Tärningsnotationer, diskussion och egenpåhittat system

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag funderar på hur olika tärningsslag kan skrivas för att bära all information som krävs för att kunna genomföra slaget, dvs utan förklarande texter*. Jag hittade på ett frö till ett eget system men det lär ju säkerligen finnas sådana system redan? Vilka finns och är något mer etablerat än något annat? Jag funderar också på nyttan med att använda mer utvecklade eller "förfinade" tärningsnotationer i en rollspelsprodukt. De riskerar nog att se invecklat ut och därmed avskräckande. Är det vettigt att använda avancerade tärningsnotationer i ett rollspel eller i något annat rollspelssammanhang, exempelvis mellan spelskapare? Vad tror ni?

*Förutom den text som behövs för att förklara hur notationerna fungerar :rolleyes:

För den intresserade fungerar mitt system så här:

Regler

- Tärningen som används och eventuell modifikation på tärningen skrivs inom parentes, exempelvis (T6-1)
- Antalet tärningar som används skrivs framför parentesen, exempelvis 3(T6-1)
- Modifikationer som gäller hela pölen med tärningar skrivs på slutet, exempelvis 3(T6)-1
- Den här delen av notationen kan alltså ses som en matematisk formel där vanlig räkneordning gäller, dvs multiplikation och division före addition och subtraktion

Nästa del av notationen innehåller anvisningar om hur resultatet av slaget ska hanteras eller vad som räknas som lyckat.
- Anvisningarna skrivs inom hakparenteser []
- Anvisningarna ska i högsta grad vara självinstruerande (kan luta sig mot matematik eller andra konventioner) men behöver i någon grad uppfinnas

Exempel på anvisningar:
[H] - Högsta tärningen gäller
[L] - Lägsta tärningen gäller
[Σ] - Tärningarna ska summeras
[N,N,N] - Där N är den siffra eller siffror som behövs för att räknas som en "träff"
[≥N] - Slå samma eller över ett visst värde för att lyckas
mfl som inte uppfunnits ännu

Exempel på notationer och vad de betyder:
3(T6-1) [Σ] - Slå 3 st T6 och subtrahera 1 från vardera tärning, summera resultatet
3(T6)-1 [Σ] - Slå 3 st T6 och subtrahera 1 från totalsumman
2(T20) [H] - Slå 2 st T20, använd resultatet från den högsta tärningen
4(T6) [4,5,6] - Slå 4 st T6, siffrorna 4,5 och 6 räknas som en "träff"
1(T20) [≥13] - Slå en T20, resultat lika med eller större än 13 räknas som lyckade
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Eventuellt kan du kolla DiceParser bot syntax för inspiration.


Ovan känns onödigt komplicerat när det vanligen skrivs 3T6-1.
Ja vissa parenteser och anvisningar kan nog med fördel förenklas bort. Men kul att applicera hela metoden på ett vanligt tärningsslag.

Ska spana in diceparser bot syntax.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ovan känns onödigt komplicerat när det vanligen skrivs 3T6-1.
Jo. Det finns en standard; det är nog enklare att följa den än att tycka att spelarna ska lära in en ny som gör samma sak på ett mer invecklat vis.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Är det vettigt att använda avancerade tärningsnotationer i ett rollspel eller i något annat rollspelssammanhang, exempelvis mellan spelskapare?
Några av symbolerna känns nya och vettiga, och vore gött att ha standardiserade. Kanske dessa:
[H] - Högsta tärningen gäller
[L] - Lägsta tärningen gäller
...
4(T6) [4,5,6] - Slå 4 st T6, siffrorna 4,5 och 6 räknas som en "träff"
1(T20) [≥13] - Slå en T20, resultat lika med eller större än 13 räknas som lyckade
Typ de skulle, som nån som amatörskriver egna system, vara sköna att ha etablerade som lika självklara som t6, 2t8-1 osv. Om det går att genomföra? Mja. Vem vet.

Parenteserna kan jag dock från botten av mitt före detta civilingenjörsstuderande, avhoppade hjärta leva utan. Det känns tex som att 3(t6-1) väl är 3t6-3? Och okej, nån enstaka gång kanske man behöver kunna typ ”nolla” allt utom sexor (t6-5; förutsatt att man inte räknar negativa nummer). Men nej. Skippa helst.

Sinisas femtioöring
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
4(T6) [4,5,6] - Slå 4 st T6, siffrorna 4,5 och 6 räknas som en "träff"
1(T20) [≥13] - Slå en T20, resultat lika med eller större än 13 räknas som lyckade
Här hade jag hellre skrivit 4T6 [4+]

Då hade jag på samma sätt kunnat skriva 1(T20) [≥13] som 1T20 [13+]

Men behövt något som:

4T6 [10+, Σ] - lägg ihop tärningarna, slå 10 eller mer
4T6 [4+, L] - avläs lägsta tärningen, ska vara 4 eller högre.

