Nekromanti Tärningsslag för DoD1?

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag har inte tillgång till mitt DoD-ex och skulle vilja veta vilka tärningsslag som man behöver göra för att slå fram en karaktär.

Nån som orkar lista det?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Nu har jag inte DoD 1, men väl DoD 2. Det grundläggande är förstås 3T6 i ordning sju gånger för att få STY, STO, FYS, SMI, INT, PSY och KAR. När man därefter ska välja yrke måste man slå under en viss procentchans för att kvala in till sitt yrke -- misslyckas man får man pröva något annat. Yrket avgör också startkapital, i kombination med rollpersonens grundegenskaper och ett slumpslag. Utöver detta tycks inte några ytterligare slumpslag vara involverade i rollpersonsskapandet.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Var det inte bara magiker som var tvungna att klara att slå under PSY + INT på T100 för att ha den "magiska läggningen"? Kanske grundegenskapskrav på lägst 9 för "yrkesegenskaper" för alla yrken också?

Det var ju ett tag sen :gremsmile:

/ Phelan
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Phelan said:
Var det inte bara magiker som var tvungna att klara att slå under PSY + INT på T100 för att ha den "magiska läggningen"? Kanske grundegenskapskrav på lägst 9 för "yrkesegenskaper" för alla yrken också?

Det var ju ett tag sen :gremsmile:

/ Phelan
De ändrade på det senare, men i DoD 2 hade alla yrken en procentchans i stället för det där kravet på 9+. Exempelvis hade köpmän (INT+KAR)x3, och stråtrövare hade (STY+SMI)x4. Magikerns krav på (INT+PSY)x1 var bara det strängaste av dem, tillsammans med riddarens (STY+INT)x1.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Wow, är det reglerna till den blå boxen?! Ashäftigt!

Den blå boxen är en av de få sakerna som saknas i min samling svenska rollspel med fokus Ä-spel. Den är nog den enda sak jag också kan tycka att jag faktiskt saknar och verkligen skulle vilja ha.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Yep. Det är dem.

Själv saknar jag Sinkadus #1. Men man ska ju ha nåt att leta efter.

//EvilSpook
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Jag har Blå boxen hemma. Är det någon särskild regel ni vill ha klarlagd :)

Skämt åsido. Det är faktiskt inget större fel på reglerna i allra första utgåvan av Drakar o Demoner. De är enkla, men fungerande än idag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sålde du aldrig den?
Har för mig att du hade det på G ungefär då när du var hjärtligt generös att skeppa de där Expertprylarna till mig.
Om du har kvar den så är du en nedrans lyckost!

... Fan vad jag vill ha den boxjäkeln. Borde sluta läsa och skaffa kneg någon gång. :gremwink:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jupp, håller med. I den maratonkampanj som jag pratar om i en annan tråd så spelar vi med DoD (svarta boxen dock) som regelsystem. Nostalgi. Vi har till och med riktiga rollformulär från den lådan. :gremsmile:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Rollpersonsgenerering för andra spel?

Någon som har lust att lista tärningsslag som behövs för att rulla gubbar i anda spel?

Tänkte lära Dicey att generera värdena för rp till lite olika spel.

Dicey är tärningsrullaren som man kan använda i småpraten numer.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
solvebring said:
Sålde du aldrig den?
Jag hittade en kille som ville betala bra. Men sedan drabbades jag av någon sorts supernostalgi. Så den står kvar i bokhyllan. Till och med karaktärsbladen finns kvar :)
 
Top