Nekromanti Systemets fördelar och nackdelar

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Moderatorerna får möjligen flytta min tråd men först läs min
förklaring till val av forum.
Syftet är att hitta matrial till rollspelsskapande och inte att hitta ett spel att spela därför tar jag denna tråd i detta forum.

Jag känner att när det gäller spel så kan man dela in dem i
olika grupper när det gäller deras styrkor och vad man vill få ut av dem.


1. realism
2. stämning
3. underhållning
4. komplext
5. enkelt
6. snabbt

Jag efterfrågar olika spel med typiska drag efter dessa kriterier.


Ytterligare undrar jag om ni som spelskapare har försökt kombinera dessa på olika sätt och hur ni har gjort för den bästa lösningen.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag tycker det blir svårt att svara på frågan då det förväntas att man ska passa in dem i de kategorier du använder. Skulle vara lättare om man tog upp spel av olika typ, för att senare kategorisera dem.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag får lov att ändra min fråga. Jag mena inte att ha en sluten fråga som var svår att svara på.

Vad jag letar efter är olika spel med olika styrkor och specilla särdrag som skiljer sig från mängden.
Ex. Eon har sin Realism. Western har sin träffmall. Alltid attack är enkelt och snabbt. Mutant har mycket humor.
Jag kan radda upp massor med spel här men jag vill få andras syn på saken. Vilka spel är värda att ta en extra titt på för att se hur de konstruerat olika bitar. Jag söker alltså inte ett system som är bra utan bara flera system som har olika bra delar.

Hoppas jag öppnar upp tråden nu och inte svamlar bort den totalt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Hur omdebatterad den än är så är Big Model den ledande teoretiska modellen.

http://www.indie-rpgs.com/articles/

Eon är exempelvis ett perfekt exempel på Simulationism men det finns ganska mycket mer att tänka på.

Dessutom hittar du en massa material om rollspelsskapande bland artiklarna. Inte minst System does Matter och Applied Theory.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag kan radda upp massor med spel här men jag vill få andras syn på saken. Vilka spel är värda att ta en extra titt på för att se hur de konstruerat olika bitar.
RuneQuest (magin) eller Deadlands (det mesta), för att ta del av intressanta systemlösningar. RuneQuest hanterar magi, välsignelser och schamanism på samma sätt. Deadlands gör det inte (vilket är rätt dåligt), men har rejält många sköna designlösningar, som att vissa besvärjelser har samma effekt men kan beskrivas olika. Det spelar ingen roll om man vill slänga eldbollar, förgiftade spelkort eller fjärilar med knivskarpa vingar - det är en och samma besvärjelse, fast beskriven på olika sätt. Träfftabellen är skön också samt förmågorna för odöda. RuneQuest är Enkelt, medan Deadlands satsar på Stämning.

Strid har inte varit kul förrän Feng Shui kom in i mitt liv. Det spelet satsar på klichéer och spelarinvolvering, vilket bringar mer action. Stämning och Underhållning är spelets fokus.

Till mitt EDoD så kör man inte med rundor, utan alla handlingar har olika kostnader. Jag har tagit initiativtänket från Shadowrun, RuneQuest och Feng Shui och vidareutvecklat det. Det är inte ett BRP-spel med tennisstrider, utan har vändningar i sig. Spelet har fokus på Underhållning, Enkelt och Snabbt. Cineastisk matinéstrid är vad jag försöker efterlikna.

Sedan tycker jag att du borde ta en titt på Oskrivna Blad, som har ett helt annat sätt att se på en rollperson. Jag önskar faktiskt att fler rollspel var så. Jag själv har gått i tankebanorna att man skulle ha en färdighet per yrke men kunde inte utveckla det mer än så. Oskrivna Blad har lyckats med det, eftersom den mer fokuserar på att dra in rollpersonen i handlingen och vad dennas mål och värderingar är. Fokus, som du angett dem ligger på Underhållning (via samberättande), Enkelt (inga förberedelser av SL!) och Snabbt.

Lästips
Moderna regler
För-/Nackdelar med olika rollspel...
Världens bästa regelsystem

/Han som även gillar Shadowruns sätt att bygga gubbar, vars regeldetalj är Enkelt

<font size="1">Sökord, länkarna: "Feng Shui" och "Strid" med Han som skribent.</font size>
 
Top