Nekromanti Tänkte göra en kampanj [HJÄLP!]

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Jag har på senare tid efter långt och mycket funderande kommit fram till att jag ska ta upp mitt Eonspelande (jag har inte spelat Eon sedan jag gick på högstadiet dvs... 5 år sen). Först tänkte jag höra med er om det är några böcker jag måste skaffa, jag har Eon 1 + Mundana, krigarens väg, alver och mystik och magi. Det enda bland det jag sett kommit ut som verkar intressant är Religioner och eventuellt Eon 2. Är det något som man behöver? Jag är inte så värst intresserad av mer än ytliga beskrivningar av länder och folkslag då jag helst vill skapa dem som jag vill, tillexempel kommer jag nog inte använda mig av Alverna i deras nuvarande form. Förutom möjligtvis språket som jag gillar. Så nödvändiga inköp för en lyckad Eonkampanj enligt er?

Kampanjen ska vara hyffsat klassisk fantasy, en resa och något stort och farligt som hotar. Men jag inte vill ha det klassiska "ondskan i öster" utan snarare ett stort krig som hotar att bryta tack vare något världsligt eller så. Finns det några bra sådana konflikter nu som skulle kunna vara ett rejält hot för Mundanas säkerhet? Jag är lite sugen på att göra något med magikraterna i Thalamur kanske och låta rollpersonerna hamna på något vis i något som magikraterna håller på att koka ihop samt deras konflikt med Consaber. Finns det något om det utgivet? Eller någon som har förslag på något lämpligare man skulle kunna göra en lätt episk konflikt av?

Eh. Ja nu blev det här inlägget säkert lite rörigt och ofukuserat men alla förslag och idéer mottages tacksamt.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Handen på levern.
Alla moduler är riktigt bra förutom Vandöda & Nekromanti, Spelarens Handbok och möjligen Legender & Hemligheter. (L&H hur som helst inte den spelstilen som du efterlyser).
Monster & Varelser håller generellt sätt en tämligen låg kvalité, förutom det korta trollkapitlet som lyfter upp hela modulen till en acceptabel nivå :gremsmile:

Annars kan jag varmt rekommendera Geografica Mundana. Men eftersom du redan har gamla Mundana så är det kanske inte värt det, även fast Geografica är nästan dubbelt så tjock och mycket bättre än gamla Mundana.
Annars är både Dvärgar och Tiraker välskrivna, framförallt Tiraker är mycket välskriven.
Religionsboken är ok. Den är inte överdrivet upphetsande, och den enda religionen som är beskriven någorlunda tillfredställande är Daakkyrkan. Men religionsboken är en bra grund att stå på som man kan bygga ganska mycket material ifrån.

Nu vet jag att du inte vill köpa någon landsmodul, men jag vill ändå slänga in en rekommendation för Consaber. Modulen är mycket välskriven och landet är mycket genomtänkt. Dessutom så verkar alltid Thalamur och Consaber i växelverkan, så om du ska föra behandla ett krig med Consaber så är boken att rekommendera.


Ja, nu gjorde jag det igen. Rekommenderade folk att köpa precis alla böcker även fast det inte var planen :gremcrazy:


Annars är det enda tipset jag kan ge att ha kampanjens röda tråd och - framförallt (detta är ganska viktigt) - ha ett tänkbart slut i huvudet när ni startar kampanjen. Sen ska du inte vara rädd för att gå ifrån det skrivna materialet, fast det låter inte som du kommer ha något problem på den punkten :gremsmile:


/Naug, tycker om Eon och kampanjer
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Hjälp kommer här.

Inköpstips:
Som jag ser det finns det bara en RIKTIGT bra anledning att köpa Eon 2-boken - den är ny och fräsch. Det står visserligen en hel del bra saker i den och den har uppiffade tabeller och sådant. Men ingentign NYTT egentligen.

Det har kommit flera moduler sedan sist och en del förtjänar att tittas djupare i. Men om man som du redan har Mystik och Magi samt Krigarens väg så är det inget avgörande nödvändigt som behövs. Riddaren och Vapenmästaren (som kommer 22/8) innehåller så vitt jag vet samma saker som Krigarens Väg, med undantag för några bättre bilder och lite djupare förklaringar. Själv kommer jag att köpa dessa så fort jag får råd, men jag tror egentligen inte att det står så mycket nytt i dem.

Jag skulle dock rekommendera att du kollar in boken Consaber. Den är VÄLDIGT ingående på den delen av världen och kommer med en snygg karta. Även om du vill köra en egen kampanj så kan du nog få en hel del inspiration från denna modul.

