Nekromanti System för infektioner, sjukdomar och dylikt

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Funderar på att skriva ihop ett subsystem för infektioner, sjukdomar och andra utdragna åkommor till mitt system Halean. Lite bakgrund:

Spelet är tänkt att vara hyfsat mycket grisodlar-fantasy. Det ska vara farligt att vistas i vildmarken, och det ska inte bara vara rena vapenskador som dödar.
?Dessutom skulle det kunna göra färdigheten Läkekonst ännu mer användbar.
Jag är inte intresserad av superenkla system i stil med "ett lyckat slag för Läkekonst botar alla sjukdomar".
Den tanke som irrar runt i skallen på mig just nu innefattar sjukdomspoäng och att man måste få bort samtliga för att bota sjukdomen. Kan vara så att mängden sjukdomspoäng ökar om inte någon vårdar den sjuke, men har inte tänkt så långt ännu.

?Har ni stött på några intressanta sådana system i andra rollspel? Har ni några exempel eller rent av något eget förslag på hur ett skulle kunna se ut?
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Skulle slänga ett öga på Västmark. De har ett hyfsat intressant system, och enkelt, för både gifter och sjukdomar. Jag har lånat rätt friskt från det för mitt eget system.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
En lösning kan ju vara att (som du nämner) sjukdomspoängen ökar om ingen vård ges. Typ:
0 sp (SjukdomsPoäng) = frisk
1-5 sp: konstakt nivå utan vård
6-10 sp: +1 sp per vecka utan vård
11 eller mer: +1 sp per dag utan vård
15 sp = död

Om det inte är skador från strid utan virus/baciller det handlar om så kanske färdigheten behövs för att inte sjukdomen ska spridas i gruppen.

Det kanske krävs något för att få rulla tärning, typ att man måste avbryta resan i ett dygn för att ge vård. Så att det blir en avvägning. "Antingen hinner vi till stad X innan stormen, men hjälte Y blir medvetslös av sina sår. Eller så förhindrar vi att skadan förvärras, men får möta ett annat problem."
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Lambendil;n255648 said:
Skulle slänga ett öga på Västmark. De har ett hyfsat intressant system, och enkelt, för både gifter och sjukdomar. Jag har lånat rätt friskt från det för mitt eget system.
?Jag försökte, men hittade bara andra utgåvan. Min högst onoggranna genomläsning av den (ctrl+F-sökning efter ordet "sjukdom") gav inte något matnyttigt. Om du orkar får du jättegärna försöka förklara kort hur det hanteras där, eller i ditt system :)
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Feuflux;n255656 said:
En lösning kan ju vara att (som du nämner) sjukdomspoängen ökar om ingen vård ges. Typ:
0 sp (SjukdomsPoäng) = frisk
1-5 sp: konstakt nivå utan vård
6-10 sp: +1 sp per vecka utan vård
11 eller mer: +1 sp per dag utan vård
15 sp = död

Om det inte är skador från strid utan virus/baciller det handlar om så kanske färdigheten behövs för att inte sjukdomen ska spridas i gruppen.

Det kanske krävs något för att få rulla tärning, typ att man måste avbryta resan i ett dygn för att ge vård. Så att det blir en avvägning. "Antingen hinner vi till stad X innan stormen, men hjälte Y blir medvetslös av sina sår. Eller så förhindrar vi att skadan förvärras, men får möta ett annat problem."
?Det här känns väldigt mycket som det jag är ute efter. Jag vill gärna att det ska kunna bli en del resurshantering och avvägning vad som är mest värt och hur man ska lösa just den logistiska biten.

?Tror jag kommer köra på något i stil med det du föreslår, men att ens värde för Uthållighet spelar in på något sätt. Antingen för att avgöra gränsvärdena för sjukdomspoäng, eller i form av tärningsslag som kan göra att man slipper sjukdomspoäng.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Lite kallt vill jag ha sagt att "på riktigt" så är det sällan så att en sjukdom gör mer eller mindre "skada" utan den gör det den ska helt enkelt, och vård avgör hur mycket av sin effekt den får igenom. Så du bör slå ett slag för att se om RPn blir sjuk alls, annars ingen effekt. Sen gör sjukdomen det den ska och är den dödlig så dör RPn.

Vård i det här fallet handlar då om att dämpa sjukdomen och behandla den, exempelvis genom att hålla feber nere, minska blodtryck eller belastning på olika system i kroppen. Kanske ha olika nivåer en sjukdom kan nå (alltså att den stegvis når upp till sin fulla effekt) och ett lyckat slag på läkekonst förhindrar sjukdomen från att trappa upp?
 
Top