Nekromanti Systemtips: Icke-godtyckligt och snabbt

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Hej hallå.

Vi har lite svårt att enas kring system/spelstil i vår grupp.

Ett par killar vill ha ett regeltungt system där de får opta och pilla. Det har tidigare varit Dungeons & Dragons som varit mest uppskattat.
Några andra vill ha ett regellätt system som stödjer storyn. Solar System har vi haft mycket kul med där.

Problemet som de senare ser med Dungeons & Dragons är inte fokuset i reglerna, utan mera att det tar för mycket tid. Varje strid tar 45-60 minuter, och för att systemet ska funka (dailys, etc.) behöver man ha ett par strider per spelmöte. Det lämnar väldigt lite tid till story.

Ingen av oss har benhård koll på spelmarknaden där ute. Finns det ett system där regelkillarna får pilla mycket, men som ändå går fort? Det viktigaste för dem är, förutom optandet, att systemet känns rättvist, eller vad ni motsatsen till godtycklighet är.

Ni får jättegärna fråga om ni behöver mer information för att kunna ge goda råd i frågan.

Cheerio,
M.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag vet att detta inte är vad du efterfrågar, men då jag inte kommer på något spel som har så mycket kul regelpul som D&D har så frågar jag ändå.

Har ni testat med halveringshusregeln för D&D? Att halvera HP på allt och alla samt... lite annat?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Regelpilligt med storyfokus låter ju som skiten ni söker! Burning Wheel och Riddle of Steel är två fantastiskt fina spel. Kolla in dem!

Dock, låter som vad ni söker inte är ett spel utan helt enkelt en överenskommelse vilket fokus ni ska ha. Gör lite d&d 4 och låt storyfolket rycka upp sig och sluta vara så jvla bekväma och minmaxa järnet. Kör lite Burning Wheel och sätt efter minmaxkillarnas övertygelser med blåslampa och se till att de engagerar sig. Jag tror det är bäst, ett mål i taget med ert spelande, annars riskerar man att ingen får skoj. Det är i vart fall min erfarenhet,
 

from

Veteran
Joined
1 Feb 2010
Messages
41
Location
Umeå
Det du verkar efterfråga är ett "speligt" system som ändå går snabbt. Det utesluter, i min erfarenhet, särskilt mycket optande. Optande går (oftast) ut på att välja för- och nackdelar som påverkar olika delmoment av en relativt detaljerad stridsprocess. En detaljerad stridsprocess är svår att hantera snabbt.

Jag tycker att de 45-60 minuter du lyckats få ned DnD-strider till är rätt imponerande, givet att du följer reglerna till en nivå som optande spelare föredrar.

Så jag skulle rekommendera längre spelpass, färre strider (räcker kanske med en per pass?) och fortsätta som du redan kör i övrigt. Kanske titta på Pathfinder, som jag hört andra DnD-människor prata uppskattande om?

Alternativet är, förstås, ett mindre detaljerat stridssystem, där varje tärningsslag gör väldigt mycket mer - exempelvis avgör en hel "kraftmätning" direkt, låter spelaren hugga ned orcen. Nackdelarna är att det förstås är rätt oförlåtande mot spelare som på ett dåligt tärningsslag kan bli av med sina karaktärer, samt är inte alls lika "beskrivande" som att veta att man, enligt tabell E.12, träffade orcens högra pupill och gjorde tredubbel skada vilket blev *rull* 24, ät det!

Jag spelledar helst med få och "stora" slag. Det får dock mina spelare att vara väldigt tveksamma inför att ge sig in i strider, vilket jag uppskattar...och finner relativt realistiskt. Standard-fantasyns "gladvåld" känns svårt att motivera utifrån faktiska stridssituationer och hur de borde påverka inblandade karaktärer.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Jag håller på med ett system som heter QuestCore som är ett slags superhack på D20. Inspirerat av True20 och lite ideer från andra spel. Har feats (kallade focus) och enkla snabba stridsregler. Skickar gärna betatest till dig. Skicka PM om du är intresserad.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Är det inte för sådana som er som D&D Next skrivs? :gremsmile:

Poppe said:
Regelpilligt med storyfokus låter ju som skiten ni söker! Burning Wheel och Riddle of Steel är två fantastiskt fina spel. Kolla in dem!

Dock, låter som vad ni söker inte är ett spel utan helt enkelt en överenskommelse vilket fokus ni ska ha. Gör lite d&d 4 och låt storyfolket rycka upp sig och sluta vara så jvla bekväma och minmaxa järnet. Kör lite Burning Wheel och sätt efter minmaxkillarnas övertygelser med blåslampa och se till att de engagerar sig. Jag tror det är bäst, ett mål i taget med ert spelande, annars riskerar man att ingen får skoj. Det är i vart fall min erfarenhet,
Jävlar vad sant, bra sagt.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Mattis said:
Det viktigaste för dem är, förutom optandet, att systemet känns rättvist, eller vad ni motsatsen till godtycklighet är.
Vad menar du med icke-godtyckligt?
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Hej Poppe,

Tack för ditt svar.

Självklart vore det bästa om vi kunde enas om en spelstil/fokus. Tyvärr har vi inte lyckats mötas. Storykillarna är turligt nog flexibla, och spelar hellre DnD än inte spelar rollspel alls. Men samtliga är eniga om att regelpillspel oftast tar för mycket tid.

Jag ska spana in Burning Wheel och Riddle Of Steel!

Mattis
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Hej From,

Du tolkar mig rätt. Ett speligt system som går fort är vad vi eftersöker.

