Tärningsterminologi

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag gör ett nytt försök efter serveråterställningen: Finns det några etablerade förkortningar för ”slå 2dX, välj den högsta” (eller lägsta)? Jag tänker typ 2d6H och 2d6L.

@erikt hann svara nej innan tråden försvann.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Finns det några etablerade förkortningar för ”slå 2dX, välj den högsta” (eller lägsta)? Jag tänker typ 2d6H och 2d6L.
Försökte komma på något inom craps eller kortspel, men inte där heller.

Egentligen skulle jag kunna tänka mig att man skriver 2LT6 och 2HT6 - "2 högsta tärning 6". Om man bara har T6:or räcker det med 2L.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Med roll and keep-systemet från L5R och 7th Sea i åtanke kanske typ:

2d6kH och 2d6kL. Då är ju följden också pedagogisk.

I 7th Sea är det ju, "roll 4 dice, keep 2"; 4k2.

Om du då vill spara högsta, 2kH; lägsta, 2kL.

Blir ju längre om du vill ha tärningsnotationen, men ändå överskådligt. 2d6kH. 4d10kL.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag har heller inte hört talas om något sådant, men jag gillar just H och L eftersom det funkar på både svenska och engelska.

Jag föredrar också formatet 2D6H eftersom saker då kommer i rätt ordning = Slå 2 tärningar med 6 sidor och välj den Högsta.

(Okej det är en krystad förklaring för D6/T6 är ju en rätt märklig förkortning i sig men jag föredrar att inte peta på 2T6, då det är ett så etablerat mönster)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Gott att se så många förslag! 4k2 är riktigt tjusigt om man bara använder en typ av tärningar i spelet. Jag kör med alla tärningsvarianter som går.

4d6k3H känns svårläst. 4d6 (k3H) är betydligt enklare att förstå med en snabb blick.

Eller 4d6K3 (upphöjt till K3, alltså) och 4d6K3 (nedsänkt till K3, som i kemiska formler) skulle kanske funka, med placeringen som markering av högsta/lägsta. Fast det blir rätt abstrakt.
 
Top