Nekromanti Tärningssystem

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Jag satt och klurade på ett tärningssystem där spelaren fick gissa på ett tal (nämnde det för c:a 2 veckor sedan). Jag kom på ett för ett tag sedan och kom på att jag kunde dela med mig utav det.

Spelaren säger vad han gör och säger ett tal mellan 1-10 efter det (Jag hoppar över från det ena hustaket till det andra, 8!). SL slår 1T10 och säger vad han får.
Gissar spelaren rätt tal blir det perfekt.
Gissar spelaren 1-2 ifrån blir det lyckat.
Gissar spelaren >2 men <5 så blir det misslyckat.
Gissar spelaren >5 så är det fummel.

"Men..", tänker ni nu kanske, "..då kan man ju gissa på 5 hela tiden för att riskera att inte fumla."
Rätt, men det är nu successes kommer in (kom inte på ett bättre namn men alla VtM-spelare vet vad jag menar). Ju mer man gissar på ett tal från 5 så får man mer successes. Ta killen i exemplet ovan. Han gissade på 8. Då får han 3 successes om han lyckas.
Detta symboliserar att man kan antingen ta det lungt (gissa på 5:a) eller satsa mkt m. större risk att dabba sig (1:a el. 10:a).
Om man gör ett perfekt slag så dubblas antalet successes. 5 ger 0 successes så om man "fegspelar" och säger 5 så spelar det ingen roll om man slår perfekt. Det får ingen mer verkan för det.

Färdigheter som man har mod. SLs tärningsslag så att det kommer närmare det spelaren gissade på. Har man +3 i Hoppa så kan man mod. ett slag m. +3. Men man måste gissa rätt för att det ska bli perfekt. Alt. kan man spara lite i en färdighet för att ge till successes istället. T.ex. så kan man om man har +3 i Hoppa bara ge +2 till tärningsslaget och +1 till successes.

Detta gör att man har rätt lite i färdigheterna. Man <EM>kan</EM> köra med 1T20 men jag tycker att det blir för mkt räkna för att spelet ska gå snabbt.

Att SL säger vilket tal denne slår gör att spelaren vet och kan beräkna teoretiskt vad tärningen ska visa och chansa lite. Detta gör att tärningsslagningen blir lite spännande.

Vad tycker ni?

/[color:green]Han</font color=green> som säkert har glömt/förklarat dåligt och kompletterar detta senare
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Jag tyckte det lät som ett spännande och ganska nydanande system. Vad jag dock inte riktigt förstod var vilken funktion successen hade? Ger det erfarenhet så att man kan höja färdigheten eller?

/Mederian
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Det låter som ett framför allt snabbt system. Kanske inte sådär grymt bra om man vill ha mycket siffror i sitt spelande. Satsar man därimot på att spela ut roller utan allt för mycket tärningskastande som tar tid så låter det bra.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Och har det någon betydelse hur mycket man har i färdigheten? Man skulle ju kunna göra på samma sätt med en T100 och att intervallet med vilket man klarar sig är lika med +/- färdighetsvärdet. Detta kräver ju iofs ganska höga färdighetsvärden. (Kanske räcker med en T20), eller så får man välja om man vill ta + eller -.


Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hmm, jag är inte säker på att jag fattade hur du menade... men ifall de nu va såhär som ja kommer att skriva så ha överseende.
Ifall man slår med en T20... och så gissar man på t.ex. 13 eller nåt... samtidigt som man har låt oss säga 4 i färdigheten... så bestämmer det att man lyckas om man slår 13+/-4 ...dvs. från 9 till 17.... det skulle kunna funka...

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

M@STER

Veteran
Joined
14 May 2001
Messages
42
Location
Nyköping , La Svecia
Jag kommer ihåg att vi pratade om det innan LinCon och det är faktiskt ett bra system. Speciellt det där att "dela" upp färdigheten när man använder den. T.ex. slagsmål. En RP:n har "4" i slagsmål och slår någon. Då offrar spelaren kanske "3" av sitt värde till att träffa och "1" till "successes". Det betyder ju att han offrar det mesta till att sikta med slaget och att det därför inte blir lika hårt som om han istället skulle "safta" på ordentligt, och offra allt på "successes", ("4"). Det blir markant svårare att träffa, (precis som i verkligheten), men om han träffar gör det rejält ont.
Kommer inte på någon förbättring el. dyl. till detta system men grundidén är mycket bra samt att jag tror att det kommer att flyta på fort i strider.



