Nekromanti Synpunkter på "Dvärgar"-modulen.

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Nu har det gått en tid sedan vår hemgjorda modul för DoD4 blev tillgänglig i fjolårets julkalender, så folk borde ha haft tid att läsa den och t.o.m. använda våra idéer i spel, om de så velat. Jag är själv väldigt nyfiken på hur det hela emottogs av DoD4-spelarna, och vill gärna höra just _dina_ åsikter. :gremsmile:

Om ni har svårt att formulera era svar kan ni gärna svara på dessa frågor:
1. Hur "nära" de tidigare modulerna kom vi ifråga om utseende, kvalitet och innehåll? Som modell hade vi främst "Alver", när innehåll och layout skapades.
2. Hur passar de nya dvärgaraserna in a) med din syn på dvärgar? b) med din spelvärld? c) med Ereb Altor? Vi har inte själva tillgång till Ereb-boxen och har aldrig spelat i den världen, så därför är kanske inte "Dvärgar" är så väl lämpad för den heller.
3. Magireglerna, och då främst runmagin. Är de reglerna bra utformade? Hur väl går de ihop med de tidigare magireglerna? Vilka besvärjelser saknas o.s.v.?
4. Huvudsaklig bedömning av hela modulen. Vad den intressant? Tråkig? Intetsägande? Precis vad som behövdes?

Tack för svar! Om det någonsin blir en uppföljande modul är knappast troligt, men om jag får en plötslig motivationsboost av något kanske jag sätter mig ner och slänger ihop en "Ankor" också. :gremgrin: Men det beror kanske främst på hur "Dvärgar" mottogs och hur mycket folk tycker en sådan behövs.

Och för de stackare som inte insåg att Julkalendern fanns, eller som inte besökte den längre den 27:e december, klicka [color:\\"blue\\"] här [/color] för att hitta modulen.
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
1. Tycker den låg nära åtminstone de moduler som jag har läst, var ett snyggt och bra upplägg som är lätt att läsa och lätt att hitta i.
2. Tycker att raserna passar bra in, ända klagomålet var Havsdvärgar, de är en välgjord ras, men jag personligen tycker inte att dvärgar och havet går ihop, men det är nog mer från person till person.
3. Magireglerna var bra i sig, däremot tycker jag att utseendet på runorna var lite felaktigt, jag tycker att dvärgarnas runor inte skall vara så snirkliga och runda i formerna, dvärgars runor kommer väl ändo från en form av runor som ristades in i sten, och då är det rätt svårt att göra så runda former.
4. Var en mycket bra modul, inga fel på den utöver de mindre klagomål som jag redan har nämnt, mycket bra gjort av er.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Tack för svaret, som tydligen blev det ända i denna tråd.. :gremfrown: Undrar om du är den ända somm läst modulen?

Angående Havsdvärgarna kan jag väl säga att vi var lite tveksamma om de skulle vara med, men så insåg vi att vi haft samma känsla första gången vi läste om Gråalverna i Alver. De fick komma med, hoppas du vänjer dig vid dem och inser att dvärgar passar bra på skepp, som de handelsmän och krigare de är! :gremsmile:

Runorna... Jo, jag vet. Det är bara lite problem med att hitta inspiration till lagom mystiska, korrekta runor om de är uppemot 60 till antalet. De fick bli sådana, eftersom de ofta också målas, tatueras och snides i trä.

Än en gång tack för svaret.
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Jamen okej då;)

Egentligen hade jag inte tänkt svara på tråden då jag märkte att Gurrgel lyckades "sno" alla mina åsikter. Men då jag anser att modulen är mycket välskriven och det är tydligt att ni lagt ner en hel del tid på den så anser jag att ni nog förtjänar lite mer respons, även om ni säkert har fått en hel del som inte syns just här.

Därför:

1. Nu kan jag inte påminna mig Alver då jag bara tittat i den som snabbast. Dock anser jag att layouten och innehållet är mycket bra.

2. Även jag anser att Havsdvärgarna är tveksamma men kanske mest för att jag spelar i Trudvang och har en rätt tråkig, traditionsbunden syn på dvärgar som fantasyvarelse. Alla de olika dvärgarna är annars mycket bra utformade och beskrivna.

3. Jag tycker att runmagin var riktigt bra, rent mästerlig jämfört med de tarvliga försök jag har gjort för att åstadkomma något liknande. Och ja, runorna är för "snirkliga" men det är inget jag hakat upp mig på.

4.VG+ / MVG- Hade gärna skrivit mer men nu måste jag faktiskt sticka iväg till träning;)
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Tackar!

Jag visste väl att jag kunde locka fram lite mer beröm! :gremgrin:

Nä, men ärligt talat så har responsen varit VÄLDIGT dålig, i jämförelse med vad vi (läs: jag) hade väntat oss. Så för att få veta om folk tagit ner det hela, skakat på huvet och sedan raderat det, har jag postat lite förfrågningar på forumet.

Tack för ditt svar! Nu vet jag i alla fall vartåt det lutar.
 

Acce

Veteran
Joined
23 Feb 2002
Messages
7
Jag har läst igenom modulen och gillar den skarpt. Har inte hunnit använda modulen så mycket än, mer än att en av spelarna i min grupp faktiskt gjorde en havsdvärg.

Jag har länge väntat på en modul om dvärgar, så jag bara bockar och tackar
 
Top