För tärningspotter hade man kunnat behöva saker som "Ta bort två högsta", "Ta bort lägsta".
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Hade varit väldigt avskräckt av ett så komplicerat system, men jag är nog inte alls målgruppen.

Dock, en princip inom informationsdesign är att undvika förkortningar. En annan princip är att använda det enklaste möjliga ordet (men inte enklare än det). Man ska ha en väldigt bra anledning att introducera någon form av specialtecken som inte går att förstå utan att vara ordentligt bekant med systemet.

Jag hade helt enkelt gjort något sånt här istället:

[H] --> [Högsta tärningen]
[L] --> [Lägsta tärningen]
[Σ] --> [Summera tärningarna]
[N,N,N] --> [X räknas som "träff"]
[≥N] --> [X+ för att lyckas]
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag gillar matematik, men jag gillar också att inte införa onödig komplexitet. Det är snyggt med en genomtänkt och ny notation, men jag tror att det är värt att utnyttja befintliga normer så långt det går, om du vill att någon annan ska orka ta till sig det du skriver.

Jag skulle alltså använda vanliga konventioner och sedan lägga till operatorer som ligger nära naturligt språk. Typ så här:

3(T6-1) [Σ] - 3T6-3
3(T6)-1 [Σ] - 3T6-1
2(T20) [H] - max(2T20)
4(T6) [4,5,6] - det här är jag mer osäker på hur man enklast skriver ut, och ett exempel på där din notation är som bäst.
1(T20) [≥13] - 1T20[≥13]
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
4(T6) [4,5,6] - det här är jag mer osäker på hur man enklast skriver ut, och ett exempel på där din notation är som bäst.
Jag skriver det som "4T6, 4+ träff" eller bara "4T mot 4+". Grejen med tärningsnotationer är ju att de generellt förekommer i kontexten av ett spel, och då finns det ju ett sammanhang som hjälper tolkningar. Typ att man använder pölar av sexsidiga tärningar.

I alla fall så är åtminstone "4+" ("fyr-pluss") ett vanligt sätt i mitt ordförråd att säga "Tärningar som visar fyra och högre räknas som träff".


Men det är ju kul att hitta på notation, såklart. Jag hade nog tyckt att det är mer lättläst att sätta det som en ekvation:


1T20 ≥ 13Slå 1T20, 13 eller över är lyckat
Σ(3T6) ≥ 12Slå 3T6 och summera, 12 eller över är lyckat
3× [1T6 ≥ 3] ≥ 2Slå 3T6 och utvärdera varje tärning mot 3. Antal träffar ska vara minst 2.

EDIT: Visst används "3H6" för "Slå 3T6 och behåll högsta" någonstans? Eller är det "3T6H"? Man kan också skriva det "Max(3T6)". Kanske lättare att utläsa?
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
1T20 ≥ 13Slå 1T20, 13 eller över är lyckat
Σ(3T6) ≥ 12Slå 3T6 och summera, 12 eller över är lyckat
3× [1T6 ≥ 3] ≥ 2Slå 3T6 och utvärdera varje tärning mot 3. Antal träffar ska vara minst 2.
Är det inte lättare att skriva

1T20≥13
3T6≥12
3(T6≥3)≥2

i så fall?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Är det inte lättare att skriva

1T20≥13
3T6≥12
3(T6≥3)≥2

i så fall?
Jo, men inte lika tjusigt! :gremwink:

Egentligen ser jag ju inte riktigt nyttan med den här sortens notation, i vilket fall som helst. Som @ceruleanfive nämner så är det lättare att bara förklara hur man ska slå. Det enda stället där en förkortad notation egentligen är fördelaktig är nog i tabeller, men då finns det alltid en kontext som man kan använda för att förenkla notationen. Det är ju sällan ett spel använder både summor, tärningspölar och "behåll högsta", till exempel.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Jo, men inte lika tjusigt! :gremwink:

Egentligen ser jag ju inte riktigt nyttan med den här sortens notation, i vilket fall som helst. Som @ceruleanfive nämner så är det lättare att bara förklara hur man ska slå. Det enda stället där en förkortad notation egentligen är fördelaktig är nog i tabeller, men då finns det alltid en kontext som man kan använda för att förenkla notationen. Det är ju sällan ett spel använder både summor, tärningspölar och "behåll högsta", till exempel.
Håller med om att det antagligen inte tillför mycket till spelet.