Men en grej som du definetivt bör kolla in är Legender och Hemligheter. För min egen del blev Eon som ett helt nytt spel med denna DJUPA bakgrund. Försök att hålla den exklusivt som spelledarmaterial dock, många saker vore synd att avslöja i förväg för spelarna. Hett tips.

Så i sammanfattning:
MÅSTE KÖPA: Ingenting

REKOMMENDERAS: Eon 2 och Consaber

COOLT BAKGRUNDSMATERIAL: Legender och Hemligheter


/Duddmannen
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Vad innehåller Geografica Mundana som inte Mundana gör? Tar den upp fler länder eller bara mer om de som står beskrivna i Mundana? (Något måste det ju vara om den är dubbel så tjock?). Är det ny och omskriven information?

Vandöda och Nekromanti vad innehåller den förutom det mest uppenbara (typ, resa skelett). Är det nekromanti mer a la DoD-91 eller... eller. Ja nått mer lågmält?

Och sen så är Eon II något att ha? Vad finns i den som inte finns i Eon I?

tackar för svar.

:gremlaugh:
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Skillnaderna mellan I och II

står att utläsa på neogames hemsida (närmare bestämt www.neogames.se/eon2.htm )

Vad det gäller Nekromantien så är den inte så "lågmäld" som var att förvänta. Ett av problemen med V&N är att man effektmässigt får ut mer än vad det kostar (i jämförelse med magin i övrigt), förutom att bara resa liken ur myllan så kan de även ges förmågor och dessa kan innehålla betydligt mer juice än vad systemet i övrigt tillåter. Är man beredd på att lägga pengar på något man är villig att göra om så varför inte, men annars...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Hjälp kommer här.


MÅSTE KÖPA: Ingenting

REKOMMENDERAS: Eon 2 och Consaber

COOLT BAKGRUNDSMATERIAL: Legender och Hemligheter


Jag tycker nog att Religioner boken är en bra investering. Jag anser att religion har ordentligt stor inverkan på de samhällen som de tillber. I de flesta fantasy världar finns det babiljoner gudar, men det sägs att de har troende, men jag tycker väldigt sällan det märks. Delvis för att jag tycker att det verkar som de flesta gudar i sådana sammanhang inte känns så genomtänkta.

/Honken
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Re: Skillnaderna mellan I och II

Jaha okej. Ja jag vill nog inte ha några jättebiffiga supernekromantiker om det är det det leder till. Hoppar nog den. Eon II verkade ju dock som något lite halvvettigt att skaffa. Men den har ju utgått ur Neogames sortiment, ska jag köpa den någon annanstans eller rota reda på den begagnat? Eller borde jag vänta på Eon III? Är det något sådant på G?
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Re: Hjälp kommer här.

Lyckas religionsboken med att förmdedla den här påverkan på ett bra sätt då? Eller är det bara en mekanisk uppradning av lite cermonier och några gudar med vag statistik om hur många som dyrkar dem?
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Eon III e på G...

Och dessutom suger EonII så akta dig för den...
Mystik&Magi samt Krigarens Väg är de enda intressanta modulerna om du tänker göra din egen kampanjvärld...

Världsmodulerna är jag lite kluven till, de är välskrivna, med den sortens fakta man vill ha, men så enormt oinspirerande, Mundana är Eons 100kg´s ryggsäck i en snöstorm i Arvidsjaur
Dessutom kan du i princip använda Consaber som en historiebok i storbrittaniens historia... :gremgrin: eftersom det e ganska så ripoff därifrån... Men den e rätt nice iaf.

Jag gillar Vandöda och Nekromanti, och tycker att det är bland det bästa som producerats Eon... Den följer iofs. den k(l)assiska "Doomtrooper-Boosterpack modellen" (alltså, vill man presentera något nytt/häftigt/inspirerande så blir det automatiskt tio gångermäktigare än det som var häftigt innan, fast som du vet är ju stridskonsterna ett annat bra exempel på detta, och jg tycker inte att Nekromantin kommer upp i riktigt den nivån....)