Tyvärr kan man inte spela med bara en strid per spelmöte eftersom det förstör mycket av spelmekaniken. I 3.5 kan magiker kasta sina kraftigaste spells ett begränsat antal gånger per dag, i 4an är det ännu värre med dailys. Det finns helt enkelt ingen anledning för spelarna att inte blåsa av sina värsta kanoner direkt, eftersom de vet att det bara blir en strid under spelmötet.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Hej Ram,

Tanken har slagit oss att halvera HP, och det är lockande. Har du testat själv eller läst något från någon som gjort det? Hur gick det?
 

from

Veteran
Joined
1 Feb 2010
Messages
41
Location
Umeå
Mattis said:
Tyvärr kan man inte spela med bara en strid per spelmöte eftersom det förstör mycket av spelmekaniken. I 3.5 kan magiker kasta sina kraftigaste spells ett begränsat antal gånger per dag, i 4an är det ännu värre med dailys. Det finns helt enkelt ingen anledning för spelarna att inte blåsa av sina värsta kanoner direkt, eftersom de vet att det bara blir en strid under spelmötet.
Om det är den aspekten det hänger på, så går det ju att låta samma dag i spelet sträcka sig över flera spelmöten. Lite extra kneg att bokföra vad som använts och inte, men borde vara genomförbart, med en checklista eller så.

Ang. system så upprepar jag att om ni fixar strider start-slut på 45-60 minuter i DnD, så är ni så inkörda på det systemet att ni nog inte kommer att hitta något "speligt" system som går snabbare. Inte utan att spela in er på det också, alltså. Alla system som går snabbare, tar bort "speliga" detaljer och byter ut dem mot moment av "godtycklighet", i.e. subjektiva bedömningar från spelledare.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag hittade nyligen Mini Six, en bantad version av West End Games D6-system som användes i bland annat i det gamla Stjärnornas Krig.
http://antipaladingames.com/minisix.html

WEG's gamla originalböcker har aven släppts gratis:
http://www.sycarion.com/open-d6-pdfs
"D6 Legend (1999)" som finns här där, är en ännu snabbare variant som användes i spel som Xena & Hercules.

Ytterligare:
http://opend6.wikia.com/wiki/Open_D6_Resurrection_Wiki

Det är rtt litet system, som även innehåller en del spelighet, då det går att göra avvägningar genom att flytta mellan tärningspölar när man ska utföra handlingar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eventuellt FantasyCraft eller True20?
De är trevliga. True20 är enklare än 3.5 men har samma känsla. FantasyCraft är d20, men ger mer möjligheter till andra typer av berättelser. Och är enligt mig bättre än 3.5. Det är dock fortfarande lite pilligt. Mycket crunch om man vill (men skalbart).
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Dante, Vitulv etc. har gjort det med så vitt jag förstår lyckade resultat.

Jag har bara spelat några strider med det och det går helt klart fortare och är mer dödligt. Jag gillade inte att areaeffekter verkade döda lite för mycket småknytt men i övrigt var det över lag väl fungerande tycker jag.
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
from said:
Mattis said:
Tyvärr kan man inte spela med bara en strid per spelmöte eftersom det förstör mycket av spelmekaniken. I 3.5 kan magiker kasta sina kraftigaste spells ett begränsat antal gånger per dag, i 4an är det ännu värre med dailys. Det finns helt enkelt ingen anledning för spelarna att inte blåsa av sina värsta kanoner direkt, eftersom de vet att det bara blir en strid under spelmötet.
Om det är den aspekten det hänger på, så går det ju att låta samma dag i spelet sträcka sig över flera spelmöten. Lite extra kneg att bokföra vad som använts och inte, men borde vara genomförbart, med en checklista eller så.
Det är så vi gör när vi spelar D&D 4E, och det funkar utmärkt för oss.

(Våra spelpass är oftast inte mer än 3h effektiv tid och vi hinner sällan klämma in mer än en strid, men då är vi alla taktiker som gärna tänker lite extra, plus att ett par av spelarna lite för ofta sölar lite för mycket.)

Ett annat alternativ är att köra hårdare strider. Om en normal strid är +4 så är det helt okej att blåsa alla sina dailies på den enda striden den dagen eftersom det behövs för att man ska överleva.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mattis said:
Hej Ram,

Tanken har slagit oss att halvera HP, och det är lockande. Har du testat själv eller läst något från någon som gjort det? Hur gick det?
Vi kör med "halverade hp".
Vi har gjort så att:
- vi halverat monsternas hp.
- vi dubblerat skadan monsterna gör.
På så sätt behöver spelarna inte göra några ändringar på sina character sheets (vilket kan vara lite krångligt).

Resultatet blir att striderna går dubbelt så snabbt.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Hej Anth,

Tack för svar.

Det låter onekligen attraktivt. Märker du av några sidoeffekter i det här? Någon obalans som uppstår? Blir systemet dödligare eller bara snabbare?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag vet inte om det har tillräckligt med options, men Apocalypse World har i alla fall "shoppinglistor" med förmågor och framtida advancements, avsaknad av godtycke i sina moves (slår du ett visst värde händer det som står, inget snack om saken) och ett rätt lätt regelsystem.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mattis said:
Hej Anth,

Tack för svar.

Det låter onekligen attraktivt. Märker du av några sidoeffekter i det här? Någon obalans som uppstår? Blir systemet dödligare eller bara snabbare?
Jo, det är oundvikligt att det blir lite dödligare ju snabbare det går.

Enligt Oldtimer ska det göra spelet lite obalanserat eftersom bonus på skada blir viktigare än bonus på slag - men det är inget vi märker av.
 
Top