Nekromanti System för handel

hokvinge

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Någon på forumet som kan ge tips om rollspel (spelar inte så stor roll vilket system) eller rollspelsmoduler som innehåller bra och intressanta regler för handel.
Vore kul att slippa att bara improvisera när någon av spelarna vill spela köpman.

Jag har tittat på reglerna till Sjöfarare (Eon) men vill ha mer utförliga och omfattande regler helst.

tack på förhand!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
" Någon på forumet som kan ge tips om rollspel (spelar inte så stor roll vilket system) eller rollspelsmoduler som innehåller bra och intressanta regler för handel."

GURPS Traveller: Far Trader, Traveller T20, Megatraveller eller Traveller: Merchant Prince. Det är mer elle rmindre samma regler i allihopa, men GURPS och T20-versionen är enklast att få tag på. Med de reglerna kommer man ha handelsvaror upp till öronen till slut. Det är förvisso SF, men det går enkelt att modda genom att ersätta "Antigrav spare parts" med "kugghjul" eller "vattenpumpar".


Storuggla, reser fett
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Det enda andra spel jag kan påminna mig som innehåller regler för handel var Mutant 2 och de reglerna var inte speciellt omfattande. Utan att ha läst Sjöfarare gissar jag att reglerna där är mer grundliga. Handel är ju inte det första man skriver regler för i de flesta rollspel.

/tobias
 

hokvinge

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Tack för svaret, skall kolla på dem.
Att det föreligger risk för att "handelsmannen" skall få pengar och varor upp över örona ser jag inte som någon större risk (den elake SL flinar styggt).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
StarDrive till Alternity hade en stor lista på vad olika handelsvaror kostade på olika ställen, vilket gjorde att man kunde köra på handel om man orkade. Dock så hade det det något irriterande problemet att man köpte lastutrymme till sina skepp i enheter om 24 m<sup>3</sup, medan varorna köptes/såldes per 10 m<sup>3</sup>.

Jag har för mig att prislistan uppdaterades i ett av supplementen också, antagligen Threats from Beyond som var "metaplotboken", med lite jox om vad som hände i kampanjvärlden under ett år tillsammans med en massa äventyrsuppslag.
 
Top