Nekromanti System för barn?

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jag har inte provat, men...
Spelledarlöst friform?
För det är väl typ vad barn gör ändå när de leker?
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Var inte Morwhayle skrivet för yngre publik? Jag äger det inte själv, så jag går bara på vad jag läst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Morwhayle skulle jag säga är från 12-13 år, eller ca 10 om en vuxen är med. Inte så enkelt. Ensamma vargen är till exempel enklare.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ingen som har mer att ge vad gäller varför? ... Mer än att det är publicerade spelprodukter.
Förövrigt äger jag både Äventyr och Morwhayle, of course. Visst, jag har inte den senaste utgåvan av det förra, men ändå.

Jag är nyfiken på alternativ och åsikter kring spelsystem för barn. Typ som herr Karlsson yttrar sig gällande friform då han har en tanke om att barn leker på det viset.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag håller nog med om friform när det kommer till barn. Låt dig inspireras av deras lek och minns att ett pedagogiskt grepp, om det nu eftersöks, kan vara att styra upp leken om du bjuds in eller bjuder in till den. Då kan du skapa ramar som hjälper kreativiteten utan att nödvändigtvis sätta upp onödiga trösklar och barrikader för den fria leken och skapandet av berättelsen. Så länge det finns viss tydlighet med tanken bakom vad ni gör så brukar väl det mest lösa sig oavsett åldrar, skillnaden är hur mycket vi behöver styra upp eller styras upp. Minns att det är i regel vi vuxna som fått för oss att många regler och regel detaljism är viktigt då vår egen fantasi är mer kvävd och hämmad.

Om vi ligger i stadiet där vår kreativitet redan är hämmad skulle jag dock anta att fler regler kan stötta oss, detta gäller rent generellt på ett sätt också, men då i form av regler som ger oss ramar att skapa berättelsen inom. Inte regler som i mekanik.

Men detta är så att säga mina tankar utifrån erfarenhet av barn och tankar omkring studier om barns lek. Leken är det redskap du bör sätta i första rummet när det kommer till rollspel med barn skulle jag tro, att hålla lekfullheten levande. :)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
När man spelleder barn i den åldern vill de sällan vara stilla. Det blir en nackdel om man förutsätter att man ska vara stilla, men in fördel om man väljer att använda det.

Så jag skulle halv lajva, antingen utomhus eller inom hus. Att smuga från rum till rum och leta monster är roligare när de faktiskt få smyga från rum till rum.

Äventyd är nog en bra grund, men öppna upp för att fysiskt leka ut scenerna också.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
solvebring;n91375 said:
Vilket system skulle du använda till barn i åldrarna, ca 5–7 år?
Varför då?
Drakar och bananer, för det utnyttjar barns kreativitet på ett superbt sätt. Det är också ett kort spel, om än för långt för barn, då det bara tar runt 1-2 timmar att spela.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rickard;n91790 said:
Drakar och bananer, för det utnyttjar barns kreativitet på ett superbt sätt. Det är också ett kort spel, om än för långt för barn, då det bara tar runt 1-2 timmar att spela.
Okidokers. Actually har jag aldrig haft nöjet att testa Genesis DoB. Du vet inte om han möjligen skrivit ned det någonstans?
... Hittar bara referenser när jag googlar på det.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Jag krånglar lite och ställer en motfråga istället för att svara på din fråga. Blir nämligen lite nyfiken och undrar har du själv barn i de åldrarna och tänkte börja spela med dem? Kan samtidigt nämna att jag själv har barn som är 1,5 år, 4 år och 7 år.

Sen krånglar jag vidare genom att inte svara på frågan utan istället säga att jag inte tror det finns något bra system. Jag tror nämligen inte det går att spela traditionellt rollspel med barn 5-7 år. Barn klarar enkla brädspel som Svälta räv eller Fia med knuff. Barn kan, som Johan redan sagt i tråden, ägna sig åt spelledarlöst friformsspel (ganska ofta!). Barn kan fantisera ihop märkliga berättelser. Men det luriga med traditionell rollspel är att det kombinerar dessa olika saker och det tror jag blir för svårt. Även om reglerna och världarna i sig skulle vara enkla så gäller det fortfarande att koppla ihop konkreta saker som regler (och kanske tärningar, rollformulär) med sådant som bara finns inne i huvudet (miljöer, händelser). Så som jag ser det får traditionellt rollspel, oavsett värld och regler, helt enkelt vänta till en ålder av kanske 9 år.

Däremot skulle man nog kunna tjuvstarta med brädspel som har lite rollspelskaraktär. Tänker spontant på ett spel som Drakborgen. Med förenklade regler skulle kanske en 7-åring kunna börja lära sig att upptäcka tjusningen med att välja rollperson och egenskaper, spöa monster, leta lönndörrar, välja väg, samla skatter mm. Om det fungerar kanske man sedan kan börja inta en spelledarposition och börja gestalta figurerna inne i borgen. Blir riktigt sugen på detta när jag tänker efter, får ta en match med Drakborgenprylarna snarast! Finns det någon här som försökt bygga ihop något sorts karaktärsbaserat brädspel för barn och nått framgång?

