Nekromanti Tärningskonfiskering

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Jag hade en tärning, en T10:a, den slog en massa nior, och om man slår en nia i Västmark så får man slå igen och lägga till resultatet tills man inte längre slår nior. Till slut så fick spelarna nog och konfiskerade den för mig...

Har detta hänt er? Har ni tärningar ni inte får använda för de andra i spelgruppen?

(notera att jag inte gnäller över att dom tog tärningen för mig jag är enbart nyfiken)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Nej, inte...

...att de konfiskerat mina tärningar sm SL, men varje gång jag tar fram T6:or eller T10:or för att slå skador brukar spelarna grina illa :gremtongue:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Nix

Inte här heller... men i somras så körde vi lite voodoo på vår SL - en spelare hade skitdålig tärningar som vägrade slå bra, dem satte vi mot spelledarskärmen så att SL skulle slå dåligt också... Jag vet inte om det funkade, men SL slog dåligt... :gremwink:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nä, men...

...jag har varit lite sugen på att konfiskera en viss spelares egna tärningar hon brukar släpa runt med. Hon har kapat smalben med dolkar i Drakar och Demoner med hjälp av de där jävla tärningarna. Det sabbar spelbalansen. Jag funderar på att börja spela med kortbaserade regelsystem istället.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
På den gamla goda tiden så brukade vå slå ett gäng T6:or, och de som slog ettor tog vi åt sidan och slog igen: De som fortfarande slog ettor; de behöll vi. De hade ju så många höga slag "lagrade" i sig att de helt enkelt bara måste slå skitagrymt när som helst.

Jag älskar tärningsmysticism, jag tycker helt enkelt att det känns ashäftigt att plötsligt tro att vissa tärningar är bättre än andra (i vår gamla förening brukade vi rulla tärningar över ett bord med filtmatta på, och då kunde det ibland bli så att tärningar hamnade ovanp varandra i olika galna konstellationer. Varje gång det hände så öppnade vi dörren och ropade in de andra (som spelade magic utanför) och de kom in och frågade vad som just då hände i äventyret, och liksom, det kändes så oerhört djävla häftigt just då, som om själva naturlagarna försökte ta en paus i äventyret för att det helt enkelt blev för häftigt för att vara sant... och sedan fortsatte vi.

Tärningar är så oerhört grymma. Man behöver inte alltid spela med dem, men när man gör det så ska man ta med sig all vidskeplighet och all mystik med sig, för det är det som gör dem överlägsna över all slumpmässighet som kan framkallas via datorer...

/Rising
tycker att konfiskering är lite grymt, men applåderar ändå tankenbakom.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Pfft, varenda människa som kan det minsta om sannolikhetslära vet ju att en tärning alltid kommer slå lika många höga som låga om man slår tillräckligt många slag, därför är det viktigt att inte slå bort höga på oviktiga saker.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
bråka med sannorlikheten är mördande

På den gamla goda tiden så brukade vå slå ett gäng T6:or, och de som slog ettor tog vi åt sidan och slog igen: De som fortfarande slog ettor; de behöll vi. De hade ju så många höga slag "lagrade" i sig att de helt enkelt bara måste slå skitagrymt när som helst.
En spelare modifierad sanorlikheten genom att lägga tärningarna med det resultatet han ville ha nedåt. Hela spelmötet slog han jättebra men det straffade sig till slut. *konstpaus* Efter att ensam nedgjort flera fiender skulle hans rollperson springa ned för en lång trappa för att hjälpa en skadad kamrat. Rollpersonen föll ytterst oturligt och brutalt. En liten stund senare var han död trotts rustning och god fysik. Strax därefter förblödde kamraten. Denna scen är nu legendarisk och det är tabu att manipulera sannorlikheten...

/Ceram, synden straffar sig själv :gremtongue:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nix, någon sådant tärninga har jag tyvärr inte.. Men jag skulle gjärna vilja ha en... :gremgrin:
Dock så bruka jag ha tärningar som jag byter ut, när de inte funkar så bra... :gremwink:
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Vi har en i vår spelgrupp som har sina egna tärningar som alltid slår sexor i princip. Vi brukar spela Eon och då innebär ju sexor Ob. Ingen vill använda hans tärningar när de ska slå för sina färdigheter, han får ha dem för sig själv helt enkelt, ingen har ju något emot att hans SLP:er fumlar hela tiden då han ofta brukar vara SL.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
För mig är det kört i vilket fall, tärningsguden hatar mig. I lördags spelade vi och mötte något slags otäck jättebest (petar tänderna med träd-stor). Resten av gruppen förvandlas till hamburgare, jag har 1 (!) HP kvar och flyr för livet. Han knappar in på mig, trots att han sparkar träden åt höger och vänster i jakten på mig.

