Tärningsnotation för T6

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Hej hopp

Sitter här och försöker simulera ett slag mellan drakar och dvärgar, och hur jag ska slå för de olika attackerna, och framförallt hur det ska noteras.

Exempel 1: En drake sprutar eld mot en hop dvärgar. Slå 6T6, alla tärningar som är över 3 (4-6) är en död dvärg.

Exempel 2: Tre dvärgar springer med en spetsig trästam mot en drake. Drakens skada är 3T6 summerat minus 10.

Exempel 3: Dvärgarna skjuter med katapulter mot drakarna. Slå 5T6, behåll de tre högsta och fördela skadan valfritt över två drakar.

Exempel 4: Dvärgarna slungar en eldbomb mot en drake, 3T6 i skada där varje sexa byts ut mot två nya tärningar. Draken kan slå 2T6 i skadereduktion.

Exempel 5: En drake stampar på de stackars dvärgarna. 3T6, över 3 för varje tärning är en död dvärg; slå om tills du får en etta.

Så, hur ska dessa fem sätt att slå noteras i beskrivande text, dvs. i spelloggen?

Ska googla runt om Warhammer-reglerna och se hur de gör...
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Jag fick en mental bild av någon sorts dvärg-Lemmings mot stenhårda drakar. Det var en skitcool mental bild!

1. 6T6, 4+ to kill
2. 3T6 - 10
3. 5T6B3 (Slå 5T6 behåll 3; så en försvenskning av roll to keep-notationen.)
4. OB3T6? (Fast ändå inte...)
5. 3T6, 4+ to kill, slå om allt utom ettor
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Jag fick en mental bild av någon sorts dvärg-Lemmings mot stenhårda drakar. Det var en skitcool mental bild!

1. 6T6, 4+ to kill
2. 3T6 - 10
3. 5T6B3 (Slå 5T6 behåll 3; så en försvenskning av roll to keep-notationen.)
4. OB3T6? (Fast ändå inte...)
5. 3T6, 4+ to kill, slå om allt utom ettor
Problem med 1 och 2 där är att man inte ser att 2 ska summeras. Jag funderar på om det är bättre på att döpa slagen till olika saker. 2 kan bli "ett attackslag med tre tärningar", 1 kanske "ett separerat slag med sex tärningar, fyra eller högre". Svårt!

3 kan jag gå med på, 5T6B3 eller särskrivet: 5T6, B3.

4 blir ju OB, precis. Jag såg någonstans att de använde "!", så 3T6!. Om man kör med prefixer kan ju 1 bli SEP6T6 > 3, 2 blir SUM3T6 - 10 eller bara 3T6 om "SUM" är underförstått. 3 funkar bättre med suffix.

Med 5 menade jag att man får slå om alla tärningar tills dess att någon visar ett. Det är liksom oändligt tills man når "stoppsignalen" ett.

En annan angränsande tärningsidé är att varje tärning symbolerar en dvärg. Slå med alla dvärgar du har kvar. En dvärg kan återuppliva en annan dvärg om den slår 6. Det blir alltså ett poolsystem (pölsystem).

Lemmingsdvärgar, ja, hehe. Och vissa dvärgar kanske har eldsäker rustning som hjälper bättre mot eldkast, dvs. då måste draken slå högre än fyra.

Om man vill inkludera resultatet i notation kan man skriva t.ex. SEP6T6 > 3 = 2, dvs. två tärningar av sex visade högre än tre.

Finns många olika typer av slag man kan hitta på! :D
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Problem med 1 och 2 där är att man inte ser att 2 ska summeras.
“4+“ är ju notationen som fältslagssystem och liknande kör, medan tärningar i vanliga fall (som jag läser XT6) summeras. Så “4+” indikerar något annat.

Men ja, jag tror på att döpa slagtyperna!
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
“4+“ är ju notationen som fältslagssystem och liknande kör, medan tärningar i vanliga fall (som jag läser XT6) summeras. Så “4+” indikerar något annat.

Men ja, jag tror på att döpa slagtyperna!
Har du länk till fältslagssystem? Har googlat men inte hittat.

Att döpa slagen blir också lite mer suggestivt eller fantasieggande än bara torr matematisk notation, så ja.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Funderar lite på hur man kan höja "stakes" (vad heter det på svenska? något står på spel?) i ett slag mellan drakar och dvärgar. Draken kanske åt din bror? Nu måste du ge dig ut på drakjakt med dina barndomsvänner för att hämnas. Så, hämn och guld blir motivationen. Särskilt om draken är femhundra år gammal och har ett namn blir det mer personligt.
 
Top