Nekromanti Tärningsslag och vad de får dig att känna

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Oddsen på olika tärningsslag, i olika spel, får mig att känna olika saker. Fyll gärna i min tabell med ytterligare känslor. Jag upplever följande:

1T6
Att lyckas på 6+ upplever jag som nästan hopplöst att försöka. Om jag misslyckas gör det ingenting. Stoiskt accepterar jag de konsekvenser som ett misslyckat 6+slag ger. Om jag mot förmodan lyckas med 6+ jublar inte bara jag utan hela rummet. Att avkräva ett 6+ är bra när man vill simulera en långsökt chansning och belöningen ska vara så hög som möjligt. Kanske vinner man hela spelet.

Att lyckas på 5+ upplever jag inte mycket alls. Det är värt ett försök men de dåliga oddsen ansvarsbefriar mig från resultatet. Jag kämpar i en rättvis uppförsbacke. Att avkräva ett 5+ fungerar bäst när spelaren själv gjort medvetna val som lett till att just detta inte längre är optimalt. T ex ett smygaslag i rustning.

Att lyckas på 4+ upplever jag som osäkert. Det är ett uppkast som kan gå hur som helst. Jag upplever att jag tappat kontrollen. Att avkräva ett 4+ fungerar i situationer när man vill införa en känsla av osäkerhet. Det fungerar bäst i ett skrämmande sammanhang som när man attackeras av odöda eller sveps med i en virvlande fors.

Att lyckas på 3+ upplever jag som rättvist. Det känns som att det är tack vare mig oddsen talar i min favör. Jag representerar en skicklig person och jag förtjänar att ha oddsen på min sida. Att avkräva ett 3+ fungerar nästan jämt. Det är alltid spännande och om jag lyckas med det har jag tagit ett viktigt steg mot en totalseger.

Att lyckas på 2+ motsvarar en utmaning av hybris. Självförtroendet är på topp. Jag kastar tärningen lite nonchalant på bordet och är inte snabb att läsa av resultatet. Jag vet att det kommer gå min väg. Misslyckas jag går ett sus genom rummet och jag känner hissnande besvikelse. Att avkräva ett 2+ fungerar när man vill inför lite lågprofilfara som en ranglig bro eller slagsmål med en bunt svartalfer. Ett bra odds om man vill förödmjuka de stöddiga.
 

mvessla

Veteran
Joined
10 Dec 2011
Messages
22
Location
in Orbit
Vackert skrivet - som tärningspoesi när den är som bäst!

Känner igen mig i den känsla du beskriver när ska slå 2+; detta att inte ens vara snabb med att se vad man egentligen och faktiskt fick - vinsten är ju redan i hamn! Lite som att ropa långt innan bäcken ens synts till... och just besvikelsen och förnedringen som följer fail med så pass bra odds. Inte kul, som en kalldusch en frusen morgon i januari.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
På 1t6, hm?

På 6+ så känner jag att det inte ens är någon idé att försöka.

På 5+ känner jag precis likadant som jag känner på 6+.

På 4+ räknar jag med att misslyckas, men försöker.

På 3+ känner jag att det är omkring 85% risk för misslyckande.

På 2+ börjar jag känna att jag har en chans.

Typ så =)
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Så här tycker jag om dem:

3+ ***** Högsta betyg. Fantastiskt bra odds att basera hela spelet på.
6+ **** Funkar sällan men när man lyckas trots allt är blir det jubel!
5+ *** Okej odds. Man känner sig lite duktig när det går vägen.
2+ ** Överlägset och förrädiskt
4+ * Överanvänt och anonymt.
 
Top