Nekromanti Tärningssystem v 2.0

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
För de som vill följa diskussionen från början, tag en titt på <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...kande&Number=91488&page=0&view=expanded&sb=5" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...mber=91488&page=0&view=expanded&sb=5</A> Jag har fortsatt att fundera på tärningssystem och har kommit fram till en variant. Till en början var jag ganska tveksam eftersom det kändes som om jag plagierade Västmark, men å andra sidan så är ju plagiering någonting nästan ofrånkomligt nuförtiden.

Slå tärning, lägg till grundegenskap och färdighet och kom över en viss svårighetsgrad. Tärningen är en T10 och ett utfall på "0" räknas som noll, inte tio. Om en nia slås, slå om tärningen, lägg till det nya utfallet och fortsätt med det så länge du får nior. Om en nolla slås, slå om tärningen, dra ifrån vad den visar och om den nya tärningen visar en nia, dra av en tärning till osv. Fummel och perfekt kan nog enklast fixas med att man slår tillräckligt högt eller lågt.

Snabbt och enkelt. Om jag inte blir stämd av Krille kommer jag nog att använda denna variant. Kommentarer?

Ridijeck
tärningsfreak
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Har en liten kommentar.

Det som jag tycker är bra i många rollspel, men sämre i vissa är att de INTE framhäver grundegenskaperna. Ok att man måste vara stark för att lyfta något tungs osv, men det du beskriver tycker jag känns lite fel.
Om hälften (?) av det man har beror på grundegenskapen kommer det bara att medföra mer Cobold spelande där egenskaper värderas till allt. Tycker det är jobbigt som det är att spelleda och få karaktärer att ta de egenskaper de får och inte vilja slå om hela tiden. Nu har vi äntligen kommit till den nivå att vi använder det vi slår (tre uppsättningar brukar förekomma dock) och ett sådant här system skulle ta oss tillbaka till vikingatiden.

Detta är dock bra om man gör som i vampire t.ex. Där får alla ett visst antal "pluppar" och sätta ut, både på färdigheter och egenskaper. Om detta eller något liknande införs skulle jag acceptera systemet, annars skulle jag nog se det som ovan

Detta är ju bara mina åsikter. Kan tänka mig att det finns miljoner andra där ute som tycker tvärtom...

// Jan Arenö
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
212
Hmmm... grundegenskaper vs. färdigheter
Ständigt detta dilemma, vet inte riktigt vad jag ska säga, det bästa tycker jag är om man låter grundeegenskaperna spela in, ganske till hälften, och sen baserar resten på färdighet. Problemet är att räkna in alla grundegenskaper och dyl. under spel.

Frippe

*** Steampunk rockar fett! ***
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag tycker om det... relativt liten risk/chans för omslag men ändå ett brett utfallsområde med litet tur/otur. Vilken stil av spel är det ämnat för?
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Om hälften (?) av det man har beror på grundegenskapen kommer det bara att medföra mer Cobold spelande där egenskaper värderas till allt.

Koboldism är ingenting jag vill uppmuntra, men jag har svårt att se hur systemet jag föreslår skulle göra det. Man får naturligtvis försöka använda vettiga skalor, till exempel att en färdighet på fyra innebär "skaplig" medan en grundegenskap på fyra innebär "bra".

I övrigt är jag en stor fan av system där man köper sin rollperson för poäng istället för att slå fram honom med tärningar, så det är vad jag kommer att använda.

Ridijeck
rollpersonssköpare
 
Top