Nekromanti tänk om...

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Tänk om Target Games skulle släppa en ny version av Drakar o Demoner. Hur skulle världen se ut? Hur mycket skulle reglerna skilja sig? Skulle ankorna finnas kvar?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Först och främst måste vi inse att detta är en hypotetisk tråd. Risken att det skulle komma ett nytt Drakar och Demoner är ganska liten.

Men OM det skulle komma ett nytt DoD, vad tror jag då om det?

Reglerna tror jag inte skulle skilja sig särskilt mycket från de senaste versionerna (dvs DoD '91 och Chronopia), men det skulle vara en helt ny värld, som denna gång skulle vara med i själva grundreglerna. Sannolikheten att de skulle göra ett nytt "Chronopia" (världen alltså) är väl minimal, då någon måste uppmärksammat den massiva kritiken från en stor drös med spelare.

Och nej, jag tror (och hoppas) att ankorna inte skulle vara kvar...

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
vad är det jag ser? /images/icons/shocked.gif

"Och nej, jag tror (och hoppas) att ankorna inte skulle vara kvar"

Ankorna är ju skittuffa! /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan


Tomorrow is a good day to die!
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Förutom det faktum att alla alltid tänker på Kalle Anka så..."
jo det är väl kanske sant. Men man får väl spela en sjöbuse med lapp för ögat och en sabel vid sidan. Sen efter ett tag sedan gliringarna från de andra spelarna lagt sig skall det nog inte vara några problem.
Svartankorna är riktigt tuffa. De utgör ett komiskt inslag som kan berika en kampanj.

/Sir Foilan

And Heaven Eternally Burns....
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Svartankorna är riktigt tuffa. De utgör ett komiskt inslag...

Uhm, de är tuffa samtidigt som de är ett komiskt inslag?

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Uhm, de är tuffa samtidigt som de är ett komiskt inslag?"

Du har fattat helt rätt. De är stentuffa, men de utgör samtidigt ett komiskt inslag. Med tuff behöver inte menas att man är en stor brutal krigare med femtielva i styrka och viftar på ett 2-H svärd. Den anka jag tänker på var en svartanka som jag spelade för ett tag sen som var grov i mun och skicklig på sin sabel. Men han var oxå liten och patetisk vissa gånger. Han hade inte mycket till styrka men var stursk som få.
Många komiska inslag kan fås då andra personer ser ner på honom och ger honom glåpord eller bara beställer in extra mkt grillad anka.

/Sir Foilan

And Heaven Eternally Burns....
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
<em>Och nej, jag tror (och hoppas) att ankorna inte skulle vara kvar...</em>

Bara så att du vet det så har det inte funnits några ankor i de senaste upplagorna...

/Gollum - som har en mamma som tjatar om Bingo-lotter

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...inte funnits några ankor i de senaste upplagorna...

Uhm, ankan fanns fortfarande i DoD '91. Efter det har det väl ändå bara kommit en ny upplaga? Dessutom har jag för mig att man kunde vara anka i Drakar och Demoner datorspelet.

/Azagthoth
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Dessutom har jag för mig att man kunde vara anka i Drakar och Demoner datorspelet."

Som för övrigt suger fett!

/Sir Foilan - väntar med tillförsikt på Eon, datorspelet

And Heaven Eternally Burns....
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
<I>Tänk om Target Games skulle släppa en ny version av Drakar o Demoner. Hur skulle världen se ut? Hur mycket skulle reglerna skilja sig? Skulle ankorna finnas kvar?</I>

Skulle man göra en ny version tror jag faktiskt att man skulle göra något liknande Chronopia, men som även lockar gamla "inbitna" DoD-spelare. Vad jag har hört så har många unga nya rollspelare köpt Chronopia (som så ofta varit med DoD) och det verkar ha sålt bättre än vad man trott. Att det däremot inte sålde tillräckligt är sedan en helt annan sak. Men som sagt, man skulle samtidigt som man hade en "häftig" värld också lägga det på ett annat djup också (eller åtminstone försöka).

Ankor tror jag inte skulle finnas med, dels för att DoD ofta blev ganska uttjatat när det kom flera nya raser och monster och yrken i varje ny modul.
Vad gäller regler så skulle det förmodligen inte skilja sig så enormt mycket från de två senaste versionerna. Möjligen skulle man göra olika saker mer realistiskt med tanke på att det är det de flesta rollspelare nu för tiden tycks vilja ha (men dock inte alla).
Man kan ju hoppas.

/Erik, som stångas med en Cola-burk /images/icons/wink.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Reglerna skulle nog inte genomgå någon större förändring (tyvärr) och världen skulle antagligen bli liknande Chronopias. Fast mer välarbetad i form av detaljer - kanske dra ner det storslagna en aning smula. Men eftersom Chronopia sålde hyffsat bra så är jag tämligen säker på att det skulle luta åt det hållet.

Ankor? tja, troligen inte. Det känns som de började avveckla det mer allt eftersom. Fast personligen så tycker jag dessa varelser onekligen kunde tillföra något. Till skillnad från många andra så hade vi aldrig den riktiga fördommen mot dem.



- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 
G

Guest

Guest
jupp.. och om inte annat.. så har ett gäng hungriga spelare alltid något att säga till ankan.. *lök, annas och rostad...*
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag hoppas att inte reglerna ändras för mycket.
jag hoppas att ankorna definitivt finns kvar. Det är ju nästan lika coola som dvärgarna !! Skulle jag inte ha fastnat för dvärgar så skulle jag definitivt spelat anka !!
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"jag hoppas att ankorna definitivt finns kvar. Det är ju nästan lika coola som dvärgarna"

Jag tycker att vi kan sammanfatta denna diskussion med att säga att ankor ä tuffa! /images/icons/cool.gif

/Sir Foilan - som tycker att ställen som "den grillade ankan" kan bjuda på roliga rollspelsstunder

And Heaven Eternally Burns....
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Visst, jag borde ha skrivit "den senaste upplagan" istället... *skäms*
Pc-spelet är ju baserat på -91an, så det är därför Kalle Anka-klonen finns med...

/Gollum - "Dö din mörke best!"

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Det som jag tror mest stör folk är de teckningar där ankorna illustreras a la Kalle Anka och då drar de slutsatsen att de är oseriösa.
Personligen så tror jag att ankorna enkelt kan användas på ett bra sätt och göra en kampanj intressantare. Det bör nämnas att en ur min spelgrupp spelade en ankriddare (inspirerad av en illustration från Torshem, tror jag det var) och det var en lyckad roll. Samma spelare hade också en svart piratanka som hette Borgus - Skräcken som sedermera blev kallad "Borgus - Casanovan". Båda gågerna så ar de använts med ett gott resultat, så jag ser inte problemet med rasen i sig :)


- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tja, personligen gillar jag inte ankorna, för mycket Disney helt enkelt.

Per
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Det är nog att ankorna liknar kalle anka som gör att de är opopulära. Ingen klagar ju på katmän,råttmän och andra "djurmännniskor".

Per
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"alltid bära med sig ett halv kilo salt för att hälla i överlevande motståndares sår efter strider..."

Däri ligger problemet. Har man assosiationer till Disney så blir det helt fel. Det blir det Kalle-pannkaka av allt. Som Sleepwalk tidaigare nämde så kan ankor vara ett givande inslag. Bara man håller det på en hyfsat seriös nivå.

/Sir Foilan - Svartankor är helt enkel jävligt grymma /images/icons/cool.gif

And Heaven Eternally Burns....
 
Top