Övriga Eon moduler är lika kul som petting med en steril getabock (Det finns bra material i Dvärgar, men den gör dem även ännu mer fysiologiskt överlägsna vilket var helt onödigt).
Äventyren är de riktiga lågvatten märkena och Mundana är bara en massa oinspirerande siffror och fakta om länderna i bästa mellanstadie-geografiboks-stil...
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Mundana kontra Geografica Mundana

Vad innehåller Geografica Mundana som inte Mundana gör? Tar den upp fler länder eller bara mer om de som står beskrivna i Mundana? (Något måste det ju vara om den är dubbel så tjock?). Är det ny och omskriven information?
Kom just på att jag borde göra en lista på Neos webbplats med vad som skiljer Mundana fån Geografica Mundana, likt den mellan Eon I och Eon II. Här kommer en i all hast iaf:

1. GM är inte ordnat efter regioner (Asharina, Rhung-Alari osv.), utan efter länder. Ordningen blir ungefär densamma ändå, men antalet kapitel (och därmed introtexter) skiljer sig åt markant, 27 i GM mot 11 i Mundana.

2. Vissa delar ur Mundana har flyttats till andra supplement än GM. Kamorkapitlet är flyttat till kommande Barbarer & människofolk, alv-, dvärg-, tirak- och misslekapitlena är flyttade till respektive rasbok (misslemodulen har ej ännu kommit). Om jag får som jag vill så kommer raserna sammanfattas likt Mundanamodellen även i kommande Eon III. Stjärnkartan, väder & vind samt kalendern (alla i Mundanas appendix) finns att skåda i Eon II deluxe (och om jag får som jag vill även i Atlasboxen och Eon III). Aspekternas influx finns numera i Mystik & magi. Människorasbildsidan kommer troligtvis i Barbarer & människofolk.

3. De delar som återstår har utökats i GM. Jargiska kejsardömet fyller 11 i Mundana jämfört med 14 i GM, Soldarn har utökats från 4 till 10 sidor, Drunok från 2 till 6 osv.

4. Nya länder beskrivs i GM, nämligen Forion, Ebhron och Stora Arkipelagen (tidigare känt som Övärlden alternativt Oriton/Lohemo). Med detta följer ytterligare en karta med storleken 3*A4 (givetvis finns den gamla kartan med sammat storlek kvar i GM).

5. GM inleds med 8 sidor om hela världen (även länder väster om Forion som skall beskrivas mer utförligt i Atlasboxen), dessa kapitel bär namnen Geografi och Historia.

6. Slutligen kan sägas att illustrationerna är helt utbytta, även omslagsbilden, GM bär en härligt mörkblå färg och innehåller 160 sidor mot Mundanas 112.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Hjälp kommer här.

Religioner är i mina ögon oinspirerande religioner som är alltför lika våra riktiga religioner, beskrivna på extremt naturvetar-aktigt vis som gör mig ledsen... Och då anar du inte vad Ceremonierna gör... De är ungefär lika använbara som fet havande grissugga när du är vegetarian och inte har råd med foder...
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Re: Hjälp kommer här.

Alltså cermonier behöver väl inte vara användbara utan bara passande för sina religioner. Men om religionerna beskrivs som du säger kanske jag skulle strunta i den boken och komma på huvuddragen själv och improvisera där det behövs.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Eons största problem...

Är just att "allt" beskrivs regelmässigt och saknar all tillstymmelse till stämning...

Allt är Ob3t6 Ob2t6... Ljusblixt skjuter ut ifrån magikern. Offret får jätteont (Ob4T6)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mundana kontra Geografica Mundana

2. Vissa delar ur Mundana har flyttats till andra supplement än GM. Kamorkapitlet är flyttat till kommande Barbarer & människofolk, alv-, dvärg-, tirak- och misslekapitlena är flyttade till respektive rasbok (misslemodulen har ej ännu kommit). Om jag får som jag vill så kommer raserna sammanfattas likt Mundanamodellen även i kommande Eon III. Stjärnkartan, väder & vind samt kalendern (alla i Mundanas appendix) finns att skåda i Eon II deluxe (och om jag får som jag vill även i Atlasboxen och Eon III). Aspekternas influx finns numera i Mystik & magi. Människorasbildsidan kommer troligtvis i Barbarer & människofolk.
Och just det, och vissa billigare rippofs i matväg, är skälet till att jag anser Geografica Mundana vara en sämre modul än Mundana. Genom att ta bort all fakta om allt som inte är erkända nationsbildningar har man gjort Eon mycket mindre tillgängligt för nya spelare. Introduktioner till alver, dvärgar, tiraker och misslor, kraggbarbarer, rauner, Kamor, Sunari, Mithera, datum, stjärnhimlen och alla möjliga andra relevanta företeelser och folk har helt utelämnats, och som Eon-nybörjare måste man nu alltså köpa en stor mängd moduler för att få ett komplett Mundana. Förr räckte det i princip med just 'Mundana'. Nu kan jag inte få en introduktion till raser och sådant heller, om jag vill bygga ut detaljerna själv - nej, jag måste köpa en hel modul om dem. För oss Eon-veteraner som varit med sedan urtiden spelar det kanske föga roll, vi kan ju världen och köper ändå alla moduler, men för spelare som inte vill köpa så många moduler och nyblivna spelare har Eon blivit långt mindre tillgängligt. Och visst brukar jag inte vara den mest nybörjarvänliga varelsen på planeten, men att försämra dessas möjligheter att ta till sig Eon ter sig enbart som en väldigt dålig idé i mina ögon.

