Nekromanti Tärningssystem

  • Thread starter Thread starter Guest
  • Start date Start date
G

Guest

Guest
Hej
Jag är ny i rollspelsvärlden
Jag undrar om det finns något bra tärningssystem som går att använda i ett eget rollspel.
 
Tja, T100 ger ganska stor variation i resultaten, så den är ganska bra. Dessutom är den enkel.

ObT6 är min egen favorit (därmed inte sagt att den är bäst). Om man slår en 6 slår man om den , men istället använder man 2 tärningar (normal använder man 3 t6). det kan leda till Oändliga resultat. Det blir dock en helvetes massa tärningar, så den kan vara problematisk i början.

Annars finns t20 och en massa andra. Vissa har så att man ska slå ett antal tärningar, sen lägga till sitt värde i färdigheten och komma över ett värde.

/Anders
 
Ända sedan Shadowrun kom har jag varit svag för system där man slår flera tärningar mot en svårighetsgrad, och där det inte är det sammanlagda resultatet som räknas utan hur många av tärningarna som kom över svårighetsgraden (används också i WoD, förstås).
Lite mäckigt,kan tyckas, men i SR är det så välintegrerat i systemet - _alla_ system där, från magi till datahacking till fordonsstrid använder samma princip. Dessutom är det inget som slår känslan med att om man är duktig så får man rulla _många_ tärningar...

mvh
Örnie
 
Buggar

utan hur många av tärningarna som kom över svårighetsgraden (används också i WoD, förstås).

I WoD har man dock det problemet att det är säkrare att lämna det riktigt knepiga åt amatörerna... med svårighetsgrader av 7 eller över fumlar man oftare ju fler tärningar man slår :/
 
Anonyma inlägg

Det skulle uppskattas om ni som skriver anonyma inlägg lägger till ert namn i slutet av inlägget så alla vet vem ni är.


MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
ObT6

Obt6-systemet kan i många fall skapa orealism, det märkte jag när jag slog fram antal syskon på familjekapitlet i Eon... 4 äldre syskon, och 80 yngre. Modern hade inte ens fyllt 50. Det låter omöjligt, men Obt6 ger möjligheten.

-Frank, måste köpa flera T6:or.
 
Det beror nog på hur du vill ha systemet.

Jag föredrar snabbhet framför det mesta och därför använder jag T20 systemet: slå en T20 mot spelarens värde och resultatet (differensen) ska vara högre än svårigheten att utföra handlingen.

Men annars finns ju T100: Lite långsammare eftersom det är två tärningar. Men ger mer varierat resultat 1-100. Ganska användbart, men jag har uppfattat det som lite tråkigt.

ObT6: En helt klart orginell och smart idé. Hur det går till har ju beskrivits. Effekten är väl att dåliga resultat är få slag och på toppresultaten får man sitta länge. Säkerligen en mycket härlig känsla, men vill man ha snabbhet är systemet förödande.

Så hur vill du ha spelet?

- Zire, förresten, finns det T30?
 
Klart enklast är väll om du bygger upp systemet runt t20:an. jag tycker den är helt klart lättast att börja med.
 
Re: Men då är de ju inte anonyma längre

Kan ju kalla sig Kalle Anka, Fantomen eller något annat...och inte skriva så mycket om sig själv...

Riddaren - som inte tror att det är Kalle Anka som skriver om det skulle stå det som nick
 
Vistär det härligt att få slå en näve träningar, speciellt då man ska slå skada t. ex i Eon./images/icons/wink.gif
 
Re: Men då är de ju inte anonyma längre

Men då har vi en fungerande e-post-adress till personen iaf och om det är en tröskel på att skapa en användare för att skriva ett fejkinlägg så är det mindre chans att sådana inlägg görs.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Vill du ha en orginell tärning så kan du ju ta T200 (min egen uppfinning, även om jag inte har använt den). Som T100, men T10 för tiotal är utbytt mot en T20.

Vill du ha högre siffror kan du ju ha T1000 om du vill.../images/icons/smile.gif

- Zire
 
Back
Top