~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~
 
G

Guest

Guest
jag tycker det låter lite konstigt, men jag har nog inte fattat det hela riktigt!

försök att förklara lite bättre vore shysst, tack...
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Ok. Black Dwarfs exempel är korrekt. Min ide går ut på att det blir lättare att klara slaget ju bättre man är, (ju högre färdighetsvärde man har).

Om man slår 1T20 och har FV 5, så kanske man gissar tio.
Då kommer man klara slaget om man har över eller lika med 5 (10-5), eller under eller lika med 15 (10+5).

Alltså, man klarar slaget om följande villkor uppfylls:

C-FV»X«C+FV

Teckenförklaring:
C=Det tal man valde
FV=Färdighetsvärdet
X=Tärningens utfall
» = "Större än eller lika med"
« = "Mindre än eller lika med"
(Varför finns inte de rätta tecknen i Courier??? =( )

Ok, förstår du principen?

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Skitbra!

Suveränt! Perfekt! Jajamän!
Jag älskar det! Det låter spelaren avgöra hur komplicerade manövrar han gör på ett väldigt enkelt sätt.. (Jag tror att jag gör en.. 7:a!)


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
'key, en förtydling.

Successes (hjälp mig mig ett annat ord, snälla)
Ju mer successes man har desto bättre lyckas man med det man försöker göra. M@ster förklarade det rätt bra (,faktiskt *förvånad* [ironisk]). Försöker man slå någon på käften och får mer successes så gör man mer i skada. Försöker man hoppa så ju fler successes man får desto längre hoppar man. Har man 0 i successes så lyckas man nätt och jämnt. T.ex om man försöker hoppa över från ett hustak till ett annat. Vid 0 successes så lyckas man precis greppa tag om hustakets kant med händerna.

T20 ville jag inte använda för att det är redan några st. rollspel som gör det och det kommer då bara kännas som "Aha, bara ytterligare ett sätt man kan använda T20:an". Men låt gå för det. ±2 på T10 ville jag ha bara för att man alltid ska ha en chans (50%, 50%) att lyckas. Man skulle kunna tänka sig att den ±2-gränsen ersätts grundegenskapen som färdigheten baseras på (blir kanske lite mkt DoD, el.?). Man får dessutom en färdighet som mod. tärningsslaget.

Färdigheten (t.ex. 3 i hoppa, 4 i närstrid) kan man även spendera på successes istället för att ge en mod. på tärningsslaget. Som M@ster skrev, "T.ex. slagsmål. En RP:n har '4' i slagsmål och slår någon. Då offrar spelaren kanske '3' av sitt värde till att träffa och '1' till 'successes'. Det betyder ju att han offrar det mesta till att sikta med slaget och att det därför inte blir lika hårt som om han istället skulle 'safta' på ordentligt, och offra allt på 'successes', ('4'). Det blir markant svårare att träffa, (precis som i verkligheten), men om han träffar gör det rejält ont."

Då blir det:
<EM><FONT ALIGN=center FACE=Arial>Om g ± (GE+f) = t --> Lyckad manöver</FONT></EM>
Då g = gissade talet, GE = grundegenskapen, f = färdigheten och t = det tal tärningen visade
Antalet successes är <EM><FONT ALIGN=center FACE=Arial>t-g</FONT></EM>.

Nackdelen är att SL inte kan mod. för hur svårt det är? Nej. SL kan begära hur många successes som RP:n behöver för att lyckas med en sak.

/[color:green]Han</font color=green> som vet att man gör ± genom att hålla nere ALT och trycka sifferkombon 0,1,7,7 (längst till höger)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Re: Skitbra!

