System till A.Kolbs Neverland? Inte 5e, DoD23, SväS eller OSR

Savage Worlds, finns massa resurser. Bra, stabilt system. Skall man grottkräla finns även regler för strid med battlemap och att ha hejdukar med sig.
Kör du med någon extra bok för fantasy? Jag har SW, men tänker alltid att det blir oinspirerande för spelarna att försöka tänka bort allt i regelboken som inte hör till genren.

Kör du med någon extra bok för fantasy? Jag har SW, men tänker alltid att det blir oinspirerande för spelarna att försöka tänka bort allt i regelboken som inte hör till genren.

Jag har bara varit spelare med Savage Worlds som regelsystem och har bara grund-pdf:en för att ha grundreglerna. Som en sidnot har jag en liten fabläss för generiska spelsystem så det är även någon sorts referensmaterial för mig (men jag har däremot inte GURPS slår det mig nu...) :)

Vill man köra fantasy så finns den här. Jag gissar att man expanderar lite på magi och sånt som är ganska sparsmakat i basreglerna.

Cog.

Vad finns det för bra system att köra det i? Utöver då de uppenbara kandidaterna, som vi inte behöver diskutera - D&D5e, DoD23, SväS eller OSR. Finns det nåt grymt fantasy-system därute som hade passat ännu bättre än någon av dessa?
Man kan spela precis vad som helst med DoD '91, har jag hört.

Om man vet vad man gör.

OBS: Tramsigt gammalt internskämt

Om jag skulle spela Neverland skulle det blir med Whitehacks regler. De är relativt enkla, men förmögna att hantera väldigt mycket. Finns på Lulu (tryckt bok) eller DriveThru (pdf). Fungerar utmärkt för att hantera DnD i alla dess iterationer.

Om jag skulle spela Neverland skulle det blir med Whitehacks regler. De är relativt enkla, men förmögna att hantera väldigt mycket. Finns på Lulu (tryckt bok) eller DriveThru (pdf). Fungerar utmärkt för att hantera DnD i alla dess iterationer.
Hur är RPna jämfört med i OSE resp 5e, om vi tänker på hur kraftfulla de är?

Savage Worlds, finns massa resurser. Bra, stabilt system. Skall man grottkräla finns även regler för strid med battlemap och att ha hejdukar med sig.
Det testade vi i min spelgrupp för en massa år sen. Vår bild var att systemet fungerade ok för nybörjarkaraktärer men så fort man började få lite XP så gick det sönder. Plus att vi fastnade i ett par evighetsstrider för att båda sidorna fick in varsin träff och sen kunde ingen sida träffa den andra längre.

Übereil

Hur är RPna jämfört med i OSE resp 5e, om vi tänker på hur kraftfulla de är?
Just dessa har jag inte själv spelat – jag slutade med DnD när 4th edition kom ut. Men jämfört med 3,5 som jag spelat mycket är det ganska snarlikt vad gäller hur kraftfulla rollpersonerna är; dvs rätt usla i början (mest tack vare låga HP), men blir klart bättre allt eftersom. Vi har aldrig spelat längre än till level 5 (av 10 i Whitehack), och då var de rätt kraftfulla. Med lite extra HP kan dock uselheten i början avvärjas ganska enkelt; som SL i Whitehack bjöd jag på några extra HP i början (det är enkelt att husregla in sådant). Särskilt magiker led av låga HP då de i Whitehack betalar formelanvändande med HP (men läker snabbare än andra).

OSE har jag inte ens läst, så där kan jag inte jämföra.

Det testade vi i min spelgrupp för en massa år sen. Vår bild var att systemet fungerade ok för nybörjarkaraktärer men så fort man började få lite XP så gick det sönder. Plus att vi fastnade i ett par evighetsstrider för att båda sidorna fick in varsin träff och sen kunde ingen sida träffa den andra längre.

Übereil

Ok, helt olika upplevelser. Iom. att man alltid har d6 (wild card die?) samt sin färdighetstärning OCH att de kan explodera så tyckte jag att även med riktigt högt försvar (parry? defense?) så fick folk in smällar ganska ofta.

Men vår SL var kanske mer elak :) Jag tyckte överlag (även med ganska många inblandade i striderna) det levde upp till Fast! Furious! Fun!

Cog.

Back