Nekromanti Tänk om rollspel vore mer accepterat...

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tänk om rollspel vore mer accepterat. Tänk om folk visste mer om det. Det skulle vara roligare, eftersom marknaden antagligen skulle vara större och fler skulle spela. Men det som vore skönast vore att man slapp stämpeln.

"Rollspel - töntigt! Rollspel - Lek! Lajv - Leka krig i skogen...
Skaffa en nödvändig hobby - Du är lite flickaktig och vill leka och så va? - Växter du aldrig upp? - Leker ni nu igen?" etc.
- Detta är sådant jag ofta får höra. Inte minst av min far, "Leker ni nu igen?" Jag vet att han på ett sätt skojar, men samtidigt så vet jag vad han tycker om det, han tycker det är barnligt och idiotiskt...

Jag har försökt tvinga med farsan som spelare flera gånger, hahaha, men han vägrar. Det är synd, det vore skoj att ha med sin far på rollspel. Han kanske skulle ändra uppfattning, eller så skulle han sucka ständigt och skratta ut en eller något.

Morsan tycker det är kul att vi håller på och brukar pröjsa mycket tärningar och sånt åt mig. Farsan skrattar, men brukar faktiskt tycka det är kul att hjälpa till med visa begrepp och fakta då jag får problem med något äventyr jag skriver. Brorsan trackar mig och brukar dramatiskt slå upp dörren då vi spelar, skrika "Ta-damm!" och låtsas dra ett svärd, och sedan skrattandes gå därifrån. Jag bryr mig inte på ett sätt, men det är tröttsamt att vi rollspelare alltid stämplas som nördar, töntar, dumskallar, barnrumpor etc. Fast samtidigt vet jag att rollspelare faktiskt, speciellt spelledare, är oftast mycket mer bildade än andra för det krävs mycket fakta etc. för att skriva saker till rollspel och sådant.


Nå, nogpratat om mig och min familj, det jag vill säga är, vore det inte skönt om vi slapp vår stämpel någon gång? Plus att stämpeln om att rollspelare och lajvare ofta blir psycho-mördare och sådant kan också vara ganska tungt, speciellt när sådant är med på nyheterna och allt blåses upp. Inte för att någon jag känner brytt sig om sådant, men det finns säkert många föräldrar och sådant som stoppat sina små-kids från rollspel och lajv pga. detta...

Vet inte egentligen vad denna tråd handlar om, inte heller varför jag skrev den. Men jag ville nog ha ur mig detta... :gremsmile:

- Fan vad ballt att ha en hel släckt med rollspelare. Vad mycket olika rollspel etc. man skulle kunna greja med då. :gremgrin:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Äsch, jag tycker det är roligt att rollspelare anses vara nördar. Det ger en extra krydda. Dessutom blir vår sammanhållning starkare. Eller nåt. :gremwink:

-Hjalle, roas av fördomsfulla fjortisar.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Det är ju bara att påvisa vilka andra områden som rollspel faktiskt används (dock förutom sex, kanske man inte skall säga till farsan =).

Militär och Polis, Räddningstjänst... alla de använder ju iscensättningar och rollspelande hela tiden.
De flesta företagarkurser använder rollspel för att få igång samarbete och tjafs =)
Säljutbildningar bara sprudlar rollspel =)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"Säljutbildningar bara sprudlar rollspel =)"
"Du är en höftskynkt barbar som ska sälja dammsugare till den här galna vampyren.. Här är era rollformulär.."

/Han som tydligt kan se det scenariot framför sig
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Nja, min bekantskapskrets har en helt annan syn på det hela. När vi spelade hemma hos en av mina spelare frågade hans morsa om hon fick vara med. Självfallet fick hon det och det var skittrevligt.

/ZaiToh - vill också ha nördstämpel... *snyft*
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
När vi spelade hemma hos en av mina spelare frågade hans morsa om hon fick vara med. Självfallet fick hon det och det var skittrevligt.
Fan vad ägigt. :gremlaugh:

Jag har lirat med syrran en gång men... uhm... ja. Det gick lite som det gick. Hon tänkte för logiskt så det blev konstigt. :gremwink:
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Min familj och alla jag känner(utom en enda person(men han är ändå dum i huvvet(det är inte ett dubbel w)(tacka min lillsyrra för stavningen))) har accepterat att jag spelar rollspel och att jag är en nörd... :gremlaugh:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det var trist att du har sådana erfarenheter. Själv har jag (bortsett från i enstaka amerikanska humorprogram) aldrig stött på den attityden IRL. Ibland har jag varit lite självmedveten, men alltid helt i onödan. De reaktioner jag stött på har pendlat mellan nyfikenhet, igenkännande och något som är misstänkt lik beundran. Mina föräldrar och mina syskon har alla spelat rollspel (i varierande grad).

