Nekromanti Täppas återtar platsen som min idol...

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag måste erkänna att jag inte har full koll på den här affären, men när jag diskuterade frågan med min far så lät det ungefär så här:

"Tja, han har ju iofs rätt i sak..."
"...fast det är ju en skillnad på psykosomatiskt och påhittat"
"Frågar du mig så är Täppas ute på mycket hal is"
"Mmm, true."

Sen var det färdigdiskuterat för vår del. Vi gillar båda Täppas i övrigt, dock.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
krank said:
Rymdebengt i all ära, men ibland blixtrar det tydligen till på annat håll också.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=871876&rss=2356

Jag önskar bara att jag visste om ett sätt att höra hela det programmet. Sedan undrar jag om kvinnan som gjort anmälan fattar det ironiska...
Vad är det som är roligt? Annat än att han säger det på radio, något som elöverkänsliga antagligen inte är storkonsumenter av?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
chrull said:
Vad är det som är roligt? Annat än att han säger det på radio, något som elöverkänsliga antagligen inte är storkonsumenter av?
Inte så mycket roligt som korrekt. Det var mest kvinnan som var rolig, eftersom hon ju i och med sin anmälan liksom bekräftade Täppas' uttalande.


Annars är det jätte-jätteroligt att det där förbundet för "elkänsliga" har en hemsida, men det är ju lite beside the point...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Annars är det jätte-jätteroligt att det där förbundet för "elkänsliga" har en hemsida, men det är ju lite beside the point..."

Guld! Minns en Kronblomserien som jag läste som ung där det på en anslagstavla i bakgrunden satt en lapp med texten "Gruppresan för folkskygga inställd pga att ingen har anmält sig". Det tyckte jag var apkul då, och jag ser en svag svag parallell. Svag.


Storuggla, det borde vara så med deras hemsida iaf
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Annars tror jag att de elöverkänsliga har byggt en jättestor ångdriven analog dator i en övergiven försvarsanläggning utanför Säffle som de använder för att surfa på nätet med. Eftersom skärmen består av små olikfärgade emaljplattor som vrids på kopparsnurror är den ett par meter stor. (Eller, när jag tänker efter måste man ju bara åt en upplösning på säg 1024 i bredd, och en punkt lär ju kunna vara typ en millimeter, så det blir ju bara en meter. Först tänkte jag mig något i femmetersklassen.)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
krank said:
chrull said:
Vad är det som är roligt? Annat än att han säger det på radio, något som elöverkänsliga antagligen inte är storkonsumenter av?
Inte så mycket roligt som korrekt. Det var mest kvinnan som var rolig, eftersom hon ju i och med sin anmälan liksom bekräftade Täppas' uttalande.


Annars är det jätte-jätteroligt att det där förbundet för "elkänsliga" har en hemsida, men det är ju lite beside the point...
Så han är din hjälte för att han hotar folk med en störning? Vad är skillnaden på El-överkänsliga och andra med psykiska egenheter?

Att de har en hemsida är skitkul däremot :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
chrull said:
Så han är din hjälte för att han hotar folk med en störning? Vad är skillnaden på El-överkänsliga och andra med psykiska egenheter?
Så länge de betraktas som folk med psykiska egenheter... ingen.

I min bransch finns en hel del sk "elöverkänsliga", och istället för att de drar ner i arbetstid och går till psykolog så ställs telefonen in i ett separat rum och ingen får ha på datorn när de är i rummet. Med andra ord, deras psykiska egenhet betraktas och reageras på som om den vore "på riktigt". Jag är riktigt, hjärtligt less på att ett psykiskt handikapp på somliga arbetsplatser betraktas som om det vore ett fysiskt. Och då var det ganska skönt för mig att nån som Täppas påpekar att mycket riktigt, det är bara blajj.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
krank said:
chrull said:
Så han är din hjälte för att han hotar folk med en störning? Vad är skillnaden på El-överkänsliga och andra med psykiska egenheter?
Så länge de betraktas som folk med psykiska egenheter... ingen.

I min bransch finns en hel del sk "elöverkänsliga", och istället för att de drar ner i arbetstid och går till psykolog så ställs telefonen in i ett separat rum och ingen får ha på datorn när de är i rummet. Med andra ord, deras psykiska egenhet betraktas och reageras på som om den vore "på riktigt". Jag är riktigt, hjärtligt less på att ett psykiskt handikapp på somliga arbetsplatser betraktas som om det vore ett fysiskt. Och då var det ganska skönt för mig att nån som Täppas påpekar att mycket riktigt, det är bara blajj.
Hur skiljer det sig från saker som schizofreni, paranoia, depression och andra psykiska egenheter då?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
chrull said:
Hur skiljer det sig från saker som schizofreni, paranoia, depression och andra psykiska egenheter då?
Som sagt, det skiljer sig som så att vi inte erkänner deras psykiska handikapp som fysiska. Dvs om en paranoid person tror att det ligger en KGB-agent under sängen så tittar vi inte under sängen. Fattar du?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lite som när ett av argumenten från SL för det kortvariga mobilförbudet i tunnelbanan var "tänk på de el-allergiska". Öh, du sitter och åker längs en FET "kabel" starkström, omgiven av stora elmotorer som säkerligen genererar rejäla elektriska fält... och du oroar dig för elen i en mobil...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Precis, andra egenheter, eller vad man nu ska kalla dem, försöker man ju trots allt behandla för vad de är... Inte dela ut foliehattar...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
chrull said:
Hur skiljer det sig från saker som schizofreni, paranoia, depression och andra psykiska egenheter då?

När någon är deprimerad så utgår vi inte från att orsaken faktiskt ligger i världen. Vi går inte med på att världen faktiskt är kass och att deras liv suger.

När någon är paranoid sätter vi inte in några resurser på att bekämpa vilka det nu är som "är emot" vederbörande.

När någon är schitzofren går vi inte med på dennes vanföreställningar och hallisar och rättar vår vardag efter dennes skeva verklighetsuppfattning.



Kort sagt, vi betraktar deras psykiska egenheter som psykiska egenheter; och behandlar dem därefter - genom att försöka finnas där som medmänniskor, måhända. Och försöka få personen till psykolog eller psykoterapeut, och kanske också hjälpa personen till någon farmakologisk lösning om det är det enda som hjälper.

Så borde vi också behandla elöverkänsliga.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När någon är deprimerad så utgår vi inte från att orsaken faktiskt ligger i världen. Vi går inte med på att världen faktiskt är kass och att deras liv suger.
Så är det.. om man liter av sjukdomstillståndet depression handlar det inte om att man är ledsen för nåt hemskt som hänt, utan att det faktiskt är en sjukdom.
 
Top