Och ifall vi ändå ska använda matematisk notation bör vi väl vara noga med alla definitioner, t.ex.

equation.png

osv.
;)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Detta får mig osökt att tänka på artikeln om kanoner i Sinkadus nr 9... Jag sällar mig till de som föredrar att rollspel avstår från all tillkrångling i form av förkortningar, formler etc. Ett system som verkligen behöver detta är förmodligen för krångligt för min smak.
 
Last edited:

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag hör er! Angående nyttan med den här typen av notationer så kanske den kan ifrågasättas. Jag vet inte själv riktigt vad det ska användas till. I instruerande text finns det ju som redan skrivits en kontext som gör att exempelvis 4T6 betyder olika om det är en år noll motor eller BRP. Notationer kan säkert kännas krångligt och avskräckande. Å andra sidan gillar många att känna sig initierade, att lära sig nya saker och ha ett eget språk som visar att man tillhör en viss grupp eller hobby. I den digitala gamingvärden används förkortningar hela tiden men det är nog främst av tidssparande skäl, men jag tror också det finns en nypa identitet i att använda förkortningarna. Framförallt tror jag nog notationer har en roll att spela i rollspelsteori, när man vill vara väldigt tydlig med vad man menar.

Jag kommer försöka revidera notationerna och tar med mig följande som har skrivits i nästa revidering:
- Använd befintliga normer i rollspelssammanhang
- Notationer är svåra att läsa högt
- Förenkla, behövs alltid parenteser mm?

Notationer går säkert göra helt med matematiskt- eller programmeringsspråk. Men detta kommer jag inte eftersträva. Tills vidare kommer jag använda mig av notationer med två delar där den ena delen förklarar hur slaget görs och den andra förklarar hur slaget ska tolkas.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Reviderat system för notationer
En notation består av två delar: den första delen beskriver hur slaget görs, den andra delen hur resultatet ska behandlas ytterligare samt tolkas.

Notation av slaget
- Tärningen som används och eventuell modifikation på tärningen skrivs inom parentes, exempelvis (T6-1)
- Antalet tärningar som används skrivs framför parentesen, exempelvis 3(T6-1)
- Modifikationer som gäller hela pölen med tärningar skrivs på slutet, exempelvis 3(T6)-1
- Den här delen av notationen kan ses som en matematisk formel där vanlig räkneordning gäller, dvs multiplikation och division före addition och subtraktion

Notation för behandling och tolkning av resultat
- Behandling och tolkning av resultat skrivs inom hakparenteser
- Notationen ska i högsta grad vara självinstruerande (kan luta sig mot matematik eller andra konventioner)
- Om behandling och tolkning av resultat sker i flera steg så skriv dem i den ordning de ska göras separerade av semikolon, exempelvis: "2L; Σ" som betyder ta bort de två lägsta tärningarna och summera resultatet
- Räknetecken som subtraktion, addition mfl kan användas i notationen, se exempelnotationerna (obs exempel saknas för närvarande)
- Siffror kan användas i notationen, se exempelnotationerna

Exempel på notationer för behandling och tolkning av resultat
Notationerna kan förkortas eller skrivas ut enligt tabellen.

FörkortatUtskrivet
[H][Högsta tärningen]
[L][Lägsta tärningen]
[Σ][Tärningarna summeras]
[N,N,N][N räknas som "träff"}
[X+][X+ för att lyckas]
[L][Ta bort lägsta tärningen]
mfl som inte uppfunnits.

Förenkling av notation
Notationen kan förenklas för att göras mer lättillgänglig. Vid förenkling kan parenteser ta bort om det inte gör att notationen kan misstolkas. Vid förenklingen antas att tärningarna i ett slag ska summeras om inte annat angivits.

Exempel på notationer
Nedan finns exempel på notationer. Tabellen skulle kunna ha en fjärde kolumn där notation för behandling och tolkning av resultat skrivs ut i klartext, men av platsskäl har jag inte en sådan kolumn här.

Komplett notationFörenklad notationBetydelse
3(T6-1) [Σ]3T6-3Slå 3 st T6 och subtrahera 1 från vardera tärning, summera resultatet
3(T6)-1 [Σ]3T6-1Slå 3 st T6 och subtrahera 1 från totalsumman
2(T20) [H]2T20 [H]Slå 2 st T20, använd resultatet från den högsta tärningen
4(T6) [4,5,6]4T6 [4,5,6]Slå 4 st T6, siffrorna 4,5 och 6 räknas som en "träff"
1(T20) [13+]1T20 [13+]Slå en T20, resultat lika med eller större än 13 räknas som lyckade
4(T6) [2L; Σ]4T6 [2L]Slå 4 st T6, ta bort de två lägsta resultaten och summera
 
Last edited:
Top