Jag bestämmer mig för att dyka in i någon buske och gömma mig. Slår en d20.

20! Ja! Tärningsguden älskar mig!

Spelledaren slår för att han ska hitta mig (han har en chans på 20 att lyckas). Gissa vad...

20! Tärningsguden inte bara hatar mig, han har sadistisk humor också.

Å andra sidan så fjäskade tärningsguden lite för mig när jag gjorde den nya karaktären, så det kanske bara var en tillfällig grej, eller så sätter han upp mig för en riktig smäll...
 

Jarjo Bosto

Veteran
Joined
11 Oct 2004
Messages
13
Location
Orminge, Nacka, Stockholm, Sverige, Europa, Jorden
Nja...

Några konfiskerade tärningar har jag inte råkat ut för, guskelov, men vi har några legender i gruppen.

Den främsta är en tärning som en spelare har som snudd på alltid slår perfekt. Och den är fan inte statistiskt tillförlitlig. Vi testade till och med en gång att slå en rätt ansenlig serie provslag med sagda tärning och utslaget var att den (och dess herre) slog rejält under det som borde vara snittet.

Jag har ingen aning om hur den skulle funka i händerna på någon annan än dess ägare, ty han släpper den icke ifrån sig. Och med all rätt. Den är grym.

Men sedan så finns det andra skumma grejjer som har hänt. En gång för länge sedan hade en grupp äventyrare splittrats och tog sig i två grupper (eller en ensam stackare och två andra som fortfarande höll ihop) igenom ett långt och invecklat grottsystem.

SL hade delat upp oss i olika rum så vi hade verkligen ingen aning om vilken rutt den andra killen hade tagit. Så vi gick bara vägen fram och gjorde våra val: höger, vänster, upp och in i gången i mitten, osv...

Det fanns ett gäng tunnlar som vi skulle kunna ha valt, men vi gick ofelbart helt i samma fotspår som våran kumpan och hittade honom i skurkarnas grotta.

Slump, telepati, ödets makter? You tell me... Jag vet bara att det inte var SL som fejkade ihop det, om ni nu trodde det. Han hade hela grottsystemet kartlagt och såg fram emot att tvinga oss att snubbla omkring där i evigheter.

Det finns fler fantastiska sammanträffanden, men det här börjar bli långt som det är så, later dudes.

Jarjo Bosto
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Vår SL i Mutant hade en grön T20 som ofta slog lika, varför alla våra RP gick omkring med skadade/bortsprängda vänsterarmar. På den tiden var våra RP fattiga som kyrkråttor så vi köpte bara en armskena var, för det var det man behövde bäst i rustningsväg med den tärningen.

Vi har många exempel på tärningar som vi tror slår si eller så. Självklart får man använda dem ändå, men då får även SL begära dessa tärningar.

Jag föredrar skarpkantiga tärningar, har aldrig haft nån tur med de med avrundade hörn. T6 bara måste vara skarpkantiga och gärna tunga. T4 har jag ingen tur med alls, jag slår bara ettor på T4.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Nja, visst har vi tärningar med tydliga perosnlighetsdrag, men i min grupp är det spelarna som utmärker sig. Vi har en som alltid slår jättedåligt, hela tiden, och dom andra i gruppen vägrar låta honom slå några slag för gruppen längre. I Vinterskogens Hemlighet fumlade han sex gånger i rad, och fick stryk av fyra skogstroll, trots stridshingst och schysst EQ. En i gruppen hade faktiskt ett tärningsset som var helt magiska. Han slog minst fyra eller fem gånger så många perfekta slag som fummel varje kväll, och när sedan den otursförföljde spelaren var i knipa lånade kamraten ut sina magiska tärningar, för att denne skulle få en ärlig chans. Nu är dom inte alls lika magiska längre, utan slår fkatiskt ganska dåligt.

Något mystiskt är det.. :gremtongue:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Har aldrig fått tärningar konfiskerade eller konfiskerat. Däremot slår jag jättebra med Vitulvs oturstärningar, vilket är... orelaterat.


Storuggla, de matchar också!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Har nog att göra med att...

...jag slår skitdåligt med mina turtärningar. Fick en (1!) HP vid senaste level up :gremfrown:

/Vulf
 
Top