Nekromanti Tänkte bara berätta

Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Haha :gremsmile: Jaja, om du vill kan du hjälpa till och speltesta över internet....

Sen var det egentligen så att när jag började skriva så kom jag på det här med nuffrorna, och tyckte det blev så bra att jag berättade det här.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
När vi ändå är inne på ämnet

Så kan jag väl berätta att jag för närvarande har c:a 100 sidor av mitt lilla projekt skrivet...men då innehåller det allt mellan fakta, korta noveller och diverse special regler...

Det kommer hela tiden nya saker och allt gammalt ombearbetas c:a en månad efter att det skrivits. Har haft funderingar på att samla allt i ett document och lägga upp det någon dag, men har inte idats göra dedet ännu...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Måste fantasy alltid vara lika med alver?

Perhaps not, men om man inte tar med dem får man kallt räkna med att folk säger "Ett helt okej spel, men det är ju inte riktig fantasy".

--
Åke
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Måste fantasy alltid vara lika med alver?

Okej, men då tycker jag synd om dem som inte ser ett fantasyspel som riktig fantasy om det inte finns med alver och dvärgar.
Det måste ju finnas lite nyskapande idéer också, alla kan inte följa i Tolkiens fotspår.
Alla fanatiker som kräver alver och dvärgar för att "godkänna" ett fantasyrollspel kommer att bli gruvligt besvikna på Andor, men då får de väl bli det.
Det bara känns trist när folk tar med alver och dvärgar "av gammal vana", bara för att dessa raser mer eller mindre ska finnas med i ett fantasyspel. Det finns ju inga riktlinjer för vad fantasy ska och inte ska innehålla.
Som tur är.

/Skuggvarg - gillar nya idéer
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Re: Måste fantasy alltid vara lika med alver?

Bland annat därför som jag inte har med halvlängdsmän...

Annars håller jag på med en standard fantasyvärld...ganska standard i alla fall...Jag har i alla fall alver och dvärgar...tillsvidare, kan hända att de faller bort...har en ras som kan ersätta alver ganska lätt...och dvärgar behövs egentligen inte överhuvudtaget eftersom de mest är utfyllnad...och mina orcher är ändå "fula" människor så de kan också försvinna...drakar är mest ivägen, så de behövs inte heller...jättar gör ingen nytta så jag vet inte varför de är med...

Hmmm...egentligen räcker det med människor, nerber, karialer och varulvar...
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Måste fantasy alltid vara lika med alver? [NT]

Nej då, det måste det inte. Faktum är, dessa alver är rätt olika från vanliga.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Måste fantasy alltid vara lika med alver?

Perhaps not, men om man inte tar med dem får man kallt räkna med att folk säger "Ett helt okej spel, men det är ju inte riktig fantasy".
Och första inofficiella supplementet någon publicerar på internet är alver eftersom de inte kan tänka sig att man utelämnat dem av en anledning...

Annars tycker jag att Donaldsons Covenant-böcker är ett bra exempel på att det går att göra fantasy utan alver och dvärgar.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Måste fantasy alltid vara lika med alver?

Jo u, dvärgar klarar jag mej utan.
Dessutom kan man kanske säga så här, det är inte alver, det är vad människorna kallar dom. Gråalver är nästan trådsmala, avlånga ansikten, mjölkvita ögon utan iris och pupiler, svart fett hår, och troligen inte ens spetsiga öron.

Sen har jag nåra till raser:
Gnomer: Korta, fyrkantiga, hårlösa, dock rätt kvicka jävlar. Ofta skickliga uppfinnare, men också rätt bastanta krigare.
Troll: Långa, gängliga, hängiga, udda frisyrer i ett udda samhälle.
Blåtroll: Inta alls blå, utan en annan stam av troll, som lever på sina skepp. Tänk havslevande zigenare....
Jättar: Tre meter långa, hoptryckta ansikten, mycket hår, ett par rejäla horn. Inte spelbara dock.

Igen så är det vad människorna kallar dom.
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Re: Måste fantasy alltid vara lika med alver?

Själv håller jag t o m människor utanför fantasy så mycket det går. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Måste fantasy alltid vara lika med alver?

"Perhaps not, men om man inte tar med dem får man kallt räkna med att folk säger "Ett helt okej spel, men det är ju inte riktig fantasy"."

Den där skriver jag under till hundra procent på. Du vill inte veta hur mycket skumma mejl jag har fått på grund av Västmark och Skymningshem.

Ett brev som klagade på Västmark måste jag dock nämna särskilt på grund av dess ambitionsnivå: det innehöll nämligen ett system för att sätta in olika raser i spelet, raserna Alv, Dvärg och Orch, plus en "mer utförlig vapenlista" som var direkt snodd från Krigarens Handbok till DoD (inklusive de skeva vapenvikterna). Säga vad man vill, men ambition hade grabben. :gremwink:
 
Top