Däremot vore det skönt om det vore lite mer känt vad skillnaden mellan rollspel (teater), rollspel (lajv), rollspel (bordsrollspel), rollspel (datorspel med differentierade rollpersoner) och rollspel (pedagogisk metod) är. Det blir nästan alltid ett behov av långa förklaringar där dessa skillnader benas ut, liksom skillnaden mellan bordsrollspel och figurstridsspel.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Ja förfan... om jag ändå fick sälja på det sättet. Nä telefon skall de ha mig baki. *skall nog sluta komma på jobbet i höftskynke*
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Äh, det kan vara angenämt att känna sig en smula avvikande ibland. Det är samma logik som gett upphov till ett helt drös med subkulturer.

När man passerar en viss ålder kan man dessutom med fördel avfärda alla människor som uppvisar förakt av något slag mot ens hobby som varandes inskränkta idioter, som man ändå inte hade fått ut något av umgänge med.

Själv har jag aldrig haft något problem med rollspel från min familj, eftersom min far tillhörde den unga rollspelshobbyn under tidigt åttiotal.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
För det första vill jag påstå att det kan positivt att vara barnslig. Så länge man kan vara allvarlig när det behövs är det bar en fördel att ha barnasinnet kvar. (Man lär så länge man leker).

Jag har spelat rollspel i drygt 20 år och jag vill påstå att det är den enskilda sak, möjligen bortsett från mina föräldrar som format mig mest till den jag är i dag, och på det hela taget är jag ganska nöjd med mig själv.

Däremot undrar jag ofta vad "vanliga människor" får ut av sina liv. Jag spenderar en stor del av min fritid med att fantisera hitta på äventyr och spelvärldar och har mycket svårt att tänka mig ett liv utan att göra det. Jag förstår mig inte på dem som går in så totalt i sin vuxenroll för vuxenrollens skull, det finns många sådana. Frågan är om det inte är de som egentligen spelar det mest tragiska och självdestruktiva rollspelet av alla.

Jag har barnasinnet kvar och kan utan problem leva mig in i mina barns fantasilekar något som både de och jag har stor glädje av och något som nog delvis är rollspelandets förtjänst. Jag lyckades aldrig få mina föräldrar att spela rollspel men jag spelar däremot med mina egna barn och min frus sladdsyskon.

Visst vore det trevligt om fler spelade rollspel men för egen del nöjer jag mig med att vara glad över att jag är en av dem som gör det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
dessutom är det ju helt ok att vara nerd till och med i populärkulturen nuförtiden... typ Seth Cohen eller Willow...
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Trådflytt [ANT]

Tråden hör inte hemma på OT-forumet. På rollspelsforumet går det utmärkt att diskutera rollspel, därav namnet :gremtongue:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, det vore ju absolut mer trevligt aom det kunde bli lite mer acepterat ja.. Så man t. ex slipper få höra de mest knepiga artiklar & sådant i tidningar p.g.a mer eller mindre konstiga vinklingar...

Dock så har väll just faktsitk blivit bemött med ett visst intresse iaf. har slupit undan de flesta sarkasmer & andra dyliga ting.. De har antagligen bara frågat vad det är för något & sedan ryckt på axlarna.. Eller så har de nästan varit sugna på att teste, men inte så mycket mer.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, men ur min egen synvinkel känner jag inte alls igen mig. Man kan ju vända på steken och fråga sig vad vuxna nördar annars ska syssla med? Rollspel är i alla någonting kreativt (eller har potentialen att vara det i a f), medan många andra nördiga intressen mest går ut på att konsumera en massa prylar. (Rollspelen går i a f att använda till att spela, begrunda och omarbeta efter egna behov.)

Vad gäller din far, så skulle du kanske påpeka för honom att de spel (eller "leksaker") som ni spelar är skapade av vuxna rollspelare. Så är det faktiskt! Man kan faktiskt räkna med att det rollspel man spelar är skapat av nördar som började spela rollspel i yngre tonåren, och som själva spelar spelet ifråga. (Fråga bara folket bakom RiotMinds, Neogames eller Järnringen.)

Om din far tror att man per någon automatik växer ifrån nörderi, så kommer han att bli väldigt beskviken. Det handlar bara om att människor har olika intressen, och vissa råkar ha nördiga intressen. Det behöver inte vara roligt att ens egna ungar råkar vara sådana individer, men det är bara att bita ihop och acceptera att det är så. Det är trots allt inget fel med att vara nörd.

Alltså: Jag tycker inte att du ska lägga alltför stor vikt vid vad andra i din närhet tycker. Tänk istället på att du har en hobby som du kommer att kunna syssla med så länge du tycker att det känns roligt.

