Nekromanti Tärningsekonomi och dramasystem

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Var lite fundersam på huruvida jag skulle placera den här tråden under Rollspelsmakande, men konstaterade att min fråga snarare handlar om existerande system och hur folk använder dem, snarare än min eller någon annan persons process att tillverka det nämnda systemet.

Så, Jag fick nyligen spela Griftehjärta till Svavelvinter, och det var fantastiskt kul. Jag har aldrig sett Svavelvinters Ödestärnings ekonomi så välfungerande.

Så, sedan vi började spela såhär har jag funderat på hur tärningsekonomin som dramasystem kan fungera i olika spel. Jag började skissa på en samling regler baserat på "The Dirty Dungeon" och svavelvinters system med ödestärningar, och så länge spelarna har rätt attityd käns det här som någonting som skulle bli riktigt coolt.

Så, Har ni arbetat med en tärningsekonomi som dramasystem och hur tyckte ni att det fungerade? Vad, om något, skulle ni ändrat? Vilka alternativ till en tärningsekonomi (Som den i svavelvinter) tycker ni är bäst?

Tack för svar.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Kan man få en snabbgenomgång av tärningsekonomin i Svavelvinter? För de av oss som faktiskt inte har spelet eller har läst det.

Cog.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Alla slag är motsatta. Om det inte finns någon motståndare, eller om motståndaren inte är viktig nog att ha spelvärden, så är motståndsslaget lika med Doom-pölen.
  • Doom-pölen börjar normalt på 2T6, men man kan kicka igång den högre om man vill.
  • Spelledaren kan ta tärningar ur Doom-pölen för att boosta slag för motståndare som har värden, på samma sätt som spelarna kan boosta slag med Plot Points.
  • Spelledaren kan ta tärningar ur Doom-pölen för att aktivera förmågor som skulle ha kostat Plot Points om det var en rollperson.
  • Spelledaren får fler tärningar till Doom-pölen om spelarna slår ettor. I Heroic lägger spelledaren till en T6, i Drama tar spelledaren tärningen som slog en etta.
  • Om spelledaren slår ettor kan spelarna ta bort tärningar ur Doom-pölen (i Drama-varianten).
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
  • Att följa ditt öde (ett mål som du själv har bestämt)
  • Att drabbas av din förbannelse (en svaghet som du själv har valt)
  • Att utföra ett stordåd (något storartat som inte är direkt kopplad till din karaktär).
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Har byggt en annan variant som vi nu lirar med.

Alla spelare har 9 mynt. (för de symboliserar resurser, var av de inte kallas poäng.)

När de används måste man ge dem till en annan spelare vid bordet. Det finns alltså ingen bank som de går in och ut ur.
Tanken är att sätta igång förhandling mellan spelare. Om du gör detta för mig får du 3 mynt. De symboliserar pengar.
Så 9 mynt per spelare symboliserar hela världs ekonomin.
Funkar väldigt bra men går givetvis bara att använda om du lirar ledarlöst.
 
Top