Nekromanti Tänk er...

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Att ni fick i uppdrag att spela en animerad gubbe på 36*36 pixlar.
Att denna pixelgubbe bodde i en framtidsstad ungefär som den beskriven i Berlin 2092.
Att det är en välarbetad värld och ett genomtänkt system med ett lagom mått stilig grafik. (läs: snäppet snyggare än det i tyskland omåttligt populära Tibia ).

Din karaktär byggs upp som i ett "vanligt" pappersrollspel med diverse färdigheter och attribut.
Världen är obegränsad. Det är ett mmorpg.

Vad skulle du vilja kunna göra?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
...

slå ihjäl någonting och ta allt de äger?

...

Gifta mig

...

bygga ett eget hus att dekorera

...

starta en guild som sen bygger en egen stad som sen tröttnar på att jaga monster och enbart satsar på att sälja så mycket öl i sitt värdshus som möjligt.

...

Tillverka saker man har användning för. saker som faktiskt är bättre än det mesta man tar från saker man dödar.

...

åka runt på en svävande motorcykel.

...

Kan ni fixa det eller ska jag fortsätta med SWG?

Förövrigt så verkar inte det här vara ett rollspel utan snarare något för allmänna spelforumet. Flyttar det dit senare idag om ingen protesterar.

chrull
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
anledningen till att jag placerade den här var att jag inte är ute efter ett spel, jag är ute efter ett rollspel. digitaliserat. vad krävs av ett dator-rollspel för att det ska vara just ett rollspel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"vad krävs av ett dator-rollspel för att det ska vara just ett rollspel?"

Att det går att spela en roll i det. Och då menar vi inte enbart att ha några D&D-stats på sin gubbe.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
För att det inte ska bli som alla andra grafiska mud eller vad man nu ska kalla det så ska man uppmuntras att rollspela sin karaktär. Det ska inte handla om montersbashing och att förbättra sig hela tiden.

/Honken
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
svar till honken och krille: så långt har vi lyckats tänka :>

vad jag mer är ute efter är svar på frågan "Vad skulle du vilja kunna göra?".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"vad jag mer är ute efter är svar på frågan "Vad skulle du vilja kunna göra?"."

Allt som krävs för att kunna gestalta sin roll. Vilket faktiskt är ungefär... allt.

Jag skulle vilja kunna klä min rollperson hur som helst, och det ska kunna få genomslag i andra änden. Jag skulle vilja kunna se förvånad ut. Jag skulle vilja kunna dra mitt svärd, lägga mot någons strupe och säga "hörrupassarejjevlittnogaasså!" och den andre ska fatta att om han inte passar sig så kommer han drabbas av omedelbar amatörmässig trachiotomi. Jag vill kunna ta en öl. Jag vill kunna titta på månen eller soluppgången (något som förvånade mig stort i Earth&Beyond - soluppgången på Swooping Eagle Planet var enastående läcker!). Jag vill kunna dö snyggt, eller åtminstone halta ordentligt efter en schysst fajt.

Det är liksom enklare att definiera vad man inte ska kunna göra, och det är väl i princip det som naturlagar och ens spelvärden säger att man inte kan.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Allt som krävs för att kunna gestalta sin roll. Vilket faktiskt är ungefär... allt.

Jag kan bara nicka och hålla med. Spelade ett tag UO, men då det blir att göra samma grej hela tiden känns det inte så inspirerande. Då lägger jag hellre tiden på riktiga rollspel.

/Honken
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Men jag är fortfarande osäker på om det är rätt plats. Bara för att jag rollspelar när jag lirar SWG så betyder inte det att jag ska diskutera SWG här. det är först och främst ett datorspel och sådant ska diskuteras på det allmänna spelforumet.

chrull - väntar lite till med flytten
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
Först passar jag på att säga att jag verkligen skulle vilja se ett MMORPG som främjar rollspelandet mer. De spelen som finns nu handlar endast om att expa etc.

Och nu vill jag inte vara för pessimistisk, men är de inte lite tidigt att göra ett riktigt lyckat MMORPG med bra rollspels funktioner? Jag kan tänka mig senare, då man använder sig av virtual reality glasögon och kanske en väst till och med, då det faktiskt känns som du lever i den världen, att först då blir de möjligt att kunna rollspela i ett sådant typ av spel. Rollspela i ett MMORPG spel nu är svårt, om du skall säga något måste du skriva det, vilket kan ta väldigt lång tid, när du väl skrivit klart de du vill säga är de kanske inte ens aktuellt längre(har hänt mig ett flertal gånger)


Det är lite tankar jag har. Däremot tycker jag att det händer mycket från ett MMORPG spel till ett annat, utvecklingen inom dessa spelen och intresset för det verkar öka mycket.
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Ta en titt på The Prophets' Song, det är nämligen ett ganska intressant MMORPG, även om de flesta på det suger OERHÖRT svårt på rollspelsbiten (ingen världsbeskrivning och den fjantigaste monsterlistan jag sett... nästan) men ändå; det kanske kan vara bra som inspiration.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Ekonomi

Förutom det här med rollgestalltning som andra tagit upp tycker jag ekonomi är himla heftigt i mmorpg:s. Ultima Online gjorde en bra början med ett ekonomisystem. Sen började det bli ganska absurt när gafflar mm var bland det dyraste som fanns för att det var otroligt ovanligt. En himla massor utnyttjande av buggar eller saker som var på gränsen till det gjorde ochså systemet konstigt. Ju längre tiden gick tyckte jag att ekonomin blev mer konstig med handel av ovanliga föremål mm. och för mycket magiska föremål mm och magiska drycker som dracks som läsk ungefär.

Men när ekonomin funkar och beter sig på ett övertygande sätt så är det väldigt kul. Däremot kan det bli väldigt tråkigt att behöva att träna upp sina figurer från nästintill 0 för att göra något vettigt över huvud taget.

Varje figur skall vara värt något från början. I värsta fall är en nybörjare helt obetydlig för andra figuer i MMORGP:s.

Ofta brukar visserligen det vara ganska långtråkigt att bygga och samla saker i såna här spel. Försök att göra det mer intressant på något sätt. Kanske att man kan bygga större och mer komplicerade saker med lite personlighet.
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
1. slå ihjäl någonting och ta allt de äger?

2. gifta mig.

3. bygga ett eget hus att dekorera.

4. starta en guild som sen bygger en egen stad som sen tröttnar på att jaga monster och enbart satsar på att sälja så mycket öl i sitt värdshus som möjligt.

5. Tillverka saker man har användning för. saker som faktiskt är bättre än det mesta man tar från saker man dödar.

6. åka runt på en svävande motorcykel.

Kan ni fixa det eller ska jag fortsätta med SWG?
Hmmm i Ultima Online kan du göra följande: 1an, 2an, 3an, 4an (endast någon enstaka shard (server) kan man bygga sin egen stad och det brukar inte bli någe bra, men på www.imagine-nat.com har jag själv arbetat på ett värdshus och en som jag känner var ägaren på det), 5an (inte på alla shards), 6an går tyvärr inte... svävande motorcyklar passar inte riktigt in i medeltiden :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Men Ultima Online är föråldrat. Jag radade upp saker jag skulle vilja kunna göra. Och alla de sakerna går att göra i SWG...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
trådflytt

Inge har lyckats övertyga mig om varför det här skulle vara ett rollspel när inte UO, SWG, EQ och alla andra sådana spel inte är det. Därför flyttas tråden till dit den hör hemma.

chrull
 
Top