Nekromanti Systemlöst

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Frågan gäller hur ett scenario helst ska vara utformat för att det ska gå att modifiera till så många olika system (eller inget) som möjligt. Jag tänker mig i första hand inom samma genre (tex. nutid, sci-fi eller fantasy). Vilka kriterier måste scenariot uppfylla? Vad bör/bör inte finnas med? Vad är enkelt som spelledare att modda och vad försvårar? Vilka typer av scenarion är lättare/svårare att modda och varför?
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Så här ska man inte göra.

Det ultimata är en drös text, inga värden, inga åldrar, inga platser, inga någonting. Som en fabel för en film, ungefär.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fabel_%28narratologi%29

"En ung man, med en speciell "gåva", måste ge sig ut på en lång resa för att bekämpa ondskan. På vägen får han hjälp av ett flertal olika personer, men möter också många faror och motgångar."

Så. Då har vi Sagan om Ringen, Matrix, Sagan om Belgarion...

... problemet med det här är väl att det inte går att bygga så mycket på det. Det är för lite, helt enkelt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Re: Så här ska man inte göra.

... problemet med det här är väl att det inte går att bygga så mycket på det. Det är för lite, helt enkelt.
Mjae, jag håller inte riktigt med... Själv brukar jag begagna mig av "de 26 dramatiska situationerna" av Georges Polti. Riktigt praktiskt - man hittar på en miljö, slår upp några slumpvist utvalda fabler, blandar och ger - så har vi grunden till ett äventyr. En handfull SLP:er också, så blir det bra. Praktiskt om man inte vill skapa rälsade äventyr.

Själv älskar jag liknande "uppslag", och avskyr de överarbetade äventyr som brukar finnas i handel och på internet. De brukar vara totalt oanvändbara just pga att de är för inflexibla.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Re: Du syftade troligtvis på...

Du menade väl 36 Dramatic Situations
Bah, skrev fel.

Har påbörjat en artikelserie på omegaproject.se där varje artikel behandlar en Dramatisk Situation, och ger några äventyrsuppslag etc. Jag har boken "the thirty-six dramatic situations" hemma, den rekommenderas varmt.
 
Top