Tärningsnotationer, diskussion och egenpåhittat system

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Har skrivit i tidsnöd medan barnet sover. Så kanske har letat sig in något fel nånstans. Men tar gärna emot fler synpunkter!

Är det något som kan bytas ut för att bli tydligare? Är upplägget bra med möjlighet till förenklingar och utskrivning av notationer?

Några vanliga tärningsslag som inte täcks av notationerna i nuläget?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Slå 3 st T6 och subtrahera 1 från vardera tärning, summera resultatet
Ingen av mina spelare skulle klara av att räkna ut det på det viset utan penna och papper, det lovar jag dig. Att summera tre tärningar och sedan subtrahera 3 från summan är svårt nog. Att hålla tre differenser i huvudet medan man summerar dem, funkar inte.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Reviderat system för notationer
En notation består av två delar: den första delen beskriver hur slaget görs, den andra delen hur resultatet ska behandlas ytterligare samt tolkas.

Notation av slaget
- Tärningen som används och eventuell modifikation på tärningen skrivs inom parentes, exempelvis (T6-1)
- Antalet tärningar som används skrivs framför parentesen, exempelvis 3(T6-1)
- Modifikationer som gäller hela pölen med tärningar skrivs på slutet, exempelvis 3(T6)-1
- Den här delen av notationen kan ses som en matematisk formel där vanlig räkneordning gäller, dvs multiplikation och division före addition och subtraktion

Notation för behandling och tolkning av resultat
- Behandling och tolkning av resultat skrivs inom hakparenteser
- Notationen ska i högsta grad vara självinstruerande (kan luta sig mot matematik eller andra konventioner)
- Om behandling och tolkning av resultat sker i flera steg så skriv dem i den ordning de ska göras separerade av semikolon, exempelvis: "2L; Σ" som betyder ta bort de två lägsta tärningarna och summera resultatet
- Räknetecken som subtraktion, addition mfl kan användas i notationen, se exempelnotationerna (obs exempel saknas för närvarande)
- Siffror kan användas i notationen, se exempelnotationerna

Exempel på notationer för behandling och tolkning av resultat
Notationerna kan förkortas eller skrivas ut enligt tabellen.

FörkortatUtskrivet
[H][Högsta tärningen]
[L][Lägsta tärningen]
[Σ][Tärningarna summeras]
[N,N,N][N räknas som "träff"}
[X+][X+ för att lyckas]
[L][Ta bort lägsta tärningen]
mfl som inte uppfunnits.

Förenkling av notation
Notationen kan förenklas för att göras mer lättillgänglig. Vid förenkling kan parenteser ta bort om det inte gör att notationen kan misstolkas. Vid förenklingen antas att tärningarna i ett slag ska summeras om inte annat angivits.

Exempel på notationer
Nedan finns exempel på notationer. Tabellen skulle kunna ha en fjärde kolumn där notation för behandling och tolkning av resultat skrivs ut i klartext, men av platsskäl har jag inte en sådan kolumn här.

Komplett notationFörenklad notationBetydelse
3(T6-1) [Σ]3T6-3Slå 3 st T6 och subtrahera 1 från vardera tärning, summera resultatet
3(T6)-1 [Σ]3T6-1Slå 3 st T6 och subtrahera 1 från totalsumman
2(T20) [H]2T20 [H]Slå 2 st T20, använd resultatet från den högsta tärningen
4(T6) [4,5,6]4T6 [4,5,6]Slå 4 st T6, siffrorna 4,5 och 6 räknas som en "träff"
1(T20) [13+]1T20 [13+]Slå en T20, resultat lika med eller större än 13 räknas som lyckade
4(T6) [2L; Σ]4T6 [2L]Slå 4 st T6, ta bort de två lägsta resultaten och summera
Den förenklade känns betydligt bättre, med hakparenteser för alla möjliga typer av modifikationer. Men överstruken ”2L” är inte så intuitiv.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Ingen av mina spelare skulle klara av att räkna ut det på det viset utan penna och papper, det lovar jag dig. Att summera tre tärningar och sedan subtrahera 3 från summan är svårt nog. Att hålla tre differenser i huvudet medan man summerar dem, funkar inte.
Det är ju bara ett exempel, ingen är tvungen att använda det i spel 🙂 Men det kanske är bättre med exempel som har tydlig förankring i verkligheten.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Tar gärna emot förslag på tärningsslag ni använder i rollspel men som inte täcks av notationerna i nuläget :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Tar gärna emot förslag på tärningsslag ni använder i rollspel men som inte täcks av notationerna i nuläget :)
I Utpost 2 funderar jag på att använda följande metod (i en viss sorts slag): Slå 2T6 och välj den bästa. Du vill ha så högt som möjligt men under ditt värde. Så "T6 pendragonslag med advantage", antar jag blir den tekniska termen. Sedan kommer dessutom flera personer att slå sådana slag, och summan av deras lyckade slag räknas ihop, och jämförs med en svårighetsgrad.

