Systemkrav för datorspel

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Jag har inte spelat datorspel på många år och har ingen koll på hur man jämför systemkrav. Min son vill nu spela Fifa 22 och då är valet att antingen skaffa en konsol eller att uppgradera datorn som jag just nu skriver på.

Jag har Intel Pentium CPU G4600 3.60GHz, 3600MHz, 2 kärnor, 4 logiska processorer och 8 GB RAM. Räcker det att jag skaffar ett nytt grafikkort föra att uppfylla kraven nedan? Vilket grafikkort skulle ni då rekommendera? Det kan vara bra att runda av uppåt lite så datorn klarar även nästa års spel.

REKOMMENDERADE SYSTEMKRAV FIFA 22

  • OS: 64-bitars Windows 10
  • Processor (AMD): FX 8150 @3.6GHz eller likvärdig
  • Processor (Intel): Core i5-3550 @3.40GHz eller likvärdig
  • RAM: 8 GB
  • Grafikkort (AMD): Radeon R9 270x eller likvärdigt
  • Grafikkort (NVIDIA): GeForce GTX 670 eller likvärdigt
  • Internethastighet: Bredband
  • Hårddiskutrymme: 50 GB
 
Last edited:

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Din processor och den som rekommenderas är hyfsat lika i prestanda (den rekommenderade är aningen kraftfullare), så det borde bara vara att skaff ett grafikkort. Jag skulle se om det gick att hitta något begagnat gtx 970 eller så.

Men, oavsett kommer det inte vara något som håller för framtiden, utom för enklare spel. Men du kanske tänker specifikt på kommande FIFA-spel? Där är det svårt att sia då EA tappat licensen och ingen vet om/när ett nytt FIFA-spel kommer 😊
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Pentium det har väll för fan inte vart i bruk sen 90-talet .

Det du frågar är i princip motsvarande kan jag spela PS5 spel på ett ps1

Nej det går inte, skrota din gamla skitdator och köp en ny .
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Pentium det har väll för fan inte vart i bruk sen 90-talet .
Öh, Pentium har använts mer eller mindre kontinuerligt som varumärke av Intel sedan det introducerades. Numera är det namnet på deras instegs-processorer.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Pentium det har väll för fan inte vart i bruk sen 90-talet .

Det du frågar är i princip motsvarande kan jag spela PS5 spel på ett ps1

Nej det går inte, skrota din gamla skitdator och köp en ny .
Fel,fel,fel!
Namnet Pentium har använts av Intel för många olika processorer, både gamla och nya.
Den processor han frågar om (Pentium G4600) släpptes 2017, och är därmed nyare än den i5-3550 som rekommenderas.
Prestandamässigt ligger de två på ungefär samma nivå-
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Din processor och den som rekommenderas är hyfsat lika i prestanda (den rekommenderade är aningen kraftfullare), så det borde bara vara att skaff ett grafikkort. Jag skulle se om det gick att hitta något begagnat gtx 970 eller så.

Men, oavsett kommer det inte vara något som håller för framtiden, utom för enklare spel. Men du kanske tänker specifikt på kommande FIFA-spel? Där är det svårt att sia då EA tappat licensen och ingen vet om/när ett nytt FIFA-spel kommer 😊
Just det ja. Får se hur det blir med fotbollsspel framöver. Fifa har ju ändå hängt med sen när jag spelade senast (Fifa 1999) men nu blir det som sagt förändring. Några spel med avancerad grafik är hursomhelst inte i planen hemmavid. Förutom Fifa 22 hemma hos en kompis spelar barnen Super Mario och Donkey kong på mitt gamla Nintendo 64 som fortfarande fungerar efter 24 år.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Då får jag böja mitt huvud i skam .

Jag tänkte att när det talades om Pentium så talades om dom Pentium processorer som tillverkades mellan 1993-1999

i stand corrected
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag har inte spelat datorspel på många år och har ingen koll på hur man jämför systemkrav. Min son vill nu spela Fifa 22 och då är valet att antingen skaffa en konsol eller att uppgradera datorn som jag just nu skriver på.

Jag har Intel Pentium CPU G4600 3.60GHz, 3600MHz, 2 kärnor, 4 logiska processorer och 8 GB RAM. Räcker det att jag skaffar ett nytt grafikkort föra att uppfylla kraven nedan? Vilket grafikkort skulle ni då rekommendera? Det kan vara bra att runda av uppåt lite så datorn klarar även nästa års spel.
Jag vet inget om just det här spelet, men att spela med minimikraven är oftast en dålig idé. Tillverkaren vill hålla dem så låga som det bara går, så det är det lägsta där spelet alls går att spela, inte där det är njutbart. Testa går ju, men den där datorn börjar ha några år på nacken.

Enligt ryktena börjar det gå att få tag på billiga begagnade grafikkort nu när kryptomarknaden kraschar. Det kanske vore något.

(Sedan ryser jag av blotta tanken att använda en dator med 8 GB RAM... tycker att 16 GB börjar kännas som litet.)
 

Donnydingel

Extrem nybörjare
Joined
17 Jul 2022
Messages
18
Location
Sundsvall
Jag skulle satsa på en lite modernare konsoll. Jag kör xbox series x, och den står sig något år.

Har ett xbox one (2015), och xbox one s (2016). Båda spelas det senaste Fifa på.

Så nog ska Series X hålla minst lika många år som orginal-one.

Plus att livet är enklare med en konsoll när man är gubbe och ska hjälpa till.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag skulle satsa på en lite modernare konsoll. Jag kör xbox series x, och den står sig något år.

Har ett xbox one (2015), och xbox one s (2016). Båda spelas det senaste Fifa på.

Så nog ska Series X hålla minst lika många år som orginal-one.

Plus att livet är enklare med en konsoll när man är gubbe och ska hjälpa till.
Håller med! Jag själv har en ”gaming”-dator jag knappt använder längre trots att jag säkert la runt 30k på den. Har helt fäst mig vid min Playstation5 så till den grad att jag efter mycket om och men lyckades köpa en PS5 till min son som är åtta år. PC är snyggare och bättre på det mesta om man också orkar krångla samt lägga ut en väldigt massa pengar relativt ofta. En konsol håller länge och just den generation vi är inne i nu(Xseries-X/S och PS5)är mycket bättre att göra spelen njutbara än tidigare generationer då 60 fps alltid finns som alternativ även i väldigt tunga spel. Så kort och gott, rekommenderar också konsol.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Tack så jättemycket för hjälpen glömde jag skriva!
Ingen ny dator inköpt ännu, men tids nog så lär det väl bli så. Sonen är mer pepp på att spela Carcassonne än Fifa nu faktiskt.
 
Top