Nekromanti Tärningsslag

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Vem slår tärningsslagen på era spelmöten? Jag misstänker att det vanligaste är att spealrna slå alla sina slag själva, med undantag att SL slår för vissa färdigheter där en fummel skulle innebära helt missvisade inforamtion(Finna dolda ting tex). Dom få gånger jag spelat och SL slår alla slagen har jag märkt att rollspelandet blir mer framträdande. Är det någon mer än jag som har den uppfattningen? Och hur får man en spelgrupp som slagit alla sina slag själv i de 15 år dom spelat rollspel att låta SL att göra det? När det gäller tärningsslag så finns det nog inga som är sp vidskepliga som rollspelare. "Nej! Jag måste ha man blåa T20 när jag ska slå högt" "Hjälp! Jag har glömt mina tärningar, min rollperson kommer att då!" "Va fan" Slå med dina egna tärningar" etc etc.

"Våga vara dum!"
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Att rulla eller inte..

"Vem slår tärningsslagen på era spelmöten?"

- Det är nog till största delen jag, spelledaren, då.

"Jag misstänker att det vanligaste är att spealrna slå alla sina slag själva, med undantag att SL slår för vissa färdigheter där en fummel skulle innebära helt missvisade inforamtion(Finna dolda ting tex)."

- Så tänker antagligen rätt många tror jag, men efter vad jag har sett tenderar spelarna att bli onaturligt uppmärksamma om man ska slå en massa dolda slag, om man vanligen inte gör det. Det blir som en varningsklocka att någonting är på gång, även om karaktärerna inte i sig anar något. Man kan ju iofs motverka sådant genom att slå lite nu och då, men jag tycker ändå att min metod är bättre.

"Dom få gånger jag spelat och SL slår alla slagen har jag märkt att rollspelandet blir mer framträdande. Är det någon mer än jag som har den uppfattningen?"

- Jag delar den uppfattningen! Jag tror att de flesta spelare lägger större tonvikt vid själva karakteriserandet om spelmomentet tonas ned.

"Och hur får man en spelgrupp som slagit alla sina slag själv i de 15 år dom spelat rollspel att låta SL att göra det? När det gäller tärningsslag så finns det nog inga som är sp vidskepliga som rollspelare. "Nej! Jag måste ha man blåa T20 när jag ska slå högt" "Hjälp! Jag har glömt mina tärningar, min rollperson kommer att då!""

- Just dom där kommentarerna var faktiskt rätt kul, då jag känner igen dem i "mina" spelare, som anser att så länge jag slår tärningarna så är det bara deras motståndare som lyckas med något. (Vilket faktiskt är sant - konstigt nog slår jag nästan alltid bäst för 'ondingarna', vilket kanske säger mer om min inre natur än spelarnas relation med Fru Fortuna... /images/icons/wink.gif)
Vi har hittills löst det så att jag sköter tärningsslagandet i allt utom viktiga fajter, då tärningsrullandet känns mer motiverat och alla slag blir öppna.

//MiD[K]NiGHT. - som ska börja gå och lägga sig tidigt och vakna tidigt. (Yeah, right...)



 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Att rulla eller inte..

Så tänker antagligen rätt många tror jag, men efter vad jag har sett tenderar spelarna att bli onaturligt uppmärksamma om man ska slå en massa dolda slag, om man vanligen inte gör det. Det blir som en varningsklocka att någonting är på gång, även om karaktärerna inte i sig anar något. Man kan ju iofs motverka sådant genom att slå lite nu och då, men jag tycker ändå att min metod är bättre.

Så gör jag - slår lite slag på måfå då och då. Gärna när en spelare just sagt eller gjort något.

I min spelgrupp slår spelarna nästan alla slag - av den enkla anledningen att SL oftast inte har lust att sitta å rulla tärning hela dagarna i ända.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Beror på vad som spelas.
Vi spelar ett par kampanjer i AD&D = Mkt tärningsslag, då slår spelarna själva. Annars skulle SL inte göra annat.
Men när jag leder i Kult = Väldigt lite tärningsslag och de få slag som slås, slås av mig, detta innebär dock att jag som SL måste ha full koll på alla karaktärers färdigheter och färdighetsvärde, men det är ju en vanesak.

//Palle
"Det finns inga ateister i skyttegravarna"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Varje spelare slår sina egna slag. Vilket underlättar mycket för SL. Vissa slag görs av SL i speciella situationer.

Naturligtvis finns det även tärningar som bara lyckas slå 1:or eller 20:or på T20:a. En av våra spelare har faktiskt en tärnong som vi kallar skämtsamt för "Den Onde". Gissa om man slår en 20:a på den tärningen vid OBT20 slag.



"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk." - Caramba
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Att rulla eller inte..

Hm!
Så finns det ju alltid de SL:are som absolut så in i norden måste slå alla slag för sina SLP:s att det förflyter åtskilliga halvtimmar innan nästan stridsrunda kan avgöras. Det är då man ringer efter pizza samt går ut och röker sig modig igen!

/PAX



"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk." - Caramba
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Från början slog våran SL alla slagen, men sedan ändrade vi på det.
Fördelen med att spelarna får slå slag är att de har mer och gör då och inte bara sitter och "degar" Och det blir ju förståss roligare om man slår själv

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag slår alla slag i DoD. FDT och Upt. fara slår jag i förväg. <EM>Jag</EM> vet ju faktiskt innan om spelarna ska behöva slå dessa. Jag brukar visserligen slå lite tärningar när jag känner att jag behöver få 2-5 s. paus för att tänka. Hur spelarna uppfattar det kan ni nog tänka ut själva. /images/icons/smile.gif
Spännande slag (hänger i ett stup, träffar kamrat m. avståndsvapen) får de dock slå själva.

I Deadlands där det är 5 olika tärningar i olika mängder som man slår så får de göra't själva då det tar lika lång tid för mig som för spelarna att slå (alltså <EM>för</EM> lång tid). Jag slår däremot skadan där det är ung. samma tärningar hela tiden.

/[color:green]Han</font color=green> som har gjort några försök till att snabba upp Deadlands
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Hmm...

"I min spelgrupp slår spelarna nästan alla slag - av den enkla anledningen att SL oftast inte har lust att sitta å rulla tärning hela dagarna i ända."

- Ja det var ju det förstås - vi rullar inte tärning särskilt ofta, PAX skräckexempel nedan är något jag hoppas undvika att se under min livstid... *rys*

//MiDiS - Som snart ska göra en ny sjuk 'banner' att ha här nedan.. Hör jag er hurra redan? /images/icons/tongue.gif/images/icons/wink.gif



 
Top