Varsågod och försök att formulera med din tärningsnotering. :gremtongue:
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
I Utpost 2 funderar jag på att använda följande metod (i en viss sorts slag): Slå 2T6 och välj den bästa. Du vill ha så högt som möjligt men under ditt värde. Så "T6 pendragonslag med advantage", antar jag blir den tekniska termen. Sedan kommer dessutom flera personer att slå sådana slag, och summan av deras lyckade slag räknas ihop, och jämförs med en svårighetsgrad.

Varsågod och försök att formulera med din tärningsnotering. :gremtongue:
Med en annan notation kan man väl skriva typ:
max{ max{2T6<FV1},max{2T6<FV2}, max{2T6<FV3}, ..., max{2T6<FVN}}
för att få ut det högsta värdet bland de högsta värdena under sina respektive färdighetsvärden ;)

Ska man använda beteckningarna från tabellen blir det något i stil med
[ [2T6 [H]][FV1-] [2T6 [H]][FV2-] [2T6 [H]][FV3-] ] [H]

och med reverse Polish notation blir det väl
2T6 2T6 2T6 [H][FV1-][H][FV2-][H][FV3-] [H]
eller något ...
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
I Utpost 2 funderar jag på att använda följande metod (i en viss sorts slag): Slå 2T6 och välj den bästa. Du vill ha så högt som möjligt men under ditt värde. Så "T6 pendragonslag med advantage", antar jag blir den tekniska termen. Sedan kommer dessutom flera personer att slå sådana slag, och summan av deras lyckade slag räknas ihop, och jämförs med en svårighetsgrad.

Varsågod och försök att formulera med din tärningsnotering. :gremtongue:
Haha är det examensprovet? Jag läser om penndragonslag då och då på wrnu men vet inte vad det är. Är det att slå så högt som möjligt men ändå under ett visst värde?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Är det att slå så högt som möjligt men ändå under ett visst värde?
Ja, slå så högt som möjligt men ändå under färdighetsvärdet. Kommer från rollspelet King Arthur Pendragon, därav namnet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
I det utmärkta Don’t Rest Your Head funkar det såhär:

Slå tre disciplin-tärningar plus några galenskaps- och utmattningstärningar (beroende på situation). Varje tärning som visar 1-3 är en träff. SL slår sina smärt-tärningar (antal beroende på situation) och räknar sina träffar. Dessutom tittar man på vilken egenskap som dominerar, vilket är den med enskilt högst tärning. Är det lika tittar man på näst högsta, och så vidare. Så om den högsta tärningen är smärta så dominerar smärta, är den galenskap dominerar galenskap, och så vidare, vilket kan ha regeltekniska effekter.

Också praktiskt omöjligt att få med allt det i en tärningsnotation, såklart. Men kolla högsta, om den är lika, kolla näst högsta, och så vidare, är inte helt ovanligt.

Sedan har vi ORE, där man väl letar efter par, tripplar och så vidare bland sina tärningar.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Vissa saker behöver man få ur sig och känna lite på för att kunna släppa, och det här var väl en sån sak. Det var kul att tänka på men det är nog så att behovet av ett system för tärningsnotationer inte finns. Kanske i ett komplext spel där det används många olika tärningsslag för många olika saker. Men till och med då är det väl lättast att etablera en nomenklatur inom spelets ramar.

Däremot hade det varit intressant om det fanns en sammanställning över olika slag! Som beskriver dem, vilka rollspel/system de är vanliga i, eventuella etablerade namn (penndragon) vrider och vänder på dem statistiskt: tabeller, diagram, fördelningar, sannolikheter, hur förändras saker beroende tärningarnas antal sidor, antalet tärningar osv. Men jag är nog inte rätt person att ta fram något sådant!
 
Top