Nekromanti tärningsslagande spelare?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
ROLLspel genom rollSPEL

"Men visst har du rätt, det blir mycket rollSPEL av situationen."

Tja, om lite mer rollspel resulterar i bättre inlevelse hos spelarna och därmed bättre rollspel så är jag den förste att låta spelarna slå sina tärningar själva.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sarah Blå

Veteran
Joined
2 Jan 2001
Messages
34
Location
södermalm, stockholm, sverige
jag tycker inte alls om allt tärningsslagande...
det förstör hela grejjen.
man försvinner ur spelet var femte minut för att folk ska slå tärningar å prata hemlisar med SL.
ok, jag har spelat rollspel typ fyra gånger i mitt liv, men det e tärningsslagandet och viskandets fel.

bajs i håret
/sarah blå
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Vem slår vad?

Det är bara det att ibland kan det vara lite taskigt att låta rollpersoner dö i en strid utan större betydelse för äventyret bara för att motståndaren får en perfekt träff.<P>
Men SL slår ju alla 'motståndares' slag och då kan man ju modifiera dem utan att beröva RP rätten att slå sina slag, slår RP perfekt så blir det ju perfekt, om de därimot fumlar och ligger raklånga på marken kan de gått få kämpa för sin överlevnad, man kan vara snäll och modifiera de slag som SLP på gör så att RP slipper dö i alla fall.

~ nauseam
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A> <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Nauseam on 2001-01-03 00:42.</EM></FONT></P>
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Som man bäddar...

får man ligga. Gör rollpersonerna något korkat låt dem få känna effekterna av det. Vad jeg menar är att vid vissa utvalda tillfällen kan det vara bra att manipulera om man på så sätt kan bevara spelglädjen (din, inte nödvändigtvis spelarnas). Manipulation skall inte användas för att rädda en dum rollperson utan för att förhöja spelvärdet.

Ex nihilo nihil fit
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Re: Moment 22

Ibland kan det vara förödande för mina planer som SL om en viss spelarkaraktär dör, men det är ju från fall till fall.

Ex nihilo nihil fit
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Re: Visst är SL gud men…

Samma förkortning kan ha många betydelser.

Ex nihilo nihil fit
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>jag tycker inte alls om allt tärningsslagande...
det förstör hela grejjen.
man försvinner ur spelet var femte minut för att folk ska slå tärningar å prata hemlisar med SL.</I>

Um, det beror ju på att folk har hemlisar för varann, inte att de slår tärningar.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ok, jag har spelat rollspel typ fyra gånger i mitt liv, men det e tärningsslagandet och viskandets fel.

Viskandet förstör mer än tärningarna imho... mycket tid som det inte spelas på.

Jag gillade din helerska dock (hon med två yxor och en viss blodtörst /images/icons/smile.gif)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Moment 22

Ibland kan det vara förödande för mina planer som SL om en viss spelarkaraktär dör

Det tyder på ett fel med planerna snarare än ett fel med karaktärdöden imho... men det är naturligtvis en smaksak /images/icons/smile.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
4 gånger, och du hänger ändå här? Jag beundrar din företagsamhet!/images/icons/smile.gif



/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 

doset

Veteran
Joined
2 Jan 2001
Messages
17
Låt oss säga som så här; som spelledare styr man ALLT i spelvärlden, därav, enligt min egen ödmjuka uppfattning, huruvida en spelares karaktär lyckas bra eller mindre bra med vad denne nu bestämmer att ta sig för, naturligtvis med karaktärens skicklighet i åtanke samt under de rådande omständigheterna. Det kan naturligtvis vara trevligt och spännande med en slumpfaktor närvarande, men det känns som att detta medel endast reduceras till spelledarens brist på fantasi eller uppfattningsförmåga och i detta fall torde det nästan räcka med en T2; bra eller dåligt. Olyckliga tärningskast innebär en ganska påtaglig möjlighet att inte bara förstöra spelmötet för de stackars spelarna, utan även att en noggrannt genomarbetad kampanj går i spe och många timmars arbetsmatrial förpassas till soptunnan till fördel för påtvingad improvisation.
 
Top