System för spel under sent 1700-tal?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Jag har fått en skön idé till en slags minikampanj som utspelar sig runt franska revolutionen, fast ur ett svenskt perspektiv. Realism, drama, konsekvenser etc. Inte detaljistiskt men inte heller gladaction. Finns något sådant? Jag vill helst hacka system så lite som möjligt. Kan absolut tänka mig att föra in supernaturliga fenomen om det behövs.

Askhem, Väsen? Finns det mer?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En garde , götterdämerung . Jag bara drämer till med rollspel jag vet utspelar sig under den tidsepoken men har noll aning om hur bra dom passar sig för just det du söker.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Finns ju en kampanj till CoC under perioden med tillhörande regelbok har jag för mig, Reign of Terror (?).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
En garde , götterdämerung . Jag bara drämer till med rollspel jag vet utspelar sig under den tidsepoken men har noll aning om hur bra dom passar sig för just det du söker.
En Garde har jag faktiskt. Jag tror fokus är mer Solkungens storhetstid (alltså ca 100 år tidigare). Men kan ha fel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En Garde har jag faktiskt. Jag tror fokus är mer Solkungens storhetstid (alltså ca 100 år tidigare). Men kan ha fel.
Jag har noll koll , jag utgick bara ifrån följande info om engarde på mylingspels hemsida.

Innehåll

Regelboken innehåller all information som behövs för att spela. Detta inkluderar bland annat:

Informativa och stämningsskapande beskrivningar av Frankrike år 1700 samt information om världen i stort under perioden 1650-1750.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Jag har noll koll , jag utgick bara ifrån följande info om engarde på mylingspels hemsida.

Innehåll

Regelboken innehåller all information som behövs för att spela. Detta inkluderar bland annat:

Informativa och stämningsskapande beskrivningar av Frankrike år 1700 samt information om världen i stort under perioden 1650-1750.
Psst. Revolutionen var 1789... ;) Äventyren utspelar sig något år senare, runt 1791.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,087
FATE eller QuestWorlds kan enkelt göra allt, om man är OK med den sortens system.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Götterdämmerung/LexOccultum låter ju typ som det du söker, men det är kanske för detaljistiskt. Det har till exempel ett subsystem för klädmode!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
QuestCore naturligtvis:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Gondica innehåller allt du behöver: flintlåsvapen, värjfäktning, flera slags magi och alkemi, seglande skepp, revolution, reformation, barbarskogar, barbarbergsbor, fjärran orientalistiska riken, det stora kejsardömet, fria hamnstadsstater, and what not.

Författare: undertecknad; illustratör: Åke Rosenius; spelsystem: en variant av System D6. Länk >>>
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Tror det blir svårt att använda Askhem som regler för allmänt 1700-tal. Det är alldeles för skräddarsytt för sin setting, med regler för miasma och sånt som blir svårt att husregla bort.
 

lyzio

Veteran
Joined
11 Jan 2007
Messages
5
Location
Malmö
Kan inte Väsen från fria ligan stämma in lite? Kanske lite mer ockult än du tänker? Har dock inte spelat det själv ännu.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
454
Location
Uppsala
Jag gillar Renaissance för mina 1700 tals behov. Finns en SRD som en gratis Pdf.
Kanske kan vara något?

Länk
 
Top