Nekromanti Tärningssystem, någon?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kom på ett spelsystem, spelet det borde fungera till ska vara av sådan art att äventyrarna är misslyckade förlorare och klantar i allra största allmänhet. Spelet fokuserar på personernas begränsningar, och inte dess tillgångar. (vilket ju är kul som omväxling)

Man slår T6:or. Flera stycken. Desto svårare det är man ska göra, och ju sämre man är på det; desto flera tärningar skall man slå.

Varje grundegenskap har ett grundvärde, och en orsak till varför han/hon har detta värde + ett antal speciella områden på vilka spelaren är alldeles särskilt usel.

Tex. En spelare kan ha [UTBILDNING:3T - dyslektiker], till exempel. På grund av sina lässvårigheter har han/hon halkat efter i skolan. Dessutom kanske han/hon har tilläggen "+T - nazistisk uppväxt - inkorrekt inlärning av historia och samhällskunskap" samt "+T - Praktiskt lagd - klarar inte teoretiska resonemang" eller liknande.

När spelaren så står och utreder ett serie mord där mördaren skriver med blod över brottsplatsen "i Hitlers anda" börjar spelaren klura: -Okej, Hitler gillade inte judar, fanns det några andra folkgrupper som mördaren kan tänkas välja ut som sina nästa offer?
(jösses vilket dåligt spelexempel(!), men det får duga for now...)
Spelledaren tycker att det här är en normal fråga, inga extratärningar behöver slås. Bara spelarens tre tärningar för Bildning och den extra tärningen för historia.

Fyra T6. Nu kommer grejen:

-Slår man endast sexor, då har man gjort en "full i fan", det är som att göra ett perfekt slag, fast mycket, mycket bättre. Då blir det värsta "profiler" och han kan "se" hur mördaren tänker och agerar...

-Har man inte slagit en enda etta; då anses man ha klarat uppgiften med bravur. Man kommer ihåg att hitler inte diggade mörkhyade, homosexuella och kommunister oxå.

-Slår man EN etta, då anses man ha klarat sin uppgift KNAPPT. I exemplet ovan får man väl alla uppgifter (eftersom frågan är så urbota enkel) men rollpersonen måste gå hem och slå i sitt lexikon först.

-Har man slagit TVÅ ettor, anses man inte ha klarat uppgiften.

-Har man slagit tre eller fler ettor har man fumlat. Notera att det alltså finns olika grader av fummel, vilket är en självklarhet i ett spel om loosers...

Och så lite statistik; så här stor sannolikhet är det att man lyckas, ungefär, räknat på olika antal tärningar:

2T - 69%
3T - 58%
4T - 48%
5T - 40%
6T - 34%
7T - 28%
8T - 23%

Då ser man att även riktiga nollor kommer att ha en god, statistisk chans att lyckas, medans risken för fummel drastiskt ökar om man inte vet vad man håller på med, vilket är ett ganska sympatiskt system, visst?, även om det i nuläget inte finns någon kampanjvärld det passar att spelas i. Ska det bli ändring på det? ;-)

/Rising

"Jösses, bor du här på forumet?"

"Näe, men det skulle i så fall förklara den där extra hyran jag måste betala en gång i kvartalet..."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Sådär får du inte göra, för om värdena kan översättas till procent så måste du slå med T100 istället /images/icons/tongue.gif.

Känns det igen?

/images/icons/smile.gifHoppas du kan ta ett elakt skämt/images/icons/smile.gif

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hi hi

Jorå, jag fattar...

Men, som sagt, även om procentchansen för att LYCKAS kan översättas till ett procentsystem, så blir det svårare med procentchansen(risken?) för att halvlyckas och för att fummla.

Eftersom det är ett oproportionerligt system går det inte att direkt jämföra med procentditon. Tex: du kan ha hur många tärningar som helst och ändå ha en chans att lyckas.

/Rising
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Hi hi

Problemet ligger i att ens tärningar inte lyder den procentielle chansen, tyvärr....
SOm när man har en tärning som bara ger perfekt eller fummel, visst, psykologiskt tänkande kanske, men jag hade en tärning som slog perfekt ungefär en tre fyra gånger och det resultera i en, eller var det två, RP's död.
Nåja, man kan ju alltid försöka tro att oddsen skall stämma.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Hi hi

Nejnej, naturligtvis spelar tärningarna spratt med en ibland (det är ju därför vi älskar dem), men man kan ju alltid räkna på sannolikhet när man konstruerar ett spelsystem, bara för att se om det har någon form av logik.

Förr eller senare så fummlar du ju tre, fyra gånger i rad, och då utjämnas ju oddsen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Läste först att 2T gav -69% chans att lyckas vilket blev lite konstigt...

Iaf, systemet verkar snabbt och enkelt. Man skulle kunna ha ett stridssystem som minskar skadan ju fler 1:or man slår.

/[color:green]Han</font color=green> som aldrig sett ett sådant system förut
 
Top