Nekromanti System till noirpolisseriespel?

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Hej jag har lite funderingar på att starta upp en kampanj som påminner om polisserier i stil med Law & order eller liknande. Settingmässigt snackar vi 20-30-tal i en fiktionell, amerikansk stad av mått större (lutar åt östkusten och Welsh Point, gillar namnet). Tänker köpa in en korkbrädan, nålar, snöre, och sen skriva ut lite tidstypiska mugshots och kartor. Sen är det bara för spelarna att lösa brott.

Vad jag inte är säker på är vilket system jag ska använda. Det mest uppenbara alternativet är väl Noir (vilket jag inte är bekant med) men jag hade föredragit någonting mindre traddit. Vad har folk för alternativ? Har funderat på primetime men det funkade sådär med gruppen tidigare och är kanske inte heller vad jag är ute efter.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag har en åsikt. De flesta spel som säger sig stödja noirmysterier stödjer egentligen CSI. De hanterar saker som Bevis. Bevis är oviktigt i noir och hårdkokt. Det som är viktigt är hemligheter och folks erkännanden. Bevisen kommer liksom som en bonus mot slutet. Borgart letade aldrig fingeravtryck.
DÄrför är mitt förslag att du spanar in Secrets & Lies. Där pratar man med folk och använder deras hemlisar till att utnyttja dem. Det är bra.


Storuggla, och det är inte trad
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,998
Location
Umeå
Vilket är ditt fokus? Kommer fokuset vara brottet (som i Law & Order) eller kommer det vara på den moraliska nedgång och skiten (som i klassiska hårdkokta deckare)? Om det är det första, kanske något Gumshoeigt eller A Dirty World, om det är det senare så skulle jag helt klart säga Dirty Secrets.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Det kommer att vara en hybrid. Tanken är att de spelar nyutexaminerde kadetter vilka kommer att gå ner sig i skiten men jag vill samtidigt att brottet (eller serien av brott) ska vara en stor del av det. Det ska fortfarande ha ett problemlösningselement. Gumshoe är faktiskt en möjlighet som jag får överväga. Var ett tag sedan jag läste det så jag får ta och recapa lite där. Ska ta och kolla in de andra med.

Ska tillägga att de förmodligen kommer att ta till tvivelaktiga metoder för att komma någonstans. Det ska vara en konflikt mellan att sätta dit brottslingar och att själv hålla sig inom lagen.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Jag kommer att i högsta mån möjligt undvika provrörsblandande till musik vilket är majoriteten av CSIs handling.

Bevis kommer att vara av vikt men ingenting som ska ta upp någon större vikt. Kopplingar och relationer är betydligt intressantare enligt mig. Det gör sig dessutom betydligt bättre i rollspel. Ett par Checkoviska pistoler kommer nog att vara med.

När jag väl kommer hem från jobbet ska jag ta en titt på det. Illustrationerna var ju i alla fall tilltalande :gremsmile:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,702
Location
Stockholm
Ja Gumshoe borde funka fint. Köp Esoterrorists och ta bort allt paranormalt så är du hemma.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,055
Location
Ereb Altor
Revolver. :gremsmile: Beroende lite på när ni ska dra igång kan ni få en testbeta. Bör vara klar under våren.

Vi har f.ö testspelat Revolver med en white board med olösta fall i rött och det var ganska coolt.

Spelet i sig har betydligt tydligare struktur än Primetime Adventures men är renoldlat Story Now. Säg till om ni är intresserade.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Re: System till noirpolisseriespel? [OT]

jag har funderat ganska länge på hur man ska kunna spela en kampanj som härmar The Wire och känns meningsfull för spelarna.

Där hade jag planerat att använda ett metaspel moment (antagligen sno så mycket som möjligt från Trakorien rollspelet när det kommer), och det tror jag kan göra mycket för alla slags tjuv och polis spel för att synliggöra krafterna som styr staden. Gangsters, polismästaren och så vidare.

Jag har fortfarande inte hunnit med att testspela Gumshoe, men jag får intrycket att det fungerar bättre om spelarna är Shelock Holmesiga detektiver/snutar som så att säga listar ut med smarts och skills hur brottet gått till, mer än till traditionellt polisarbete där man hör massor av vittnen, knakar dörr, och sätter sig in i massiva spaningsresultat och hela den där Leif GW grejen.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: System till noirpolisseriespel? [OT]

Det gamla fyllot ska inte få blanda sig i. Jag är inte ute efter traditionellt polisarbete då dörrknackninga och förhör av massa irrelevanta vittnen låter mördande tråkigt. Polisgenrens motsvarighet till fantasys utrustningsshoppande och transportsträckor.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Det skulle vara intressant men jag tror nog att vi sätter igång ganska snart. Om en månad eller så gissningsvis. Vi ska bara avsluta Hitmen för ormguden först.
 
Top