Nekromanti Systemlös konspiration!!

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Norrköpings- och Tranåsfilurer kan ju gärna hoppa över att läsa denna tråd, om ni misstänker att ni vill spela nutidskonspiration. Börnmo (Wuher) och dennes lakejer kan ju även hålla sig borta. Tack.

Utmaning: Fyll på kampanjenöversikten med massa gottiga detaljer!

Första utkastet/brainstormingen på en kampanjöversikt. Vi kan väl tagga den med 'konspiration', 'mystik', 'utredning', 'övernaturligt'. Inspiration är Arkiv X, Spooks, Twin Peaks, Supernatural, Hoodoo Blues RPG, Conspiracy X, Witchcraft RPG, mm. Jag har inget specifikt system eller setting i åtanke, möjligen då Active Exploits. Observera att detta bara är fullständigt lösa idéer, jag brukar försöka bygga upp någon typ av sådan struktur innan jag faktiskt börja skriva på kampanjen. Miljön är nutid i någon storstad i USA. Tanken är att kampanjen skall vara hyfsat långsam och detaljrik, med mycket handouts och andra förberedelser. Även om den innehåller några få "scriptade" sekvenser (RP:s kidnappning bl.a) är det tänkt att vara mycket öppet - fisktank/sandbox-upplägg där RP får ta saker precis i den ordning som finns. Även om jag presenterar någon form av kronologisk struktur nedan så ska det nog finnas goda möjligheter att frångå den. Med andra ord ett tufft uppdrag att skriva - mycket information, men såpass öppet att mycket inte behöver användas.
Jag kommer nog sikta in mig på ca 15h speltid per del, så får ni kanske en bild av scopet. Det finns knappt inga konkreta detaljer till varje del, utan bara en tanke om hur de skulle kunna se ut.

Del 1
Syfte: Introducera spelarna till spelet via en klassisk mordutredning som nystar några få trådar till en konspiration. När denna del väl är avklarad finns en bra grund för att försätta rollpersonerna i en.. "prekär" situation.
Handling i korthet: Utredning för FBI eller motsvarande. En fellow FBI-agent har tagit sitt liv, men fallet måste utredas av RP. Det visar sig att agenten blivit mördad, och rollpersonerna får skala lager på lager av information för att finna motivet bakom mordet. Slutligen kan man sätta dit dem som verkar ligga bakom det hela, men slutet lämnar en del lösa trådar och en obehaglig känsla...

Del 2
Syfte: Kasta omkull rollpersonernas existens, och ge dem personligt motiv till att rota vidare i konspirationen. Här bör nog en viss insikt om övernaturliga aspekter introduceras.
Handling i korthet: Rollpersonerna skickas till en liten håla för att utreda en anlagd brand i en statlig byggnad (lämpligtvis som "straff" för eventuella övertramp de gjort under del 1). Efter att utredning påbörjats blir rollpersonerna kidnappade av X, vilket de själva inte kommer att förstå till en början - de vaknar upp i en gränd 14 dagar senare. De har inget minne av vad som hänt dem under denna period. De finner även en mördad person på platsen för uppvaknandet, och allt tyder på att en av RP har gjort det. Har rollpersonerna dödat mannen? Var har de varit de senaste två veckorna? Rollpersonerna får börja backtracka vad som egentligen har hänt, och finner att deras tillvaro skakats rejält. Rollpersonerna är avskedade, liksom deras närmaste chef, som även är försvunnen. Familjemedlemmar vägrar prata med RP, och de är lämnade åt sitt eget öde. Efter mycket nystande pekar spåren mot någon företagskoncern, och mot New Orleans.

Del 3
Syfte: Här vill jag växla miljöer - från storstadsmetro till mer naturinspirerade men förfallna miljöer. Det övernaturliga kommer att vara ett stort fokus här, främst genom "magi" i form av hoodoo, mörka ritualer och offringar. Tänk er lite gammal Arkiv X "on the Bayou". Det är även här som RP bör inse vidden av motståndarnas makt och beslutsamhet - de är beredda att offra många liv för egen vinning. Dessutom upptäcks att rollpersonerna verkar besitta förmågor de tidigare inte gjort..
Handling i korthet: New Orleans är fortfarande i spillror efter Katarina-orkanen. Spåren av de som ligger bakom rollpersonernas situation pekar hit, och rollpersonerna gör otrevliga upptäckter - evakueringsplaner för orkaner var avsiktligt felplanerade, dammar som skulle hindra översvämningar blev sprängda. Någon utnyttjade helt enkelt naturkatastrofen till att ödelägga halva New Orleans, detta för att köpa bostäder, mark osv för att exploatera det till billigaste penning. Rollpersonernas fiender finns i de högre skikten, och det uppskattas inte att RP rotar där de inte ska. Inslag av söderns olika övernaturliga myter och legender, samt resor till avlägsna områden i bayon/träsken. Dessutom avslöjas succesivt att de verkar ha utvecklat svaga ESP-förmågor. Eventuellt kan de slå ut ett lager av konspirationen här, men det är givetvis bara en liten del. RP finner spår av att de under sin "försvunna period" har tillbringat ca 1 vecka i södra sibirien.

Del 4
Syfte: Det är här det mesta av plotten ska avslöjas, och konflikten eskalerar. När rollpersonerna tidigare råkat ut för mindre fysiska konflikter, kommer de här att behöva kämpa för sitt liv med mycket små resurser. Ytterligare bevis om motståndarnas kapacitet framhävs (vem fan har råd med en undervattensbas?) och dessutom avslöjas vad delar av vad som faktiskt hände RP under deras bortglömda tid.
Handling i korthet: Spåren leder till Ust-Ordinsk, en liten håla nära Bajkalsjön (Lake Baikal) i södra sibirien. Karg stäpp, mörka skogar och skum befolkning. Det pratas om mystiska inslag, och om farliga varelser som stryker i skogarna. Lokalbefolkningen är rädda och förtryckta, och stora kemföretag förgiftar sjön mer och mer. Här hårdnar motståndet till lite, och så fort motståndaren får veta att RP är och rotar här kommer en kommandostyrka skickas för att övervaka deras vistelse, och slutligen ta itu med dem en gång för alla.
RP kommer få goda möjligheter att faktiskt få ett övertag om fienden genom att exempelvis skugga inblandade personer som rör sig här. Det stora avslöjandet blir då det visar sig att fienden har en litet undervattenslaboratorium i Bajkalsjön, som anlagts för att bedriva moraliskt tvivelbar forskning i lugn och ro. Forskningen får gärna vara kopplad till sjön, och föroreningarna (genmanipulation, mutationer etc). Enda chansen till att få kunskap om vad som finns där nere på botten är att själva åka ner. Sjuka experiment genomförs, och övernaturliga varelse hålls fångna (genmanipulation/mutationer eller nåt). I laboratoriumet finns rapporter om Rollpersonerna, och att de injicerats (eller behandlats på något sätt) av något häftigt experimentiellt medel, men innan de kan få reda på för mycket aktiveras en förstörelsemekanism (whooo, lite väl mycket Bond kanske) - de måste fly innan labbet förstörs.
Innan de flyr finner de även ganska konkreta bevis på vilka som ligger bakom, och varför RP blivit inblandade (det bör givetvis finnas något syfte med att just dem är inblandade i pipsvängen) - kosan styr tillbaks till platsen för äventyrets början, den stora metropolen...

Del 5
Syfte: Konfrontation med de ansvariga, att med små medel lyckas få dem på fall.
Handling i korthet: Mjaa, kommer inte på något konkret just nu - det känns som att några detaljer tidigare i äventyret måste fastställas först..
 
Top