå med mekaniken?

/Han som inte såg så mycket deckararbete eller monsterslakt i mekaniken
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Han said:
Vad vill du uppnå med mekaniken?

/Han som inte såg så mycket deckararbete eller monsterslakt i mekaniken
Deckararbete angående monster som slaktat folk? Eller Deckararbete för att hitta monster att slakta? Eller både ock! :gremlaugh:
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Det första jag ville uppnå med regelsystemet är:
1. Ett snabbt lättlärt spel med trad-känsla
2. Ett regelsystem som ska kunna anpassas till olika spel settingar
3. Ett regelsystem som använder sig av magi
4. Ett regelsystem som ska kunna användas som ''deckar arbete'' eller bara monster jakt
Men jag ska fila lite på det, då jag har fått många bra förslag på tärningspölar etc. :gremsmile:
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Ja.. Man får väl blanda lite som man vill är väll tanken :gremsmile:
Lite år CoC hållet.. Där man kan spela bara mysdeckare i centrala london, eller monsterjägare som blir jagad av Mi-Go:s över afrikas savanner.. Det ska vara ''modulärt'' på det sättet :gremsmile: Och ibland behöver det inte ens fokusera på det ovannämnda, det kan fokusera på annat, då världen är lite post-Apocalyptiskt influerad så finns det hur många platser som helst att utforska :gremsmile:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Antemannen said:
Ja.. Man får väl blanda lite som man vill är väll tanken :gremsmile:
Lite år CoC hållet.. Där man kan spela bara mysdeckare i centrala london, eller monsterjägare som blir jagad av Mi-Go:s över afrikas savanner.. Det ska vara ''modulärt'' på det sättet :gremsmile: Och ibland behöver det inte ens fokusera på det ovannämnda, det kan fokusera på annat, då världen är lite post-Apocalyptiskt influerad så finns det hur många platser som helst att utforska :gremsmile:
För att förtydliga: Har du funderat på en spelvärld som du vill matcha med spelsystemet?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Antemannen said:
Det första jag ville uppnå med regelsystemet är:
1. Ett snabbt lättlärt spel med trad-känsla
2. Ett regelsystem som ska kunna anpassas till olika spel settingar
3. Ett regelsystem som använder sig av magi
4. Ett regelsystem som ska kunna användas som ''deckar arbete'' eller bara monster jakt
Men jag ska fila lite på det, då jag har fått många bra förslag på tärningspölar etc. :gremsmile:
Jag menade mer vad du tänkte att du ville uppnå med mekaniken som du presenterade i trådstarten. :gremsmile: Vad för fiffilurigheter var du ute efter när du skapade den?

/Han som kan säga att världen annars känns som en kombination av Call of Cthulhu och Apocalypse World (som är apokalypse med en magiström)
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Vad om man skulle ha motsvarande grundegenskaper som bestämmer ens tärningspöl inom olika områden? Typ, egenskaper i Smidighet, styrka, uthållighet, "mysko-kraft-som-gör-spelet-speciellt", intelligens, kanske nåt om principfasthet eller disciplin, och en åttånde bara för att spelets tema om 8 ska vara återkommande med en tärningspöl med T8, och 8 grundegenskaper.

ska det finnas egenskaper som i DoD eller Svavelvinter som påverkar ens tärningspöl, eller ska det vara mer som Lady Blackbird där man helt enkelt samlar på sig anledningar att få lägga till en tärning i sitt slag?
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Han said:
Antemannen said:
Det första jag ville uppnå med regelsystemet är:
1. Ett snabbt lättlärt spel med trad-känsla
2. Ett regelsystem som ska kunna anpassas till olika spel settingar
3. Ett regelsystem som använder sig av magi
4. Ett regelsystem som ska kunna användas som ''deckar arbete'' eller bara monster jakt
Men jag ska fila lite på det, då jag har fått många bra förslag på tärningspölar etc. :gremsmile:
Jag menade mer vad du tänkte att du ville uppnå med mekaniken som du presenterade i trådstarten. :gremsmile: Vad för fiffilurigheter var du ute efter när du skapade den?

/Han som kan säga att världen annars känns som en kombination av Call of Cthulhu och Apocalypse World (som är apokalypse med en magiström)

Ja, egentligen ingen speciel fiffilurighet, egentligen bara ett enkelt och inte så invecklat regelsystem.

/Andreas som arbetar på en TsW verision ochså..
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Bassejr said:
Vad om man skulle ha motsvarande grundegenskaper som bestämmer ens tärningspöl inom olika områden? Typ, egenskaper i Smidighet, styrka, uthållighet, "mysko-kraft-som-gör-spelet-speciellt", intelligens, kanske nåt om principfasthet eller disciplin, och en åttånde bara för att spelets tema om 8 ska vara återkommande med en tärningspöl med T8, och 8 grundegenskaper.

ska det finnas egenskaper som i DoD eller Svavelvinter som påverkar ens tärningspöl, eller ska det vara mer som Lady Blackbird där man helt enkelt samlar på sig anledningar att få lägga till en tärning i sitt slag?
Jag har faktiskt varken läst eller spelat vare sig blackbird eller svavelvinter, men det kan hända att det blir så att man slår de antalet tärningar som man har i den specifika färdigheten istället för att bara slå två stycken, och kan få lägga till tärningar med karaktärens kraftpoäng..

Edit: 8 temat verkar awesome :gremwink:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Här tänker jag lägga fram ett förslag till regelsystem, bara för att jag vill se det här spelet bli verklighet.

Grundegenskaperna är som följer:

Styrka
Smidighet
Uthållighet

Mod
Charm
intelligens

Kraftmakt
uppmärksamhet

de 6 första grundegenskaperna (Fysiska och psykiska) slås fram genom att man slår (Har inte bestämt mig än, hjälp mig) 2T4, 1T10,[insert other option here] tre gånger per grundegenskap. Tack vare detta kommer man ha ett högt, ett lågt, och ett mittenvärde, i varje, och får välja två höga, två låga, och två mittenvärden.

De två sista grundegenskaperna är så grundläggande och så oberoende av rollpersonens andra egenskaper att de slås fram för sig, då bara en gång. (?)

Man har då ett värde mellan (2-8, eller 1-10). Varje av dessa värden används vid ett tärningsslag som bas. Förutom det så kan man få modifikationer av övriga färdigheter, vilka kan köpas för poäng.

Antalet poäng man har att köpa för beror på ens grundegenskaper. Varje färdighet har två "Basgrunder", som den är baserad på. Avståndsvapen kan till exempel vara baserat i Uppmärksamhet och Uthållighet, teknik vara baserat i Intelligens och uthållighet, Övertala vara fäst vid Charm och Mod, och så vidare.

Bara väldigt grova drag, eftersom jag inte är så erfaren med att balansera poäng på det här viset, men ni får säga vad ni tycker och komma med fler förslag. Speciellt du, Antemannen.
 
Top