Nekromanti Tärningar?

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Hejsan.

Som ni kanske vet har jag beställt Spelarens Bok samt Spelledarens Guide, vilka kommer finnas i min ägo den 26 maj. Men eftersom jag inte beställde någon box eller paket eller dylikt blev det att tärningar inte följde med.

Jag har letat runt lite i diverse affärer (10 stycken idag tror jag) och lyckades till slut hitta en affär som sålde tärningar. Så jag köpte på mig en hög:

4st t6 - 1-6 :t6:
2st t8 - 1-8 :t8:
2st t12 - 1-12 :t12:
2 st t20 - 1-20 :t20:
2 st t10 - 00-90 :t100:
(Vet inte om det är så man betecknar tärningarna, men wtf, ni förstår nog..)

Iallafall, vilka tärningar är det som används i EON III, och hur mnga av varje. Räcker dessa, eller behöver jag köpa till fler?
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Jag har spelat Eon ganska länge nu, och vi har 16 t6:or (spelarna har 8, jag har 8 :gremtongue:), 2 t10:r (jag har en, spelarna har en) och 2 t100:r (jag har en, spelarna en)

Men vi har väldigt många, dels för vi alla älskar tärningar och dels för det fanns tillgängligt. Det räcker egentligen med några t6:or och t10:r.

Hoppas mitt svar är läsligt.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Iallafall, vilka tärningar är det som används i EON III, och hur mnga av varje. Räcker dessa, eller behöver jag köpa till fler?
t8, t12 och t20 används aldrig (även om de kanske kan vara behändiga vid någon abråvinsh-regel skapad i farten). Det är istället t10 och framförallt t6 som gäller för hela slanten. t10 har du så att det räcker, men du behöver definitivt fler t6:or. Fem är ett praktiskt minimum, men om spelarna skall ha egna tärningar behöver du nog in alles tio stycken. I och för sig är de lättast att få tag i - jag lär la inte vara den enda rollspelare i min ungdom som plundrade sällskapspel som fia med knuff och monopol.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
I eon är det ända som behövs ett lämpligt par t6or. räkna med att varje spelare plus spelledare bör ha 5-8 st t6 or och spelledaren behöver en eller helst 2 t10:or det räcker helt för eon.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad du behöver i tärningsväg är en hel skock med t6.or, för det kan rassla iväg med MÅNGA t6:or..
Sedan så behöver du 2 t10:or för att kolla på var du träffar & vilka extraskador som det blir.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag skulle säga, att vilket rollspel vi än talar om, så behöver du egentligen inte mer än typ 4:a tärningar av varje (oftast bara 1-2 T20), utom vid T6-system då det kan vara bra att ha kring ett tiotal T6. Till Neotech behöver man ju ett rejält gäng, också till Viking. Jag spelar dock inte Eon, halkade bara förbi... Är det samma system där som i Neotech hörni - för varje extra handling eller svårighetsgrad lägger man till 1T6 extra till de 3T6 standard för handlingsslag och slår med?
I så fall rekommenderar jag som sagt minst ett tiotal T6.... Eller fler i väldigt särskilda nödfall.

Dock är tärningar lite utav en kul samlingsgrej för en del spelledare. Jag har ett gäng tärningar varibland jag har mina favoriter. Jag tror aldrig jag kommer sluta att köpa tärningar bortemellan. Man kan aldrig få för många anser jag, gillar tärningar, de är en kul grej. Så finns det ju häftiga specialtärningar också av alla sorter - i häftiga material och sådant. Det är alltid kul.

P. S. Snygga tärningar hör du! D. S.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag brukar känna behovet av en fullkomlig shitload med t6:or när jag spelleder Eon. Dels går alla slag snabbare om spelarna har egna tärningar, och så bra som deras rollpersoner är nu behövs det ofta sju-åtta tärningar per skalle där, plus då att jag behöver åtminstone ett dussin själv - det förekommer att folk gör Ob9t6 i skada till exempel, och som Ob-systemet är behövs betydligt mer än nio tärningar för ett sådant slag. På spelbordet när vi spelar brukar vi ha en burk med 36 t6:or, plus sex metall-t6:or och åtta t6:or ur Eon-boxen. Det behövs.

