Nekromanti Tärningsslag

MacGyver

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
8
Location
Stockholm, Sverige
Satt och tänkte lite på vad man kan använda för tärningssystem för t ex färdighetsslag i ett eget rollspel, om jag någonsin orkar göra ett. Den här iden dök upp:
Man har ett värde, som i vanliga fall ligger någonstans mellan 1 och 20, i sina färdigheter. Sedan lägger man till 2T10:or för att komma över en svårighetsgrad, där normal svårighet skulle ligga på ungefär 20-25. Inte så originellt, jag vet, men T10:orna skulle inte fungera riktigt som vanligt. Skillnaden är att om den ena visar 0 (10) så räknas den andra dubbelt. Så 0 och 6 skulle bli 10+2*6=22. Två 0:or skulle räknas som 40.

Jag gillar de obegränsade tärningsslagen i t ex EON och Western. Nackdelen med dem, särskilt i EON, är IMHO att det blir mycket tärningsslagande, vilket tar ganska lång tid samt gör att spelarna kan höra om spelledaren slår högt. Med mitt system skulle man bara behöva slå två tärningar en gång. Det skulle förstås inte bli obegränsade slag, men genomsnittet gissar jag hamnar omkring 13, med ett max på 40, vilket bör räcka för att klara nästan vad som helst. Det är ovanligt att man slår över 40 med Westerns eller EONs tärningar (på normal svårighetsgrad). Den mest uppenbara nackdelen är att det blir lite konstig fördelning av resultaten, vilket gör det svårt att räkna ut hur stor chans man har att lyckas med ett slag. Det kanske kan lösas genom att räkna ut sannolikheterna för olika resultat i förväg och lägga in det som tabell eller diagram eller nåt.

Vad tycker ni?

-Jonas, första inlägget på nya forumen
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag tycker att det är ett intressant system. Visserligen blir fördelningen skum, men det tycker jag faktiskt att man kan leva med. Dessutom är det bara bra om inte spelarna (och spelledaren) lätt kan räkna ut sannolikheter. Det kan man ju nämligen inte i verkligheten.

Jag kör också med ett tärningsslag i Irea Ensis som har knäpp fördelning: grunden är 1T10, vid 0, slå om och lägg till, vid 1 slå om och dra ifrån. Detta innebär exempelvis att man aldrig kan slå 10 eller 11, och inte heller 0 eller -1. Dock kan man få dessa värden med hjälp av sina bonusar. Knäppt, men jag funderar på att ge det en innebörd rent speltekniskt...

//Dream
-------
[color:blue]<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A></font color=blue>
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Systemet med att slå över ett värde med 2T10 är ju inte så vanligt men jag tycker det är bättre än att slå över ett värde med 1T20 eller T6:or. Khelataar använder ju ett system som påminner om det. Annars verkar det här med att räckna dubbelt intressant man kanske ska testa det.

Per
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Tycker att det verkar som ett bra system, snabbt och dessutom stor variation på resultaten.

Nackdelen med dem, särskilt i EON, är IMHO att det blir mycket tärningsslagande, vilket tar ganska lång tid samt gör att spelarna kan höra om spelledaren slår högt.

Använd en miniräknare som kan ha program (ex TI-82 (som bara råkar vara min)). Jag känner till att ett antal personer ska ha ett program för Ob-slag (mitt försvann i en olycka)

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Man har ett värde, som i vanliga fall ligger någonstans mellan 1 och 20, i sina färdigheter. Sedan lägger man till 2T10:or för att komma över en svårighetsgrad, där normal svårighet skulle ligga på ungefär 20-25. Inte så originellt, jag vet, men T10:orna skulle inte fungera riktigt som vanligt."

Är du säker på att du inte sneglat lite på Gränsvärldar? /images/icons/smile.gif Exakt den idén används där. Enda skillnaden är hur tärningarna skiljer sig: en etta sänker resultatet en nivå, medan en tia höjer den en nivå. Nivåerna i Gränsvärldar är: Fummel, Dåligt slag, Misslyckat slag (tärningsslag + värde blir under svårigheten), Precis lyckat, Lyckat slag (tärningsslag värde blir lika med eller över svårigheten), Gott slag och Perfekt slag.


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

MacGyver

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
8
Location
Stockholm, Sverige
Är du säker på att du inte sneglat lite på Gränsvärldar? Exakt den idén används där. Enda skillnaden är hur tärningarna skiljer sig...

Tvärtom, jag är helt säker på att jag har sneglat lite på Gränsvärldar =). Och lite på Wastelands och Khelataar och säkert något mer som jag inte kommer ihåg just nu. Färdighetssystemen är bra i alla spelen, så jag kände mig tvungen att stjäla något av dem. Men så fick jag ett akut behov av att vara originell och nyskapande (?), och därför la jag in det här med dubbleringen. Och det är ju just det som är fördelen med systemet.

Mvh
Jonas
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Använd en miniräknare som kan ha program (ex TI-82 (som bara råkar vara min))

Om man kör ett rollspel som man gärna vill ha annan stämning än kanske "-tech" så är det inte att rekommendera.
Det passar inte till EON i alla fall (kan jag säga av egen erfarenhet).

Jag känner till att ett antal personer ska ha ett program för Ob-slag (mitt försvann i en olycka)
annars kan jag skriva ett:

input A
(antalet tärningar)
input T
(antalet sidor på tärningen)
0->B
(-> store)
for I, 1, A
iPart ((rand*T)+1)->C
if (C!=T)
(!= ska egentligen vara "inte lika med", men jag fick inte till det tecknet på tangetbordet)
then
B+C ->C
else
A+1->A
end
end

nått sånt bör det vara.

- Zire
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Personligen tycker jag om att ha så få tärningar som möjligt och då kan man ju göra som i (smygreklam) Terra Draconis där det finns en tabell där man sätter in 'anfallande' värde och 'försvarande' värde och får ett tal som man skall slå lika med eller under med t20. Detta innebär att för varje sak man gör slår man bara ett slag (den 'anfallande') vilket ju halverar antalet tärningsslag i t. ex. strid.

/Illern


www.surf.to/ferret arindel@passagen.se
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Har ett sånt till min TI-83:a som jag programmerat... såg väl ungefär ut sådär, men inte särskilt likt...

/RipperDoc
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
såg väl ungefär ut sådär, men inte särskilt likt...

Jasså! /images/icons/smile.gif

- Zire
 
Top