Nekromanti System för konventsäventyr?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Jag spelleder på SävCon sen några år tillbaka. Första året jag SLade där körde jag Lady Blackbird, och sedan dess har jag byggt äventyr som liknar det i både system och struktur. Färdiga karaktärer som har relationer till varandra, en öppen värld med startsituation och mål, regler som ger bonusar för att spela på rollpersonens ideologi och personlighet.

Men vilka andra metoder finns det för att uppnå samma sak? Vad jag vill åt är:
- Att spelarna aktivt använder rollpersonernas mål och personliga drag/relationer.
- Att spelarna är med och bygger upp spelvärlden.
- Att det blir fart och fläkt, action och skratt av det hela.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Jag skulle nog säga FATE, med de specifika kriterierna. Kanske FATE Lite.

Själv gillar jag att skriva scenario och regler som en helhet till konventsscenarier. Men det kan ge lite blandade resultat!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,132
Location
Ereb Altor
Björn Wärmedal;n331132 said:
Jag spelleder på SävCon sen några år tillbaka. Första året jag SLade där körde jag Lady Blackbird, och sedan dess har jag byggt äventyr som liknar det i både system och struktur. Färdiga karaktärer som har relationer till varandra, en öppen värld med startsituation och mål, regler som ger bonusar för att spela på rollpersonens ideologi och personlighet.

Men vilka andra metoder finns det för att uppnå samma sak? Vad jag vill åt är:
- Att spelarna aktivt använder rollpersonernas mål och personliga drag/relationer.
- Att spelarna är med och bygger upp spelvärlden.
- Att det blir fart och fläkt, action och skratt av det hela.
Bara för att förstå, varför inte fortsätta på Blackbirds Solar System Lite?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
FATE går bort pga weirdo tärningar. Inte min grej :p

Precis som ento brukar jag skriva äventyr och system som en helhet, och det har funkat bra hittills. Enda egentliga anledningen att byta eller ändra systemet är för att variera mig lite. Skulle vilja se mig om och se om jag missat någon annan smart lösning bara för att jag snöat in mig på något bekant.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Om det nu bara är tärningarna det kommer an på, och du råkar gillar FATE i övrigt, så finns det det FATE-kortlekar du kan använda istället. Min favvo är dock ett av tärningsalternativen i Oktoberlandet, där de fyra fate-tärningarna ersätts med 2d6. Olikfärgade d6, lägst vinner: Om det är den negativa färgen sätt minus framför, om det är den positiva färgen sätt plus framför, lika betyder 0. Det ger ungefär samma spridning som fate och kräver ingen matte. Slå slag i fem minuter i sträck, så har du vant dig sen.

Föreslår

Christian
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,132
Location
Ereb Altor
Björn Wärmedal;n331141 said:
Precis som ento brukar jag skriva äventyr och system som en helhet, och det har funkat bra hittills. Enda egentliga anledningen att byta eller ändra systemet är för att variera mig lite. Skulle vilja se mig om och se om jag missat någon annan smart lösning bara för att jag snöat in mig på något bekant.
Skulle du lägga till FATE-tärningar så får du ju Solar System :) Men, en tanke är att skaffa själva grundsystemet och se om du kan få lite tips. Det är ett ganska matnyttigt häfte som nog kan vara till hjälp.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Jag hade antagligen byggt ett hack på världens näst-bästa rollspel, Dream Askew, med den nya boken finns till och med instruktioner för hur man gör custom-byggen, men det är förstås ganska regel-lätt, så vill man ha något mer crunchigt är det ju inte rätt väg att gå. Har iofs för mig att Lady Blackbird också var hyfsat regel-lätt förutom att de blandat in lite för mycket olika grejer på en gång utan att riktigt förankra/förklara varför.
 
Top