Nekromanti syntetiskt medvetande i efter-katastrofen-värld..?

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
hela iden går ut på att människorna skapar artificiella intelligenser någongång i framtiden, och att de sedan förslavar mänskligheten i värsta terminator/matrix-stil.

man spelar alltså en syntetisk intelligens (mkt tuffare än "artificiellt intelligens"). som sådan så finns man inte i den verkliga världen, i stället lever man helt och hållet i en svart cyberrymd av något slag. cyberrymden är uppbyggd av en mängd olika nätverk med stora superdatorer vari de syntetiska intelligenserna finns..

under sig har man en hord av mindre intelligenta syntetiska intelligenser av alla möjliga olika slag och ett litet maskinsläkte, som är den enda kopplingen till den fysiska världen.. det är ur maskinernas ögon man ser den riktiga världen.. kanske kan man spela lite mer millitanta "äventyr" där man flyttar runt sina bläckfiskar (sånna där skojiga som finns i the matrix riktiga värld) i de gamla städernas kloaker... (kanske kan man rippa lite av the matrix värld?)

den riktiga världen för de syntetiska intelligenserna är abstrakt och underlig. den verkliga världen består av massor av saker som det inte finns någon motsvarighet till i deras egna cyber-värld..

varje syntetisk intelligens är uppbyggd på ett speciellt sätt, som man som spelare själv får välja.. om man tar över större territorium och fler superdatorer (eller bygger egna?) så kan man bygga ut sig, bli smartare, effektivare och ännu elakare..

...det känns som en rolig idé, men lite svårspelat /images/icons/frown.gif. kanske passar det sig bättre som datorspel eller någon mysko form av brädspel...

antagligen så tycker väll inte någon mer än jag att det skulle vara kul heller /images/icons/sad.gif
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Re: Förresten, finns Matrix som spel?(NT)

Jag har för mig att det finns ett inofficellt Matrix rollspel som bygger på Whitewolf regler.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Förresten, finns Matrix som spel?

Hade för mig att det fanns två matrix-regeluppsättningar på nätet.. En snabb googling gav svaret: 1 och 2.

Annat material: 1 och 2.. Något White Wolf hittade jag inte.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Jodå, det låter som en bra spelidé. Men jag tror folk kommer ha lite svårt att relatera sig själv till en superdator. Skulle vara betydligt enklare om spelarna styr en homanoid AI, istället för en desarmera-bomb-robot, från den syntetiska intelligensen.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Har du läst Tad Williams "Outherland" serie? OM du inte har så gör det då det i sista boken (två sista blir det på svenska) finns sytetiska intelligenser (som dock inte styr världen) som (i övrigt) ligger mycket nära de du snackar om. (och då outherland serien i övrigt är ruskigt bra)

/Elin
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Hur många delar är Otherworld (på svenska)? [NT

~Har skaffat 5 böcker i serien men [color:448800]Han</font color=448800> har inte läst en enda
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: 7:e nyligen släppt. Åtta totalt..

whee..

jag läste de första tre, men sen slutade jag av någon konstig anledning.. får väll helt enkelt gå till bokia och köpa hem lite fler böcker /images/icons/smile.gif
 
Top