- Ymir, känner behov
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Där tar jag genast för givet att det är klassiskt Neo Game prägel på det hela, men T6 handlingsslag och OBslag för skada och annat.
Ja, eftersom ni tycks var sådana som låter spelarna slå själva, ja då behöver de ju kring ett tiotal T6 per skalle, plus att SL behöver det samma.

Dock verkar det som herrn som skapat tråden inte kör så, så då behöver han inte mer än kring ett tiotal T6 + till en början. Eftersom de ändå är lämpligast att slå en person eller en handling i taget.
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
vi har 4 stycken t10or (två stycken 1-10 och två stycken 0-10 som bara är jämna tiotal). kanske heter 2 t10or och två t100?
Nåväl så tycker jag de tär minimum för oss. vill ha fler. jag som spelledare har två och spelarna övriga två, men det gör att det kan dra ut speltiden. fungerar ju med fäärre men inget jag skulle uppskatta.

t6or... oj ja där behövs det massor. vi hade typ 100 ett tag, då jvar jag nöjd. nu har vi säkert bara 30, det måste köpas fler. I ärlighetensnamn är 100 kanske en överdrift, men minst ett tiotal (sådär 20...) tycker jag behövs för att spelet inte ska sega ner.
tärningar borde dock gå att hitta röätt billigt på nätet *tro*

får man frå¨ga vart du bor?
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Haha, nej. Jag spelar faktiskt inte alls än. Inte ens fått böckerna, men känner för vissa förberedelser innan vi kör igång. Bra att ha tärningarna färdiga så jag kan ha dem till hands när jag läser regler och så. Vet nämligen inte vad ob-slag och dylikt är än, och det är alltid lättare att förstå när man har material (tärningar) till hands.

Någon som kan förklara det där med OB förresten?
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Hm.. En av de jag ska spela med har en påse t6-or.. kan ju be honom ta med den.

Jag bor ca 8 mil norr om gbg, på en ö vid namn Orust (som ingen hört talas om typ.. Sveriges tredje största, och möjligen tråkigaste, ö).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
"Någon som kan förklara det där med OB förresten?"

Vid vissa tärningsslag står "Ob" angivet innan tärningskombinationen (Ob3T6, till exempel). Det innebär att du, varje gång du slår en sexa, tar bort den tärningen och slår två nya i stället. Även dessa kan föröka sig på samma vis, och så vidare. På det viset kan man rent teoretiskt slå hur högt som helst.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
"Vid vissa tärningsslag står "Ob" angivet innan tärningskombinationen (Ob3T6, till exempel). Det innebär att du, varje gång du slår en sexa, tar bort den tärningen och slår två nya i stället. Även dessa kan föröka sig på samma vis, och så vidare. På det viset kan man rent teoretiskt slå hur högt som helst. "

Så.. Ob3t6 betyder alltså att man, till att börja med, slår tre t6, får man en :t6b-6: tar man bort den och slår två nya, får man en :t6b-6: där också tar man bort den och lägger in ytterligare två osv?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Ja. Slag utan sexor är bra i vissa fall (som när man slår för färdigheter -- lågt betyder att man lyckas) och dåliga i andra fall (som när man slår skada på motståndaren -- ju mer desto bättre).
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
kanske heter 2 t10or och två t100?
Har för mig at de 1-10-numrerade heter t10, de 0-90-numrerade t90 och en t100 är att man slår båda samtidigt. Fast vi brukar kalla 0-90 för t100 också ibland.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Mig veterligen så kallas alla tiosidiga tärningar för T10, även de som är numrerade 00-90. (Om man vill kalla de sistnämda något speciellt så kan man alltid kalla dem tiotals-T10 eller nåt.) En T100 blir det först när två T10 slås i kombination för att få resulatatet 1-100.

/Anders
 
Top