I övrigt vill jag tacka för en öppenhjärtligt och intressant postning. :gremsmile:

/Baldyr, vuxen nörd
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
De övergivnas armé

Håller nog med dig, man känner en speciell kamratskap och gemenskap med de flesta rollspelare. [Flummar] Dessa egenskaper kommer att passa utmärkt när våran Fhürer (som tydligen ska likna en viss "Professor Grym") beodrar att alla rollspelare ska utföra order 35.5 (paragraf 5)

Då skall alla sanna rollspelare offra sig och kämpa för allas bästa. :gremcool: [/Flummar]
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Äsch.. problemet är väl som med allt annat: folk har en massa fördomar de inte orkar kolla upp.

Är din fars åsikt _egentligen_ värd att ta notis om, då han förmodlingen inte ens vet vad rollspel är?
Nope, stå på dig.

Ni får väl använda brorsan som rekvisita i nästa tortyrscen som spelas upp, så får han lite inblick i vad det handlar om också. :gremsmile:

- Zire
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
helt rätt. folk borde iallafall veta mer om rollspel. då skulle dom automatiskt acceptera det mer. varje gång någon får reda på att jag (och mina rollspel´skompisar) rollspelar så frågar dom. "vad då? står ni i en gymnastiksal och spelar teater" dom verkar inte inse att det finns avancerade regler.

en av mina kompisar fick inte gå till live rollspel för att hans föräldrar hade hört att någon blivit ihjälslagen med latexsvärd (vet inte hur det stavas).

någon töntstämpel borde inte finnas. se bara på alla som spelar rollspel på dator. både ensamma och online. rollspel är mycket lika. skillnaden är att det inte finns grafik, och att man måste lära sig reglerna själv. men begränsningarna finns inte där. man kan göra allt som fysiken tillåter. om man bara berättar hur civilicerat det är och vilka fördelar det har så blir det lättare att acceptera det.

det gick ett program för inte alltför länge sen. där så visade dom ett live rollspel i norge. det var vinter och deltagarna var i huvudsak 7-9 år gamla (förutom arrangerarna). det var kul för dom förespråkade att rollspel INTE påverkade barnen att bli mördare. dom berättade att vissa föräldrar ogillade att det var våld inblandat. det förstår man, men det var ju under kontrollerade former. bättre än att skolans värstinggäng går runt med pinnar och slår folk på riktigt.

själv så har jag inte fått någon stämpel. dom som fått en förklaring på vad rollspel är har inte hafft några problem. och det är förståss pga att jag inte säger något till vem som helst.

"skjut ner allt du ser spel" är mycket mer barnsligare än rollspel som är mer intelektuellt med sina regler, äventyr, variation och problemlösningar, är min åsikt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tänk om rollspel vore mer... [Till ALLA]

Ja, folk har ingen insikt i att det krävs en massa jobb etc. och att det finns en massa regler som spelar in - att det faktiskt är seriöst samtidigt som det är en kul hobby. Jag brukar kalla rollspel för vuxen - eller avancerad tonårslek.

Inte gå på lajv för en massa psykrykten - synd om killen. Det är tur dock, att mina föräldrar har aldrig ens kommit på tanken att få mig att sluta eller något sådant - de har alltid stöttat mig med det jag hållit på med... Dock kan farsan aldrig sluta med sina skämt och tycka som han tycker om "lekandet" fast han ändå stöttar mig. Men han är så, han gillar att skoja och narras på sådan nivå. :gremgrin:

Och till någon som snackade om att förklara... Jo, jag har förklarat för farsan om rollspelsförlag och sådant. Men han skrockar bara och säger, "Vuxet folk? Ja, endel är inte kloka..." Han är trångsynt men samtidigt inte - det är helt enkelt mest på skoj, men ibland blir skojet tjatigt - det är det som är grejen.

Trodde faktiskt att farsan skulle säga något pinsamt då han skjutsade hem en 30-årig polare då vi var på lajv, vilken var fullt uppklädd och sminkad som nekromantiker... Men det gjorde han inte, han var som vanligt. Kanske vågade han inte, var kanske rädd för att bli förvandlad till en zombie eller något?! HAHAHA :gremwink: :gremtongue:

Nå, självklart står jag på mig, jag tänker inte sluta eller direkt ta åt mig av något från folk som inte vet något. Skulle någon där emot kunna lägga fram äkta fakta och argument i en sak så man ju slagen... Men det kan ingen i rollspel - ofta sätter jag dock folk på plats gällande rollspel eftersom jag kan min sak... Men tråden handlade i stort sett om att bara påpeka att det vore bättre om folk vore mer insatta - vilket innebär, fler spelare, större marknad... och färre klagomål och pikar. :gremgrin:
 
Top