Någon sorts live-rollspel har jag också funderat på om man kunde fixa. Men då inte genom att leta upp något regelsystem utan i så fall mer göra någon sorts röda-tråden-skattjakt där jag själv dyker upp i olika skepnader och antingen ställer gåtor eller fäktas med dem. Någon som testat något åt det hållet? Jag tänker spontant att jag i så fall skulle utsätta min 7-åring och hennes 9-årige kusin för mina äventyrligheter i så fall. Tuffast naturligtvis om man kan göra det i en spännande miljö. Vi brukar besöka borgen Glimmingehus en gång om året och senaste vi var där blev det jagande, fäktning mm så blodet rann och ett svärd gick i bitar, så förhoppningsvis finns intresset i alla fall. Problemet med en sådan miljö är förstås att massa andra människor häckar där; de tar ens prylar så fort man lägger ifrån sig dem och de blir sura när systersonen skriker "slakta danskarna" och sånt till dem. Och så förstås att det kan bli ganska mycket förberedelser för ganska lite äventyr.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Anders;n92411 said:
Jag krånglar lite och ställer en motfråga istället för att svara på din fråga. Blir nämligen lite nyfiken och undrar har du själv barn i de åldrarna och tänkte börja spela med dem? Kan samtidigt nämna att jag själv har barn som är 1,5 år, 4 år och 7 år.
Jag frågar för att jag är nyfiken på folks tankar och eventuella spel jag missat. Kanske gömmer det sig några schyssta hemmabyggen där ute, vem vet.

Jag har två barn – en son som är sex år, och en dotter som är typ två och ett halvt. Sonen och jag spelar redan en del rollspel tillsammans. Jag började rollspelsflumma med honom redan när han var fyra. För närvarande spelar vi mest fantasy eller starwars-isch med regler från gammel-DoD. Jag har även testat att köra Fantasy! och Äventyr med honom. Äventyr är som andra nämner skrivet för åldern, men jag som vuxen spelledare saknar en del och ogillar (som jag minns det nu) det inkonsekventa kring rustningar, vapen och skador. ... Eller ja, saknar och saknar, jag tycker inte att det gör något som inte typ lite höftad BRP kan.

I dagens läge är jag sugen på att testa Hero Kids. Det verkar jävligt fräckt, och kan kanske även användas i jobbet då jag bland annat timvikar på fritids.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Ett alternativ är att köra med spelsystemet till tex Arkham Horror men med fasta värden för grundegenskaperna/färdigheterna istället för "mätare". Spelsystemet använder uteslutande tärningspölar med T6:or. Det gäller att slå <svårighetsnivå> st 5:or eller 6:or för att lyckas med ett färdighetsslag. Reglerna finns här och rollformulären finns bara en googling bort.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
solvebring;n91795 said:
Okidokers. Actually har jag aldrig haft nöjet att testa Genesis DoB. Du vet inte om han möjligen skrivit ned det någonstans?
Jag har aldrig skrivit ned det (men jag ska göra det vilket år som helst nu), men Pilzeman skrev ned reglerna på engelska och gav bort till någon på Story Games en gång. Jag har den filen och kan mejla den till dig om du ger mig en adress. Det är väldigt kortfattat, så det är möjligt att du kan behöva fråga lite för att fatta allt, men jag ställer gärna upp på att svara.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,001
Location
Bureå
Vi har spelat Äventyr med en mängd barn (100+) i varierande åldrar (ca 5 -18 år, men även med vuxna) på exempelvis spelfestivalen Nordsken i Skellefteå varje gång den hållits de senaste åren. Jag har även "lekt" rollspel med tärningsmoment då jag arbetade som vikarie inom barnomsorgen under några år på nittiotalet. Mina sammanlagda erfarenheter är att barn inte har problem med att det inte är friform, vilket Äventyr inte är. Ibland kan man göra det mer visuellt genom att spela tabletop, antingen med pappfigurer, tennfigurer eller Lego, men vi har bara i undantagsfall upplevt koncentrationssvårigheter eller problem att hålla fokus bland deltagarna. Det har således inte varit några problem att sitta still runt spelbordet (och skulle det vara det får man het enkelt spela med som Sagoberättare). Barnen har heller inte haft några problem att förhålla sig till regler. Det var en avvägning vi gjorde innan vi publicerade Äventyr, men jag tycker att vi fick till mängden regler väldigt bra. De är enkla och strömlinjeformade, med samma typ av undantag för spelmässigt svåra situationer. Dock, vi klassar Äventyr som spellek, och uppmuntrar egna initiativ och att man behandlar sagorna man spelar som lek, men med vissa regler.

Vid vissa tillfällen har det även hänt att något av barnen tagit över rollen som Sagoberättare. Det yngsta barnet som sagoberättade var sju år, och då vi höll oss i bakgrunden kunde vi nöjt se hur bra spelet flöt på trots att sjuåringen aldrig spellett eller provat rollspel tidigare. Äventyr har även spelats på en del barnkalas här i Umeå, vilket gjorde oss ännu mer nöjda.
 

ergo

Veteran
Joined
3 Mar 2015
Messages
29
Vid sidan av Äventyr verkar ju även Tassar & Morrhår ha en ung publik i fokus. Bra "inkörsport" mot exempelvis Mouse Guard men anknyter väl åt det mesta fabliska i allstädes Disney-filmer etc. Inte testat själv, bara fått ögonen på det genom Fenix. :)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Genesis;n92897 said:
Jag har aldrig skrivit ned det (men jag ska göra det vilket år som helst nu), men Pilzeman skrev ned reglerna på engelska och gav bort till någon på Story Games en gång. Jag har den filen och kan mejla den till dig om du ger mig en adress. Det är väldigt kortfattat, så det är möjligt att du kan behöva fråga lite för att fatta allt, men jag ställer gärna upp på att svara.
Trevligt, tack å tack!

PM.
 
Top