Och därför är 'Geografica Mundana' sämre än sin föregångare. Om det uttalade syftet nu var att sammanfatta Mundana; mycket sämre.

Dessutom gillade jag påpekandet om att dvärgarna förmodligen hade kunnat utplåna alverna om de bara gick in för det. Liksom, titta på deras resurser...det hade de faktiskt :)

- Ymir, forumkonserv
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eon III e på G...

Övriga Eon moduler är lika kul som petting med en steril getabock (Det finns bra material i Dvärgar, men den gör dem även ännu mer fysiologiskt överlägsna vilket var helt onödigt).
Äventyren är de riktiga lågvatten märkena och Mundana är bara en massa oinspirerande siffror och fakta om länderna i bästa mellanstadie-geografiboks-stil...
Det här forumet är dedikerat till Eon. Du kanske skulle försöka ge konstruktiv istället för att konstant bara gnälla och slänga ur dig okvädningsord, månne?

- Ymir, ger ett anständigt förslag.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Eon III

Ja, visst är den på gång, men det finns en del grejer som kanske ska komma ut innan dess (Atlasbox, skräckrollspelet Phobia, resten kan du kolla på releaseplanen. Så det kommer ta sin tid, smart som CJS är så har han inte spikat releasedatum för Eon III ännu.

Eon III kommer inte ut än på ett tag, så jar rekommenderar att du köper Eon II deluxe (finns på www.hobbyspel.com - klicka på legend spelbutik, Eon II deluxe är för övrigt utgången produkt). Då får du lite extramaterial, samt den härliga känslan av att få hålla en hårdinbunden Eonbok. Priset är överkomligt, 295:- plus porto.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Mundana kontra Geografica Mundana

Just detta problem tänkte jag kunde åtgärdas i Eon III. Sammanslagning av grundbok+Spelarens handbok samt övrigt matnyttigt skulle väl vara bra?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mundana kontra Geografica Mundana

Jopp, frånset att stora bitar av Spelarens handbok är så självklara att jag som nybörjare skulle känna mig kränkt av dem. (Typ upplysningen om hur man ska hantera sina spelmöten. Det är väl för tusan upp till var och en?). Annars låter det som en bra idé. Problemet är väl att den kulturgeografiska informationen lär bli bristfällig. Att ha skrivit Geografica Mundana med mina klagomål i åtanke vore så mycket klokare.

...och det ursäktar ju inte det faktum att Geografica Mundana är rätt undermålig som världsintroduktion. I mitt tycke, då.

- Ymir, lite gnällig, han med
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Skillnaderna mellan I och II

Jag rekommenderar att du håller dig till Eon I om du har krigarens väg. Eon II är en stor förbättring, men det är vad Eon I borde ha varit, och det är egentligen bara detaljer som skiljer. Om du redan har tillgång till det smidigare skadesystemet (som finns i Krigarens väg) finns det inget i Eon II som är så pass viktigt att du bör betala för det. Om du inte gör köpet bara för att du älskar Eon, vill ha allt och vill stödja Neogames, då. Det gjorde ju jag.

- Ymir, rekommenderar inköp av någon bra modul istället
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Eon III e på G...

Tja, men konstruktiva kritik bör ju vara ganska klar vid det här laget...

*Beskriv världen på ett mindre torrt och statistiskt vis...

*Styr upp Ceremonierna som både är oanvändbara och genomtrista...

*Gör magisystemet en aning mer stabilt (Alltså fler effekter till de flesta aspekterna, inte nödvändigvis göra alla aspekter "jämnmäktiga", men som det är nu finns det aspekter som har 2,3,4 effekter och det gör dem ganska oattraktiva när transformera finns)

*Sluta publicera nytt material i nytryckningar av gamla moduler...

Det är möjligt att detta inte är konstruktiv kritik...
 
Top