Tackar! /images/icons/smile.gif Känns bra att få beröm utav dig.. Du har förstått det finurliga med mitt system. =)

/[color:green]Han</font color=green> som bara väntade på att Arvidos skulle svara (men när kommer Vindhand? =\ )
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hmm hehe

Kul att vi har vårt egna lilla sub-sub-subkultur-community! /images/icons/smile.gif




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
...men är det tänkt att användas som ett snabb-spelande rpg, eller som ett supplement till existerande rollspel? Jag tror att det fungerar säkert bra om man bara vill ha in lite "slump-faktor", men jag får en känsla av att om man vill ha lite mer "exakta" värden så kan det bli lite obalanserat. Men jag tycker att det nog kan vara ett väldigt bra system.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: 'key, en förtydling.

aha... det låter lite Vampire över det... att ackumulera successes menar jag...

/R
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
tycker det är en väldigt dålig ide faktiskt!!
helt värelöst!
gillar hellre 3t6 eller 1t20
men det bästa är OB slag (obegränsade)
slå 3t6, alla 6:or får man slå om med 2 tärningar!

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nejmen hoppsan, rollspelsmakandegrunkor i detta forum... det är ju, eh, påhittigt ;)

Gillar systemet skarpt. Fin fördelning, mycket spelarkontroll, nyskapande, kul, tja... listan kan göras lång /images/icons/smile.gif

Färdigheter som man har mod. SLs tärningsslag så att det kommer närmare det spelaren gissade på. Har man +3 i Hoppa så kan man mod. ett slag m. +3. Men man måste gissa rätt för att det ska bli perfekt. Alt. kan man spara lite i en färdighet för att ge till successes istället. T.ex. så kan man om man har +3 i Hoppa bara ge +2 till tärningsslaget och +1 till successes.

En annan variant skulle kunna vara att färdighter skulle kunna ge chanser till omslag. 1 i en färdighet skulle då ge en rätt att strunta i sitt första slag och slå om. Då skulle man kunna få det stressande valet att behålla ett halvdant slag eller försöka igen, kanske med värre resultat?

_höga_ färdighetsvärden skulle kunna ge en möjlighet att slå flera tärningar samtidigt och använda den bästa... säg en extra tärning per tre nivåer färdighet? Om det inte blir för "tärningspooligt"...

Hursomhelst, mysigt värre... litet grovkornigt kanske...

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-06-02 03:10.</EM></FONT></P>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: 'key, en förtydling.

Successes (hjälp mig mig ett annat ord, snälla)

kvalitet, effekt, kvalitetsgrad, marginal, kraft...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Re: 'key, en förtydling.

"<EM>aha... det låter lite Vampire över det... att ackumulera successes menar jag...</EM>"
Som jag skrev i mitt första inlägg. "det är nu successes kommer in (kom inte på ett bättre namn men alla VtM-spelare vet vad jag menar)."

Slå om tärningar vill jag helst undvika. Jag vill ha ett snabbt system. Alla system med öppna tärningar (för att direkt översätta från engelska) gör att handlingen stannar upp när man slår det högsta och kan göra att man slår om tärningar igen.. igen.. och igen...

Tärningspooler var en intressant idé men som jag skrev i stycken ovan. "Jag vill ha ett snabbt system."
Tack för ordförslagen <B>Vindhand</B>. Hade tänkt på "kraft" innan men ville inte ha just <EM>det</EM> ordet, lät för... brutalt (kom inte på ett bättre ord. Men jag vill ha samma betydelse.

/[color:green]Han</font color=green> som blev lite putt på <B>Belzambix</B> som inte vidareutvecklade sin kritik
 

M@STER

Veteran
Joined
14 May 2001
Messages
42
Location
Nyköping , La Svecia
Re: 'key, en förtydling.

Successes (hjälp mig med ett annat ord, snälla)

Här kommer några dåliga förslag:
Grad, precision, lyckade-, träffar, magnitud!?!(dålig)/images/icons/smile.gif,
effektgrad, färdighetseffekt, lyckad marginaleffekt???

Ähh, det blir ju bara värre och värre ord. Jag ger upp. Klurigt att komma på nå´t riktigt bra.


~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~
 
Top